Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Vi har igrunnen alt av utstyr klart til den lille kommer om. en mnd. Det eneste er bilsete vi er litt usikre på. Jeg vet at det anbefales å ikke bruke seter som er eldre enn 5 år. Vi har arvet 2 seter: (ingen har vært i kollisjon.) Det ene er 5 år, brukt av 4 barn. (med base) Det andre er litt over 7år, og brukt av 1. barn, og har stått lagret i 6 år. Det er helt strøkent. (maxicosi, uten base) Synes dere det er helt uaktuelt og bruke noen av de, eller er det flere som bruker seter eldre enn 5 år?! Det koser jo 3000 for nytt, og varer jo bare i 8-10 mnd dom regel.. Men ikke misforstå, er dette superviktig, så gjør vi det som er best, altså kjøpe nytt!
It's all about me Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Hos meg hadde det vært uaktualt. For det første så utvikler jo setene seg masse på disse åren. Ser bare forskjellen på setet vi hadde til førstemann i 06 og de som er nå. Og vi kjøpte testvinner den gang. Men det viktigste er at materialet blir svakere selv om det ser som nytt ut. Denne svakheten merker du ikke før uhellet er ute, og da er det for sent. Det er pga dette de har satt den anbefalte tiden.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 Siden materialet svekkes over tid så anbefales det ikke å bruke bilstoler som er mer enn 5 år. Plast og isopor eller andre støtabsorberende materialer i setene blir sprø og mer porøse med tiden. De er ikke like sikre
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 På trygg trafikk står det at bilsete som ikke har vært i kollisjon eller utsatt for mye sollys og kulde kan brukes i ni år, men de anbefaler å ikke kjøpe brukt sete som er mer enn 5 år.
LilleShabbyChic Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 Det er rart at det er lov å bruke et sete over 5 år, hvis det er så farlig. Da burde det bli ulovlig...
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 Vi har igrunnen alt av utstyr klart til den lille kommer om. en mnd. Det eneste er bilsete vi er litt usikre på. Jeg vet at det anbefales å ikke bruke seter som er eldre enn 5 år. Vi har arvet 2 seter: (ingen har vært i kollisjon.) Det ene er 5 år, brukt av 4 barn. (med base) Det andre er litt over 7år, og brukt av 1. barn, og har stått lagret i 6 år. Det er helt strøkent. (maxicosi, uten base) Synes dere det er helt uaktuelt og bruke noen av de, eller er det flere som bruker seter eldre enn 5 år?! Det koser jo 3000 for nytt, og varer jo bare i 8-10 mnd dom regel.. Men ikke misforstå, er dette superviktig, så gjør vi det som er best, altså kjøpe nytt! http://www.tryggtrafikk.no/Gammel+bilstol%3F.b7C_wBfQZt.ips Her er det info.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #7 Skrevet 2. juni 2012 Du kan helt fint bruke de setene. Vi er veldig strikes på sikkerhet her i Norge og når Trygg Trafikk sier det er greit, er det greit.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #8 Skrevet 2. juni 2012 Tror nok jeg ville byttet ut begge setene. Det ene er jo veldig gammelt, hadde aldri klart å stole på at det var like sikkert. Samme med det første som har blitt brukt til så mange unger.. Bilseter er ikke så dyrt når man tenker på hva man faktisk kjøper-sikkerhet til barnet.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #9 Skrevet 2. juni 2012 Jeg er klar over at materialet blir svekket, og at det anbefales å ikke bruke. Men jeg synes også det er rart at det da er lovlig alikevel... og siden sikkerhet er så viktig så kan jo ikke et 5-6 år gammelt sete være så ubrukelig.. Vi blir nok å kjøpe nytt sete. Men har alle her inne seter nyere enn fem år? Hi
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #10 Skrevet 2. juni 2012 Nei, de er nok ikke ubrukelige, men tror dte kommet helt an på bruken og oppbevaring og. Kanskje det ikke er forsket nok på enda. Jeg har 2 bilseter som er nyere enn 5år, men det er fordi at dette er førstemann og han fikk nye seter. Kommer til å bruke det til nestemann og, men ikke lengre en 5-6år. Hadde ikke klart å stole på det rett å slett.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #11 Skrevet 2. juni 2012 Vi har ikke brukt såpass gamle seter, plasten og isoporen blir sprø og kan knekke/gå i stykker i en kræsj, det risikerer vi ikke. Har fire barn selv, 7,5 år mellom eldste og yngste, vi brukte samme sete til de to eldste og kjøpte nytt til tredje barnet som vi også brukte til fjerde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå