Emil & Røra Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 17 mai var en dag med mye vandring, resultatet var masse rieaktivitet natt til 18 mai. For noen dager siden gikk jeg igjen en del i løpet av dagen (men ikke mer enn 4 km tilsammen), resultatet var rier fra 2 tiden om natten til morgenen. Jeg er 38 uker og 4 dager på vei med mitt tredje barn. Har mye kynnere generellt, når jeg sier rier er det fordi de er vonde, regelmessige og jeg må puste meg igjennom dem. Til vanlig har jeg i hvertfall et par slike rier i løpet av dagen/natten uavhengig av aktivitet på dagen. Mitt spørsmål er om det er ok med rier når man vet det kommer av aktivitet? Funker de i forhold til modning likevel, eller bør jeg ta det mer med ro og heller vente på at kroppen starter dem selv?
toband Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 lurer på det samme... har det akkurat som deg og er like langt....
Rivjernet Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 Jeg tror fødselen starter når den skal uansett hva du gjør, kanskje med unntak av samleie. Tenker at det eneste som skjer når du løper byen rundt er at du blir sliten i kroppen og får smertefulle kynnere/rier. Jeg holdt på slik med de to første og gikk like forbannet overtid hver gang. Denne gangen setter jeg meg godt til rette og tenker at det skjer når det skjer! Bruk denne tiden til å sove lenge og gjør ting du ikke får gjort når babyen kommer. Gå på kino,frisøren,venninnekvelder hele natten osv... Like greit å kose seg litt mens man venter! Lykke til!
Emil & Røra Skrevet 2. juni 2012 Forfatter #4 Skrevet 2. juni 2012 Jeg tror fødselen starter når den skal uansett hva du gjør, kanskje med unntak av samleie. Tenker at det eneste som skjer når du løper byen rundt er at du blir sliten i kroppen og får smertefulle kynnere/rier. Jeg holdt på slik med de to første og gikk like forbannet overtid hver gang. Denne gangen setter jeg meg godt til rette og tenker at det skjer når det skjer! Bruk denne tiden til å sove lenge og gjør ting du ikke får gjort når babyen kommer. Gå på kino,frisøren,venninnekvelder hele natten osv... Like greit å kose seg litt mens man venter! Lykke til! Ja, men jeg er absolutt ikke spesiellt aktiv. Den ene turen jeg snakker om var til frisøren. Jeg gikk ca to km i veeelig rolig tempo,til satt der i en time og så gikk jeg hjem igjen. å droppe å fremprovosere rier vil for eksempel være å droppe å dra til byen for å shoppe fordi det å gå rundt vil kunne føre til en sånn natt. Det jeg lurer på er om det er best å sitte i sofaen med en bok eller om det at jeg får rier etter aktivitet (for det er skikkelige rier altså) kanskje betyr at fødselen egentlig er nærmere enn jeg tror og at det bare er bra være i aktivitet... Men dette er sikkert noe ingen vil kunne svare på uansett :-)
Rivjernet Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 Nei det kan man jo egentlig ikke vite. Bortsett fra at du har en termindato da.. Vanlig aktivitet vil jeg tro er bare bra..
OptimistHoppa Skrevet 3. juni 2012 #6 Skrevet 3. juni 2012 Det er alltid bra å være i aktivitet fremfor å sette seg ned - høygravid eller ikke! Om man orker det selvfølgelig. Vi er ikke laget for å sitte stille:)
Netti*** Skrevet 3. juni 2012 #7 Skrevet 3. juni 2012 Jeg har bare erfaring fra fødsel. Hadde hatt smårier hele dagen, viste jeg var i fødsel. Var nr. 3. Men om kvelden ble de mindre vond og lengre avstand mellom riene. Tok mannen min med på en gåtur rett opp fjellsiden, ikke mere enn 20 min. Kan skrive under på at det hjalp, riene ble mye vondere og kom kjappere. 3 timer etterpå var jeg mamma igjen. Vet jeg hadde født den natten uansett, men tror nok at jeg hadde brukt noen timer mere om jeg ikke hadde tatt den gåturen. Har hatt kjappe fødsler, men har nektet å sitte eller ligge ned på føden også, gått masse under fødsel. Frem og tilbake :-) Fått god tilbakemelding fra jordmødre også om at dette har hjulpet å få babyen ned i bekken og har høyst brukt 10 min på pressrier.
ariel78 Skrevet 3. juni 2012 #8 Skrevet 3. juni 2012 Tror det er veldig individuelt. For min del har det kun medført maserier og ikke noe som har satt i gang fødselen. Ved forrige fødsel stoppet riene opp av sykehuset og gå rundt, traska i byen hele dagen uten at noe skjedde. Denne gangen var jeg i samme situasjon, valgte i steden å dra hjem og sove, spise og ta det med ro. Fødselen starta av seg selv, om den hadde kommet før hvis jeg hadde stressa er mulig, men fødselsopplevelelsen ble mye mer positiv når jeg var uthvilt og opplagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå