Gå til innhold

Myggbitt i utlandet. Må jeg til legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha vært i syden nettopp har jeg fått en veldig stort bitt på ankelen, i går var det bare litt ømt,rødt å klødde..i dag har det spredt seg..altså jeg er hoven oppover leggen...har en gigantisk stor fot nå, mens den andre foten uten stikk er normal...

Smører på med resept belagt middel (som jeg har hatt fra før), men hjelper ikke.

Lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

altså ikke hele foten, men er hoven fra stikket og ca 10-15 cm opp på leggen.

Skrevet

Sikkert greit med en legetur. Har du tatt antihistaminer?

Skrevet

Æsj, så et ekkelt program på animal planet i går. I was bitten.. En som hadde fått myggstikk i ett eller annet tropisk land. På myggen hadde en parasitt lagt eggene sine. Når mygga stakk han fikk varmen eggene til å klekke, og parasitten gravde seg ned i huden.. Fysj det var så discusting!! Når du hovner så mye opp som du sier, så ville jeg dratt til legen, ja!

Skrevet

Ja det programet så jeg også, de larvene som bodde i beinet. Hadde fått panikk jeg..

Skrevet

Huff...ser bare et lite stikk her da...er bare det at jeg er så hoven...

Men har skikkelig vondt i beinet da!! Stikker og er ømt...

HI

Skrevet

Dra til legen! Jeg ville fått en vurdering av det før det blir verre!

Om du skulle bli bedre eller får vite av lege at det ikke er farlig, så vær likevel obs hvis du etter en tid får tydelige fordøyelsesproblemer eller blir oftere eller "rart" syk.

Jeg fikk et bitt på leggen for mange år siden, og sansynligvis var det det som ga meg en svært farlig parasitt - som først ble oppdaget ved en tilfeldighet mange år etterpå. Jeg måtte til slutt sende prøver via BM Lab i Oslo for å finne ut av det, og da viste det massive mengder parasitter (3 ulike typer, en svært alvorlig, en alvorlig og en "ukjent" risikovurdering av). Sykehuset her i Norge som sjekket meg i utgangspunktet påstod at jeg ikke hadde noen parasitter - selv om jeg påpekte at de ikke sjekket prøvene i henhold til WHO's retningslinjer.

Skriver ikke dette for å skremme deg, for som regel så er jo sånne bitt mest plagsomme og ikke gir senfølger. Men greit å være oppmerksom på dette hvis du på et senere tidspunkt skulle få "uforklarlige" symptomer.

(Slik du beskriver bittet er slik jeg blir av vanlig mygg i Norge ;) - mens bittet som ga meg parasitter kun ga meg en liten rød prikk. Venner av meg som aldri reagerer på myggbitt i Norge kan reagere med store hevelser og smerter av vanlige myggbitt i utlandet - litt rart!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...