Gå til innhold

Vektnedgang etter fødsel!


honningbien

Anbefalte innlegg

Nå er det jo noen som har født, og flere blir det vel fort! Tenkte å starte en tråd om vektnedgang etter fødsel. Jeg er i hvertfall supermotivert for å gå ned litt.

 

Har hatt en helt normal vektoppgang, ca 14 kilo. 11 dager siden fødsel, og har 5 kg igjen før jeg er tilbake på startvekt. Men vil gjerne gå ned 5 kg til. Starter veldig rolig med vanlig kosthold og trilleturer. Skal se først hva kroppen ordner opp i selv.

 

Forrige svangerskap gikk jeg opp ca 20, brukte 6 måneder på å komme tilbake til start.

 

Hvordan er det med dere som har født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke født enda, men, har termin 22. juni, så er vel snart min tur. Men, jeg har ett barn fra før, og erfaring fra den gangen er at det beste er om kroppen "roer" seg før en starter med noe ekstremt. Kroppen brukte tross alt 9 mnd på å bære fram ungen, og da er det veldig tidlig å "gå rett på" etter en fødsel. Viktig å lytte til kroppen og kose seg med babyen, så får "kroppen til mor" komme i andre rekke fram til ting har "satt seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10 dager siden fødsel. Jeg gikk opp 13 kg i løpet av svangerskapet og har til nå gått ned 9 kg. Jeg og vil gå ned mer enn de 13 jeg har gått opp, men vil og vente å se hva kroppen selv ordner opp i selv først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født og gikk opp 24.2 kg. På de 4 dagene det er siden fødsel, har jeg gått ned 13 kg, så har 11.2 igjen, og trenger å gå ned mer etter det igjen. Jeg har fortsatt en del vann igjen, så regner med det forsvinner litt etter litt, ellers tar jeg det så rolig som mulig nå en periode og ser hva kroppen ordner selv.

Så begynner jeg nok snart med trilleturer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei fødte for 12 dager siden og har gått ned 8 kg av 13 kg jeg la på meg. venter litt med å sette igang "slankingen" men overrasket over hvor fort det har gått. sist satt kiloene lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk opp 6kg før fødsel. Tre uker siden fødsel og har gått ned 8 kg. Spiser som en elefant (endelig!) for å unngå videre vektnedgang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si for min del at grunnen til at jeg har gått ned så mye så fort, er IKKE pga slanking altså! Det sier seg selv at når jeg gikk opp 24 kg i sv skapet, så var myyyye vann, og mye av det forsvinner RASKT etter fødsel. Og det er ikke farlig for verken amming eller noe annet. Nei tvert i mot er det bare godt for kroppen å bli kvitt det. Nå er jeg plutselig mye mer bevegelig.

 

I tillegg er melken kommet for fullt her, og jeg kunne nok allerede gitt føde til en hel hær av nye verdensborgere. Tisselaken er kommet under meg i senga, og håndkle jeg legger rundt, under, over og på puppene er sørpevåt hver morgen, og toppene mine har appelsin-størrelses ringer av melk etter hver amming og ofte før også :D

 

Så jeg er ikke akkurat bekymret ;)

 

Nei noe slanking begynner jeg ikke før etter endt amming. Men det er lov å tenke sundt og småtrening (les trilleturer +bekkenbunnstrening he he) før det ;)

 

Men nå skal jeg først kose meg en periode med alt jeg har måtte unngå i sv skapet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi har samme innstilling. Greit å se hva kroppen fikser selv først:) Foreløpig ser det jo ut som om svangerskapskiloene forsvinner av seg selv. Blir nok ikke noe annen trening enn trilleturer og knipeøvelser før det har gått ca 6 uker. Men gleder meg til å stramme opp litt;)

 

Ellers er jeg ikke fan av ekstremslanking, så dersom jeg skal gå ned de 5 kiloene jeg har lyst til etterhvert, blir det nok etter Grete Roede metoden for ammende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe som heter "9 mnd på, 9 mnd av"?! :-)

 

Spent på denne gangen. La på meg nesten 30 kg sist, hadde endel vann.. Men det var ikke så mye som forsvant etter fødsel :-/ Kjempet av meg alle kg og flere til, men da over tid (var ordentlig fornøyd etter ca 18 mnd!). Sunt kosthold og trening!

 

Har nå (uke 39 i dag) gått opp 13-14 kg og er spent på hvordan tingenes tilstand er etter fødsel denne gang! Blir garantert lettere enn sist, men tiden vil vise ståa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si for min del at grunnen til at jeg har gått ned så mye så fort, er IKKE pga slanking altså! Det sier seg selv at når jeg gikk opp 24 kg i sv skapet, så var myyyye vann, og mye av det forsvinner RASKT etter fødsel. Og det er ikke farlig for verken amming eller noe annet. Nei tvert i mot er det bare godt for kroppen å bli kvitt det. Nå er jeg plutselig mye mer bevegelig.

 

I tillegg er melken kommet for fullt her, og jeg kunne nok allerede gitt føde til en hel hær av nye verdensborgere. Tisselaken er kommet under meg i senga, og håndkle jeg legger rundt, under, over og på puppene er sørpevåt hver morgen, og toppene mine har appelsin-størrelses ringer av melk etter hver amming og ofte før også :D

 

Så jeg er ikke akkurat bekymret ;)

 

Var ment som en generel advarsel til alle altså, så ikke en gang på tallene dine ;)

 

Kroppen trenger fett/energi for å produsere melk.

 

Har flere venninner som har måtte slite med for mye vektnedgang (ikke slanking) etter fødsel og det har påvirket amming. Det har endt med et svare strev av eting og eting for å holde seg oppe i vekt og melkeproduksjonen gående. Slitsomt det også. Men ikke dermed sagt at det gjelder alle.

 

Dog - kan være greit å være klar over dette for de som er veldig opptatt av å gå fort ned i vekt etter fødsel. Det kan være lurt å ta det med ro og vente litt med å se for mye på de tallene :)

Endret av OptimistHoppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prinsesse x 2

Sist gikk jeg ikke opp noe, pga svangerskapskvalme, var også overvektig. Da jeg kom hjem fra sykehuset hadde jeg gått ned 10kg. Etter 6 mnd hadde jeg gått ned 33 kg. Og var da normalvektig. Lav bmi. Eneste jeg gjorde var å holde meg til kun sunn mat, aldri utskeielser, og gikk min.1 time tur med vogna hver dag. + situps ol. Så tror amminga gjorde susen her.

 

Denne gang(normalvektig) har jeg gått opp 10 kg og har 2+6 dager igjen. Håper de fyker av like fort som sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...