Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Kan jeg melde en nabo som har vært langtidssykemeldt for en skade i kne, men samtidig har an bygget garasje, bod og vinterstue?
bettisen Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Jeg synes egentlig ikke at man kan det.. Det kommer an på hva slags jobb han har f.eks.. Enkelte med kneskader/operert kne skal ikke sitte i ro over lengre tid og blir derfor sykemeldt.. Andre får smerter av å gå over lengre distanser, men klarer å få til andre gjøremål likevel.. Synes at man bør ha mye innsikt i saken og være heeelt sikker før man melder noen! Ting er ikke alltid som de ser ut.. Kanskje har han psykiske problemer som er årsak, men ønsker ikke at alle skal vite det..
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 det går an å tipse,så vil de som vet hva og hvorfor han virkelig er sykemeldt dersom det er uberettiget. Så ja! Er mange som utnytter systemet og dumme leger og får seg litt ekstra og betalt ferie.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 Han har en protese fra kneet og ned, som gjorde at han ble sykemeldt fra jobben som gravemaskinsjåfør, men han klarer å bygge en garasje, bod og vinterstue?
håpefull- mamma Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 Vet du hvilken skade han har? Hvilke smerter han har? Hvilken jobb han har?? Nei jeg syns ikke det. Når en er på jobb må en somregel gjøre ting i ett visst tempo og uansett om kneet er vondt, hovent eller ei.. Når han er hjemme kan han belaste det til smertegrensen slik han føler han makter og ta seg pauser når han trenger det. Har du vært sykemeldt selv? Det beste for psyken er å ha noe å gjøre på. Jeg var sykemldt i 3 mnd pgs prolaps og rygg/nakke problematikk. Jeg gikk mmye tur og følte meg uglesett og kritisert for det. å gå tur var til hjelp for meg ved å få i gang blodsirkulasjonen, jeg ble sprø av å sitte inne - det var værre å sitte og ligge. Jeg følte meg ubrukelig i samfunnet og for meg hjalp det på psyken å gå tur i stedet for å holde meg inne. Jeg er møkk lei av folk som skal dømme andre uten å vite noe om dem. Har du noen rett itl å gå og henge deg oppi hans valg? Håper du blir sykemldt selv en dag og ser hvor grusomt det er. Så må du huske på at du må holde deg isolert og innendørs, for eller kan du jobbe.... Hva folk er sykemldt for har vi andre strengt tatt ikke noe med!
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 JA, det skal du! Jeg er for en velverdstat med så mange goder som mulig, særlig til dem som trenger det. Men denne er truet (går i minus årlig) grunnet blant annet høyt sykefravær og trygdesvindel. Vi står overfor å i fremtiden måtte avvikle mange ordninger som f.eks sykelønn, barnetrygd, gratis sykehus/skole osv, noe som kommer til å gå kraftig utover de svakeste i samfunnet vårt! Jeg mener derfor det er på tide å våkne opp og ta et oppgjør med disse snylterne som truer de fantastiske ordningerne vi har i Norge. MELD Nå!
håpefull- mamma Skrevet 2. juni 2012 #7 Skrevet 2. juni 2012 "Han har en protese fra kneet og ned, som gjorde at han ble sykemeldt fra jobben som gravemaskinsjåfør, men han klarer å bygge en garasje, bod og vinterstue? " Så fint for han at han klarer det!! Tenk hvor grusomt om han ikke hadde klart det? å jobbe som gravemaskinfører er hardt arbeid - ja min ekssamboer jobber som det. Så nei jeg syns du skal finne deg noe annet å bruke energien din på enn å irritere deg over folk som prøver å fylle livet sitt med aktiviteter de klarer!!!
Gjest Tullmusa83 Skrevet 2. juni 2012 #8 Skrevet 2. juni 2012 Høres ut som han er sykmeldt av en fysisk grunn. Han har sikkert ikke jobbet 8 timers dager på det han har gjort hjemme. Det at han har vært i aktivitett i sykmeldingsperioden gjør sikkert at kroppen hans tilpasser seg protesen fortere slik at han bedre kommer seg tilbake på jobb.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #9 Skrevet 2. juni 2012 http://www.dagbladet...d/nav/21885566/ Du får melde deg som frivillig! Og det tror jeg det er mange her inne som kan! Det måtte komme fra FrP....
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #10 Skrevet 2. juni 2012 http://www.dagbladet...d/nav/21885566/ Du får melde deg som frivillig! Og det tror jeg det er mange her inne som kan! Det måtte komme fra FrP.... Hahaha, han her var jo voldsomt på vakt, øynene holder jo på å poppe ut av skallen på han.
Nickey Mouse Skrevet 2. juni 2012 #11 Skrevet 2. juni 2012 Bare et lite apropos: jeg var sykemeldt et halvt år etter operasjon for å trene. Jeg gikk tur og trente på treningsstudioet. Pga av stillesittende arbeid mente både lege, fysio og NAV at det var best. De så helst at jeg var sm enda lenger enn jeg faktisk var. Alt er ikke svart/hvitt...
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #12 Skrevet 2. juni 2012 Bare som en kommentar til den linken som ble lagt ut her..... Hvorfor sammenligne brukere av NAV med narkomane i utgangspunktet? Jeg vet i brukere av NAV alltid blir mistenkeliggjort, men å sammenligne oss med narkomane, er å dra det minst 10 mil for langt, altså! Jeg har min avtale med NAV, og den har ingen andre noe med. Kun meg, legen min og NAV har noe de skulle sagt der. Hva andre tenker og tror, må jeg bare drite i.
soleia Skrevet 2. juni 2012 #13 Skrevet 2. juni 2012 (endret) Eg er i mot trygdemisbruk, men i dette tilfellet synes eg du skal overlate ansvaret til mannen og legen hans. Endret 2. juni 2012 av soleia
Gjest meg mamma? Skrevet 2. juni 2012 #14 Skrevet 2. juni 2012 Kan jeg melde en nabo som har vært langtidssykemeldt for en skade i kne, men samtidig har an bygget garasje, bod og vinterstue? Hva er det med alle dere som er så gira på å melde folk, har dere ikke noe annet å gjøre? Hva vet du om han sin skade da, kjenner du han eller bare ser du hva han gjør? Det kan være at det er ting som du ikke vet om. Herregud, må man levere tilstandsrapport til naboer så man ikke risikerer å bli meldt av nysgjerrige og misunnelige naboer?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #15 Skrevet 2. juni 2012 Få deg et liv... !!!!!! Du sier at denne mannen er gravemaskinfører? Hva om det rett og slett er så enkelt at han er avhengig av sterke smertestillende, som er trekantpreparat, og derfor ikke kan håndtere kjøretøy? Det er ofte flere sider av en sak! Dersom du er så forbanna interessert, så spør mannen da vel...
Lettie Skrevet 2. juni 2012 #16 Skrevet 2. juni 2012 Det verste for kneskader er jo å sitte i ro... F.eks i en gravemaskin. Han har nok sitt på det tørre
Cat.68 Skrevet 2. juni 2012 #17 Skrevet 2. juni 2012 Et veldig vanskelig og velkjent dilemma for oss med kroniske eller ikke synlige sykdommer er at vi helst skal måtte mure oss inne ,ligge i senga, og ihvertfall ikke prøve å ha et noenlunde sosialt eller aktivt liv fordi da er vi ikke syke nok til å ikke kunna arbeide. Det er så stigmatiserende og så mye fordommer rundt slikt at jeg blir mørkredd. Tenk om folk kunne skjønne det at å bli sykemeldt ikke er synonymt med å ikke kunna være i aktivitet. Ha nå LITT tillit til at legen og pasienten i samråd vet hva som er best for den enkelte. Jeg ville fint klare av å gå 10 km dagelig feks, men å stå eller sitte i ro 1 tim, tar nesten knekken på meg. I en jobb er man avhengi av å levere, av å kunna gjøre det man skal under gitte rammer. Som sykemeldt kan man bruke all den tid man måtte ønske, ta pauser når man måtte ønske og gi opp arbeidsdagen når man selv vill. Det kan man IKKE på en jobb.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #18 Skrevet 2. juni 2012 Snakket med venninne som jobber i Nav.De er dritt lei og mottar daglig forskjellig type sladring på naboer.At de klarer å sykle,drar på ferie,virker friske osv.Veldig mange har psykiske problemer som gjør at de ikke kan jobbe eller andre årsaker.Nav gjør ingen ting med disse daglige hendvendelsene.Så da kan dere spare den tiden og bruke tid på dere selv istedet.Hva faan har man med å blande seg inn i andres liv på denne måten.Er det noe galt inni hodet deres?? er dere Nav-klienter selv siden dere har tid og energi til å bry dere slik med naboer? herregud..
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #19 Skrevet 2. juni 2012 Nå må folk slutte å tipse i hytt og pine uten god bevis på svindel her. Jeg er imot trygdesvindel, men ha all fakta for hånda før en tipser til nav. At naboen din HI kan gjøre div. arbeidsoppgaver selv om han er sykmeldt, så er det derfor ikke sagt at han er en trygdesvindel. Så jeg syns dette kan du bare droppe.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #20 Skrevet 2. juni 2012 Kan dere ikke melde meg også? jeg har kreft og kan for tiden ikke jobbe pga utmattelse og bivirkninger av medisiner og cellegift kurer jeg har gått på! Jeg ser helt frisk ut, og kan både sykle, dra til byen på shopping, reise på ferie etc.. Men når jeg har drevet met selv for langt kan jeg bli sengeliggende i opptil flere dager og etter en dusj og deretter litt husarbeid må jeg hvile 2-3 timer minst! Vet jo ikke nå om når jeg kan tiltrede jobben min igjen om det lar seg gjøre, jobber nesten 50% natt, men har andre og passe på og blir i tillegg ekstremt trøtt av og jobbe om natten:(
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #21 Skrevet 2. juni 2012 Tror nesten du må melde meg også da. Jeg er sykemeldt for å trene meg opp etter sykdom. Jeg ser helt frisk ut, og lever tilnærmet normalt, ihvertfall ser det slik ut for andre. Jeg er hos fysioterapeut en gang i uken, og det er meningen jeg skal trene/gå turer osv 5 dager i uken. Jeg skal gradvis over tid øke mengden trening så jeg blir sterkere og sterkere. Folk møter meg i barnehagen, på butikken, med rumpa i været over blomsterbedet, ser meg heng opp tøy til tørk og de møter meg til og med i lysløypa. Det de ikke vet er at jeg sliter med kroniske smerter, og trenger mye ro og hvile enda. De ser ikke at jeg etter morgenrunden med levering av barn, handling osv legger meg på sofaen og hviler en stund før jeg klarer dagens treningsøkt. De ser ikke at jeg igjen ligger på sofaen et par timer etter runden i lysløypa for å samle krefter til å hente ungene, de ser heller ikke at jeg legger meg litt så fort ungene er i seng fordi jeg da er helt utslitt. De vet heller ikke at jeg går på til dels sterke medisiner... Mener du seriøst at jeg skal være inne i stua mi hele tiden i frykt for at naboen skal melde meg for trygdesvindel? Tror du virkelig ikke at legen min og nav ikke vet bedre enn naboen?
Himmel og hav Skrevet 2. juni 2012 #22 Skrevet 2. juni 2012 Eller hva med meg? Jeg ser helt frisk og fin ut, for det er lungene mine som er syke. Jeg er avhengig av å trene for å mestre hverdagen sånn noenlunde. Men trening går på bekostning av andre ting, som husarbeid, handling, el. Noen dager er jeg fin i pusten og klarer veldig mye, andre ganger er jeg dårlig og må ta pause flere ganger mens jeg legger tøy i vaskemaskinen eller stoppe 4 ganger på vei opp trappa til 2. etasje. I lange perioder sover jeg kun 3-4 timer pr natt, og er så utslitt at jeg knapt kan legge sammen 2 og 2. Jeg er så ukonsentrert og ørsken at jeg ikke tør å kjøre bil. Jeg er blid og smilende, og jo mer ræva jeg føler meg, jo mer nøye er jeg med å sminke meg pent og kle meg i noe jeg ser godt ut i. Det er viktig for meg å ikke møte omverdenen som "hun syke", og slippe å høre " Uff, nå ser du tufs ut". Bare de som står meg nær vet hvor dårlig jeg er, og legen min og NAV. Resten av verden får tro hva de vil når de ser meg gå tur, stelle i hagen, synge med koret eller handle. Jeg tror veldig mange som sliter med kroniske lidelser gjør sitt beste for å ikke framstå som syke. Det er ikke det man ønsker å vise fram til andre. Så det dere ser er ikke nødvendigvis mer enn et lite hjørne av sannheten. Det lille hjørnet som vi velger å vise fram.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå