Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #1 Skrevet 2. juni 2012 Det har nå blitt slutt mellom meg og barnas far, og jeg sitter å ser på detta med stønader fra nav. Og da lurer jeg litt på om hva enslig forsørger vil si? Ser at dette er et av kriteriene for omtrent alle stønader. Vil det si at far ikke er innvolvert i det hele tatt? Eller er jeg enslig forsørger når jeg har hovedomsorgen? Hvor mye "samvær" eller bidrag går grensa på eventuelt? Tipper det blir slik at vi deler 30/70 og at han betaler forsikringene på barna, bilen følger ungene og han bidrar med kjøp av litt større ting til ungene. Ikke at han betaler barnebidrag i rene kontanter liksom.. Noen som vet noe om dette?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #2 Skrevet 2. juni 2012 Om du skal ha barna 70% har du krav på stønadene fra nav. Anbefaler virkelig å heller sette et fast beløp far skal betale i måneden også tar du deg av regningene og innkjøpene. Søsteren min og samboeren hennes valgte løsningen du skisserer da de gikk fra hverandre og det gikk ikke lang tid før han ikke hadde betalt en regning så den forfalt, når ungene trengte ny jakke var han blakk osv osv. Det ble så mye frustrasjon for min søster, og det ble mye mas om penger hele tiden. Der ble søsteren min tvunget til å få fastsatt et fast bidrag og få han til å legge inn et fast trekk fra sin konto til hennes på lønningsdagen sin (de involverte ikke nav i bidragsspørsmålet, men laget en privat avtale) Nå fungerer ting så mye bedre for de begge, siden de slipper å ta opp økonomi, hun spørre om penger til "dyre ting" osv når de møtes. Det økonomiske er opp og avgjort, så de kan heller fokusere på barna og å holde en hyggelig tone. Han er selvfølgelig med å betaler når ungene trenger nye ski, sykkel osv da.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 2. juni 2012 #3 Skrevet 2. juni 2012 Så lenge du har hovedomsorgen har du krav på stønader. Vet ikke noe om det, jeg ville nok valgt å få bidrag uansett. Det kan fort bli til at han kjøper gaver til barna om mener det er bidraget om dere ikke har satt noe fast. Så anbefaler deg å sette bidraget gjennom nav det sikrer at du får pengen han skal bidra med, han kan jo kjøpe ting til barna i tilegg om han ønsker det. Far kan både være involvert og ikke involvert, saken er at du må ha hovedomsorgen for barna for å kunne motta stønader. Synd det ble slutt, men det er veldig alright og være enestående mot også Bare prøv å komuniser godt med far.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2012 #4 Skrevet 2. juni 2012 du er ikke enslig forsørger ved 50/50-da har dere såkalt delt omsorg.Dersom dere har 70/30 hvor du har 70 regnes du som enslig forsørger og kan da søke om å få barnetrygd for et barn mer enn du har, barnetilsyn-64% av faktiske utgifter kan dekkes, bidrag kan dere ha privat avtale-og da gjøre det slik som du nevner,videre kan du søke overgangsstønad. Dersom du jobber kan du likevel få redusert overgangsstønad. Bostøtte i husbanken kan også evnt søkes om,kommer jo an på inntekten din.
Verbena Skrevet 2. juni 2012 #5 Skrevet 2. juni 2012 Når du har hovedomsorgen får du: -overgangsstønad -en ekstra barnetrygd -stønad til barnetilsyn (dekker 64% av barnehage/sfo utgiftene) Om du er i utdanning kan du å få utdanningsstøtte. Du trenger mekligsattest for å kunne få disse stønadene så du bør ta kontakt med deres lokale familievernkontor for å avtale mekling snarest mulig. Bidrag trenger dere ikke å ta gjennom nav om dere har en grei avtale på det som du tror vil bli holdt.
Pengetreet Skrevet 2. juni 2012 #6 Skrevet 2. juni 2012 For å være aleneforsørger må man ha barna boende hos seg mer enn 50% av tiden. Dere må dokumentere mengden av samvær. Det er derfor mange som sender inn samværsavtale, men det er ikke et krav. Det er nok at dere beskriver samværet så detaljert som mulig og legger ved søknaden. Dere må ha vært til mekling og være folkeregistrert på ulike adresser. Bidrag er en privat avtale, med mindre dere søker om bidragsfastsettelse via NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå