Gå til innhold

Ta hensyn, men hvor mye hensyn egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ofte en tendens til å ta litt for mye hensyn. Vår nabo har kreft. Hun er såvidt jeg kan se, fremdeles oppegående og "frisk" i hverdagen. Men hun får cellegift, og har visst tunge dager der hun sover mest mulig. Jeg har sett henne komme ut småturer på verandaen i nattklær langt ut på dagen. Soverommet deres er vendt ut mot vår hage. Vi leker mye i hagen, og med en gutt på 17 måneder, sier det seg selv at det blir noe støy, selv om jeg gjør mitt beste for å dempe det med å flytte fokus til stillere leker.

I det siste har vi ventet til klokken er ti med å gå ut.

Vi var nettopp ute for å kaste stinkebleie, når gutten hyler deeer av all kraft, flere ganger. Da titter nabomannen ut vinduet med tidenes sinteste blikk, og lukker vinduet.

Problemet er at gutten har en hyledag og jeg har allerede en begynnende hodepine. Det vrenger seg og smeller i øret mitt når han hyler, og lyden lager hul gjenklang i rommet når han står med peisovnen. Å distrahere hjelper ikke. Så vi må gå ut før jeg blir helt og totalt gal. Satser på en trilletur, men det blir også lek i hagen i dag. På dager med fint vær er vi mest ute, og på hyledager holder jeg ikke ut å være inne. Men så føler jeg at naboen på en måte har gitt beskjed om å være stille. At de kanskje har en sånn ekstra tung dag de også.

Hvor mye hensyn tar man? Dette gjelder jo ikke bare i dag, men resten av sommeren. Man vil jo gjerne bruke sin egen hage, men heller ikke bli lagt for hat, eller plage noen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er litt kinkig. Man vil jo gjerne ivareta alle :)

Jeg tror jeg ville tenkt som så at mellom 10 og 22 så kan de ikke forvente at naboene skal være stille som mus, og jeg ville ikke hatt dårlig samvittighet for å være ute i hagen og bruke den normalt, som i lek, latter, prat, gressklipping osv. Om gutten har en hyledag, og hyler nesten uavbrutt, så ville jeg kanskje ha tatt han med på tur et par timer på ettermiddagen, hvis det passet sånn, slik at det ble litt roligere en periode.

Hun kan sikkert gå og legge seg i et annet rom om hun ikke tåler lyd. Det er jo ikke bare dere som bråker en lørdag.

Skrevet

Vi tar trilleturen vår først, og så ser vi det an etterpå. Han hyler mindre ute enn inne, så jeg føler nesten jeg må ta hensyn til oss selv også. Han trenger frisk luft og utelek, og jeg trenger å få mindre hodepine enn jeg vil få om vi blir inne. Men jeg vet jeg får dårlig samvittighet om det gjentar seg at de ser ut og er sure. Da rømmer vi nok inn igjen. Men som sagt... Dette er dagen i dag, og jeg har resten av sommeren i tankene. Uff...

Skrevet

Ikke for å virke kynisk men dere bor der dere også.

Ja man tar litt hensyn men man skal vel virkelig ikke gå på tå hev hele dagen pga naboen.

Skrevet

Uansett hvor syk naboen er, så må et lite barn få utfolde seg i egen hage på dagtid om sommeren. Det er naboen som må innrette seg slik at den syke får den roen som trengs.

Skrevet

kjøp en pakke med ørepropper/sov-i-ro og lever til naboen.

Så kan du beklage at det er litt hyling hos dere av og til, da veslegutten har magevondt.

kan jo også si at ute i frisk luft er det lettere for ham å "glemme" vondten....

Syns naboene er egoistiske jeg!

Skrevet

kos dere!!!

barn må få lov til å leke ute selv om naboen er syk.

naboen kan ikke forvente at barnet skal være rolig 27/7.

Skrevet

Tar de andre naboene like mye hensyn? Hvorfor skal du det da?

Skrevet

Greit hun er syk, men du bor i din bolig, og har bare plikt til å holde ro de normale timene man skal dette i døgnet. Kl 8 på en lørdag syns jeg er greit å starte utedag, og en del senere søndager. Selv om det vanlige er å være stillest mulig mellom 22.00 og 07.00 hver eneste dag.

I vårt borettslag har vi en regel om at søndager skal være stillest mulig frem til etter kirketid, av en eller annen grunn. Men det gjelder ikke barnelyder. Kun gressklippere og slikt.

Vi har hatt folk med kreft her i borettslaget(både barn og voksne), men de må da selv si fra om ting plager dem, og ikke bare la mannen/familien sende sinte blikk ut vinduet etter en dårlig natt.

Du kan jo ikke vite hvilke dager dama har en bra dag, eller en dårlig en. Cellegift gis i bolker, med pauser mellom. Så hun har nok like mange dårlige som gode dager i denne medisineringsperioden. Og er det bare at hun sliter med psyken pga kreftdiagnosen, og ikke får sove pga det, så får hun be legen om hjelp til dette(noe jeg tenker er grunnen til store søvnproblemer, og da forståelige sådanne). Det er faktisk ikke ditt ansvar.

Og hvordan har du tenkt å forklare til ditt barn, at barnet selv har ansvar for å tie stille til klokken er over 10 hver dag?

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg gjorde det jeg burde ha gjort fra starten av. Jeg gikk og snakket med henne direkte. Hun har ikke noen problemer med at vi bråker, heller tvert i mot. Hennes mann var ikke sint, men redd. De har vært på legevakten fordi hun har fått en infeksjon på grunn av sitt lave immunforsvar. Hun hadde så vondt at hun trodde hun skulle dø, og helst bare ville dø også. Derfor så mannen sint ut og var så brå i oppførselen. Nå er vi helt på bølgelengde her borte. :)

Skrevet

Han hadde altså ikke registrert oss i det hele tatt, men skulle bare lukke vinduene hurtig før han kjørte henne på legevakten. Så det var bare en misforståelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...