Gå til innhold

Rectoskopi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har blitt undersøkt med denne undersøkelsen?

Hvordan var det? Hvordan lå du? Hvor lenge varte det?

Jeg skal til en slik undersøkelse nå snart, å grurer meg så vanvittig!!

Ser for meg at det blir den totale ydmykelse ( i mitt hode.. )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får jo et tømmingsregime først som du sikker få gjøre hjemme, mest sannsynlig med picoprep. Du kommer fastende til undersøkelser. På benken ligger du på siden, og de passer på at du ligger godt. Dersom du er veldig redd kan du få bedøvelse intravenøst, men da må du huske at du må ha noen med deg som kan kjøre deg hjem.

Selve undersøkelser varer ikke så lenge, 10-15 min, kommer an på hva de ser underveis, og om de skal ta biopsi (prøver) mens de er der. Om de tar prøver vil du ikke kjenne noe til det.

De fleste synes det er ubehagelig, men de har også bedøvelsesgel på slangen. Du trenger ikke tenke at det blir en ydmykelse, de som gjør det er jo profesjonelle og gjør flere slike undersøkelser til dagen. Det kommer til å gå helt fint. Det kan hende du føler et press i magen etterpå, pga de kanskje skyller og setter inn litt luft i tarmen med slangen for å se bedre der inne.

Hilsen sykepleier.

Skrevet

Man trenger ikke å tømme seg før rektoskopi. Det er kun rektum og nederste del av tarmen som undersøkes og den er som regel tom. Man ligger på siden og får slangen stukket inn. De færreste trenger sm.stillende eller bedøvelse.

Skrevet

Forøvrig skal man ikke faste før disse type undersøkelser, slik som anonym sier. Ved tømming skal man derimot drikke mye, helt frem til undersøkelsen!

Skrevet

Det blandes mellom koloskopi og rektoskopi over her. Koloskopi er med slange oppover i tarmen. Da ligger man på siden på en benk. Ikke vondt men ubehagelig. Her må man tømme hele tarmsystemet først ved hjelp av faste og klyster.

http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/undersokelser/koloskopi-2253.html

Rektoskopi er kun den nederste delen av tykktarmen og man sjekkes med et rør mens man sitter i en gynekologstol (underlivet er tildekket, man får en papirtruse med åpning bak). Før undersøkelsen trenger man ikke å faste men man må ta klyster. Ingen behagelig undersøkelse dette heller men det går fort.

http://nhi.no/sykdommer/kirurgi/undersokelser/rektoskopi-6063.html?page=2

Lykke til!! :)

Skrevet

Vil bare klare opp i noe.

Under en kolonskopi begynner de å føre inn slangen mens du ligger på siden, men når de har kommet inn må man legge seg over på rygg.

Tar tatt dette en del ganger.

Skrevet

Har tatt kolonskopi, synes ikke det var så ille egentlig. Ikke noe jeg har tenkt på i etterkant i alle fall ;) Gastroskopi derimot var forferdelig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...