Gå til innhold

Sliter sånn med leggingen. Trenger gode råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er alene med to små og sliter med å få eldste på snart 3 år til legge seg til å sove om kveldene.

Om jeg legger meg ned sammen med henne sovner hun som oftest etter 5-30 minutter, men problemet er jo at jeg har en liten baby også som ikke alltid sover når eldste skal legge seg.

Har prøvd flere ganger å legge henne uten at jeg legger meg ned ved siden av, men bare sitter istedet. Men da blir hun urolig, reiser seg opp og prøver å dra meg ned og ber meg legge meg.

Har også prøvd å gå ut av rommet med en gang, noe som fører til skikkelig raseanfall med roping, skriking, kasting av leker osv. i timesvis mens jeg desperat prøver å få henne til legge seg i senga.

Så dette har ført til at leggetiden har blitt utsatt og utsatt i det siste siden jeg sliter med å få babyen til å sovne så jeg kan hjelpe eldste med å sovne.

Lurer på om noen har gode tips til hvordan jeg skal få eldste til å legge seg alene og sovne av seg selv? Jeg blir så stressa av leggingen. To barn som skriker etter meg.

Noen kommer sikkert til å si at jeg skal spørre etter barnepass og få hjelp, men det har jeg prøvd mange ganger. Men problemet er at det bare er midlertidige løsninger. Når barnepassen er borte sitter jeg igjen med de samme problemene med at eldste ikke vil legge seg, så jeg vil ha en litt mer varig løsning på problemet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ER veldig krevende å være alene med små barn, spesielt dersom de ikke hører etter.

Jeg skjønner at det er beintøft, men du må bare være hard, streng og konsekvent. Snakk med henne, og forbered henne på hvordan leggingen skal skje. Du kan feks si at etter at du har sunget 3 sanger så er det natt, og at du da kommer til å lukke deg ut av rommet. Om hun får raserianfall får hun bare ha det til hun gir opp. Om hun står opp, så bærer du henne tilbake uten å gi særlig mye oppmerksomhet.

En annen metode er å bruke belønningssystem, feks klistremerker. Etter feks 10 klistremerker kan hun få en premie.

Skrevet

kan du få barnepass til babyen / noen som er hos deg akkurat ved leggetid av eldste i en ukes tid?

For da kan du nemlig prøve å gjøre som du skrev over her... gå ut av rommet med en gang hun har lagt seg. Og være konsekvent på det. Evt du leser en bok før du går, sier at nå er det natta, og går ut i stua... Pass også på at hun har fått vann, du har sett etter monstre under senga, og alt det hun kan finne på senere...

så er det bare å holde ut en ukes tid... så vil jeg tro det blir bedre...

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...