lykke21 Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Jeg har nettopp flyttet til Ålesund og har fått tak i ny fastlege. Etter mye krangling med kontordamen, fikk jeg time om 1måned til svangerskapskontroll. Jeg er nå 13 uker på veg, og skal jo egentlig til kontroll nå. Jeg har prøvd å ringe til forskjellige jordmødrer på helsestasjonene her oppe, men alt er fullt. Jeg har sett etter private legekontor, men jeg har ærlig talt ikke råd til 1100 kroner for en legetime Er så oppgitt og full i hormoner at jeg begynner straks å grine! Har jeg ikke rett på noe? Jeg er nervøs for den lille da dette er min første, og vil gjerne vite at det står bra til...
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 Ring når tlf åpner på legekontoret om morgenen, og si at du trenger akuttime, så får du time på dagen. Finn på et eller annet "negativt" ift svangerskapet... Eneste jeg kan tipse om. Jeg vet ikke hva slags rettigheter man har ift kontroller desverre. Ikke særlig pent gjort, for akuttimer er jo til for nettopp akutte ting... Men jeg har ingen andre tips...
Koala *g07* Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 Dessverre går det mot sommertid. Her og er det fullbooket. Men tror ikke man har noen videre rettigheter. Har du ikke vært på kontroll tidligere?
Musemorbr / Skrevet 1. juni 2012 #4 Skrevet 1. juni 2012 Du har lov til å gå til en lege utenfor den kommunen du bor i. Kanskje det er en mulighet for deg?
lykke21 Skrevet 1. juni 2012 Forfatter #5 Skrevet 1. juni 2012 Dessverre går det mot sommertid. Her og er det fullbooket. Men tror ikke man har noen videre rettigheter. Har du ikke vært på kontroll tidligere? Var på en kontroll i uke 5, der jeg tok noen blodprøver og fikk bekreftet svangerskapet.. Men det er jo to måneder siden :/
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #6 Skrevet 1. juni 2012 Dette lurer jeg også på da jeg nå skal bytte fastlege over halvveis i svangerskapet. Håper de har tid til meg da. Men jeg trodde man hadde rett på disse kontrollene? Er de ikke lovpålagt å ta gravide inn til de ordinære kontrollene?
Gjest Sekretøsa Skrevet 1. juni 2012 #7 Skrevet 1. juni 2012 Det gjør ikke noe å vente en mnd selvom du gjerne vil dit nå. Legen får ikke gjort så mye fra eller til, og om du er i normal form og alt er bra så er nok alt bra Det er svært få kontroller man har nå, leste om totalt 4 iløpet av hele sv.skapet... du kan jo ta en privat ul om du vil sjekke om alt er ok med babyen:) Synes ikke du skal lyve på deg en akutt sykdom for å få en kontroll, en sv.skapskontroll tar som regel litt tid, tid som kunne vært brukt på de som faktisk er syke.
NoraLill82 Skrevet 1. juni 2012 #8 Skrevet 1. juni 2012 Om en mnd er du i uke 17 ca, og da er det bare 2-3 uker til du skal ha ordinær ultralyd. Hvis det i Ålesund er som her jeg bor, er det flere ukers ventetid fra fastlegen henviser til du får innkallelse. Jeg ville ringt en gang til, og prøvd det som argument.
lykke21 Skrevet 5. juni 2012 Forfatter #9 Skrevet 5. juni 2012 Har ringt til fylkeslegen og funnet ut av vi har rettigheter. Vi har rett på legetime innen rimelighetens tid før en skal bli henvist til ultralyd. Legen skal slippe oss til da legen har noen legetimer ledig hver dag til akutt, de timene gjaldt også for de som var gravide og ikke bare for de som var akutt syke. Viss legen ikke hadde noen ledige akutttimer så har en rett på time hos legevakt. Viss en ikke får hjelp så kontakter en bare fylkeslegen eller kommunelegen. Var til stor hjelp for meg nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå