Gå til innhold

dere med to biler,

Anbefalte innlegg

Skrevet

når dere gikk fra å ha en bil til to hvordan ble. det og hvorfor fikk dere bil nr to,..??

kan du fortelle litt om overgangen og kostnadene ved å ha to biler. ?

vi skal kjøpe bil nr to så fort jeg har bil lappen.

lurer litt på disse tingene da jeg er usikker på hvor dyrt det vil bli med to biler. og hvordan det er med to biler.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi har hatt 2 biler hele tiden, så noe overgang fra 1 til 2 vet jeg ikke noe om ;) Men, nå har mannen firmabil så vi betaler bare på den ene. Merker det godt at det er billigere med bare en, ja. Og i tillegg har jeg så kort vei til jobb at jeg omtrent ikke bruker drivstoff.

Blir jo mer forsikring, dobbel veiavgift, mere slitasje, mer verksted...Ja, litt sånn dobbelt opp når man har 2 :)

Skrevet

Vi gikk fra en til to når vi fikk vårt første barn. Vi bor laaaaangt utpå landet, og vi begge jobber i byen. Før barnet kom dro vi samtidig på jobb, og hjem igjen samtidig. Når barnet kom måtte han fortsatt ha bilen på jobb, og her vi bor er det liten bussforbindelse, så da fikset jeg ikke det uten bil, alt ble mye lettere med en bil til, men og selvsagt mye dyrere. Det kommer jo litt an på om bilen dere har fra før er gammel eller relativt ny, og det samme gjelder den nye bilen. Har dere to eldre biler kan dere jo risikere at noe ryker på begge samtidig og dere gjerne må ut med 20.000 i rep, bensin er svindyrt plutselig kostet det 1200 å fylle opp tankene og ikke 600, det samme gjelder med foriskring og veiavgift, bompenger osv, men for oss var dette en prioriteringssak, og jeg er glad vi gjorde det.

Skrevet

Hadde en hver fra før, kunne sikkert klart oss med en..

Skrevet

Vi kjøpte bil nr 2 for nesten 1,5 år siden. Da måtte vi ha to for å få det til å gå opp med levering/henting i bhg og kjøring til og fra jobb. Før det klarte vi oss stort sett med bare en selv om det noen ganger ble stress, nå er vi helt avhengig av to biler.

Overgangen var ikke så voldsom egentlig siden vi ikke har lån på noen av bilene, men blir jo selvsagt dyrere. Vet ikke helt jeg, ca 2000 kr mer i måneden i snitt vil jeg tro? Da tar jeg et snitt på veiavgift, vedlikehold, kontroller, dekkskifte, drivstoff osv.

Skrevet

Det er jo praktisk med to biler. Veldig praktisk. MEN det koster jo. Det er to veiavgifter, to forsikringer, og drivstoff til to biler koster også + div. reperasjoner og vedlikehold.

Da mannen begynte å jobbe i sentrum ble det mer praktisk for han og ta t-banen. Da solgte vi ene bilen og den bruker jeg siden jeg må rekke SFO etter jobben.

Skrevet

Vi har også alltid hatt to biler. Men regnestykker er jo ikke så vanskelig. Det sies vel at en bil uten lån koster ca 30.000,- i året, ifølge økonomer. Dette dekker da offentlige avgifter, drivstoff , service, forsikring og slitasje på en helt normal gjeldfri bil. Så dere ryker jo på 2.500,- - 3000,- i måneden ekstra i gjennomsnitt. Skal dere kjøpe bil med billån kommer dette i tillegg selvfølgelig. Det er dyrt med bil.

Skrevet

Vi har akkurat kvittet oss med en av bilene. Hår greit nok når jeg bare er hjemme, kjører mannen på jobb om jeg vil ha bil på dagen.

Men det er veldig styrete å ikke ha hver sin bil, mannen kjøper heldigvis firmabil i sommer:-)

Skrevet

Vi har alltid hatt hver vår bil. Siden vi bor langt ut på landet så er vi nødt til det. Har 2 mil til nærmeste butikk, lenger til alt annet, så å klare seg uten går ikke.

Her har vi nå en familiebil, den har som regel jeg, og en toseter som mannen min bruker til vanlig. Siden vi bare har ett barn så er det en god løsning for oss.

Vi har gamle biler, så de koster oss lite i forsikring, siden vi har kun ansvar. Reparerer gjør vi selv, så ikke noe ekstra der.

Så det er to årsavgifter, pluss driftskostnader som er utgiftene i praksis.

Skrevet

Vi har alltid hatt to biler og vet ikke om noe annet. Kunne ikke tenkt meg å bare ha en bil, da vi bor et sted med så godt som elendig kollektivtilbud og 4 km til butikk, bhg og skole.

Det er jo dobbelt opp med alt, men det er kun den ene det er lån på.

Den ene er ny og dermed kostnadsfri mtp reperasjoner og den andre fikser vi selv og bestiller deler fra utlandet, så den er også ganske billig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...