Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Noen som har erfaring med dette bilsetet? http://www.babyshop.no/bilseter-og-tilbehor/bilsete-gruppe-1-2/multi-tech-flere-farger- Vi vurderer et nytt sete til snuppa.. og grunnen til at vi begynte å vurdere det i det hele tatt var at vi nå har kjøpt ny bil med isofix, og tenkte det kunne være praktisk med et sete med isofix.. (lettere å flytte over i en annen bil osv) Men så ser jeg at det kun er bakovervendte seter som har isofix.. så hvis vi har ett som kan snus etter hvert, så må vi uansett ha uten isofix.. Eller er det jeg som har misforstått fullstendig..
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 De setene som er kombiseter altså kan brukes både bakovervendt og framovervendt har kun isofix i den ene retningen, stort sett bakovervendt. Seter som går opp til 25 kg er det ikke isofix på i det hele tatt(Isofix er kun godkjent opp til 18 kg). Kombistolene anbefales kun brukt bakovervendt(da de fleste gjør det dårlig i tester fremovervendt), så man kan da like gjerne kjøpe en ren bakovervendt stol. Og når de er gamle nok(anbefalt minst 4 år) til å sitte framovervendt er de som oftest store nok til å sitte i beltestol.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 Men hvis man kjøper en stol som kun kan brukes bakovervendt, og man av en eller annen grunn må snu de før de er store nok til å sitte i beltestol, så må man jo kjøpe en ny stol igjen.. (og nei, jeg ønsker ingen debatt om hvorvidt de skal/bør/kan snus før de er 4.. Vi vil ha snuppa bakovervendt så lenge vi overhodet kan, men tenker at det kanskje er dumt å ikke ha muligheten til å snu stolen hvis vi absolutt må..) HI
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #4 Skrevet 1. juni 2012 Men hvis man kjøper en stol som kun kan brukes bakovervendt, og man av en eller annen grunn må snu de før de er store nok til å sitte i beltestol, så må man jo kjøpe en ny stol igjen.. (og nei, jeg ønsker ingen debatt om hvorvidt de skal/bør/kan snus før de er 4.. Vi vil ha snuppa bakovervendt så lenge vi overhodet kan, men tenker at det kanskje er dumt å ikke ha muligheten til å snu stolen hvis vi absolutt må..) HI Da hadde jeg kjøpt ny stol. Rene framovervendte stoler kommer bedre ut i tester enn kombistoler. http://forbrukerport...c=1322039787.13
Mamma_til_2 Skrevet 1. juni 2012 #5 Skrevet 1. juni 2012 jeg ville ikke personlig kjøpt det setet, pga at det ikke kan justerers i liggestilling, jeg hadde et besafe sete som var godkjent fra 9mnd og opp til 16kg, kunne brukes begge veier, men snuppa likte det at når hun sovnet så kunne vi med et enkelt grep tilte stolen opp så hus sov i en mere liggestilling.nå er hun 5 år og har fått et sete som bruker bilens sele og det kan gjøres om til pute etterhvært som hun vokser. jeg syns stoler som er fra 9mnd til 6år virker rart for hvordan kan noe som er egnet for en baby på 9mnd og et barn på 6år passe begge barna perfekt?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #6 Skrevet 1. juni 2012 vi har et besafe sete (izi combi), men snuppa henger så veldig fremover i det når hun sover.. med det resultat at hun ikke sover godt, og bilturer ofte blir et mareritt.. Noen som vet om man kan legge noe under setet i fremkant for å å få det til å ligge mer bakover? eller som har et annet sete å anbefale?
Mamma_til_2 Skrevet 1. juni 2012 #7 Skrevet 1. juni 2012 Anbefaler ikke å legge noe under setet for sikkerheten!! men er det ikke an knapp/hendel fremme under setet som gjør at du kan heve setet i front slik at hun får en mere liggestilling?, det har mitt, det er et slikt som du har kjøpt i 2008.
*Kengumamma* Skrevet 1. juni 2012 #8 Skrevet 1. juni 2012 De setene som er kombiseter altså kan brukes både bakovervendt og framovervendt har kun isofix i den ene retningen, stort sett bakovervendt. Seter som går opp til 25 kg er det ikke isofix på i det hele tatt(Isofix er kun godkjent opp til 18 kg). Kombistolene anbefales kun brukt bakovervendt(da de fleste gjør det dårlig i tester fremovervendt), så man kan da like gjerne kjøpe en ren bakovervendt stol. Og når de er gamle nok(anbefalt minst 4 år) til å sitte framovervendt er de som oftest store nok til å sitte i beltestol. Tror du tar feil. Isofix er godkjent opp til 36 kg. http://www.besafe.no/produkter/beltestol-15-36kg/izi-up-x3-fix
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #9 Skrevet 1. juni 2012 [quote name=Junibaby 2012 ' timestamp='1338571284' post='144279624] De setene som er kombiseter altså kan brukes både bakovervendt og framovervendt har kun isofix i den ene retningen, stort sett bakovervendt. Seter som går opp til 25 kg er det ikke isofix på i det hele tatt(Isofix er kun godkjent opp til 18 kg). Kombistolene anbefales kun brukt bakovervendt(da de fleste gjør det dårlig i tester fremovervendt), så man kan da like gjerne kjøpe en ren bakovervendt stol. Og når de er gamle nok(anbefalt minst 4 år) til å sitte framovervendt er de som oftest store nok til å sitte i beltestol. Tror du tar feil. Isofix er godkjent opp til 36 kg. http://www.besafe.no...g/izi-up-x3-fix Når barnet festes med bilens 3 pkt sele ja.(beltestol) Men isofix er ikke godkjent lenger opp enn 18 kg når barnet festes i stolens interne seler.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2012 #10 Skrevet 1. juni 2012 Isofix sier faktisk kun noe om hvordan bilsete festes til bilen, ikke hvordan ungen festes i setet. Så, isofix ser ut til å være godkjent opp til 36 kg.
EnMamma Skrevet 6. juni 2012 #11 Skrevet 6. juni 2012 Det er helt riktig som det blir nevnt her, ingen seter med internseler er godkjent for montering med isofix over 18 kg. Det finnes såvidt jeg vet et sete som er godkjent bakovervendt opp til 25 kg som har isofix. Der står det spesifisert i bruksanvisningen at mellom 18-25 kg må sete monteres bakovervendt med bilens belter, da er det ikke lenger tillatt å benytte seg av isofix-festene. Dette har noe med belastningen det blir på selve festene. Isofix finnes på beltestoler(opp til 36 kg), men da har det en annen funksjon enn på småbarnssetene, derfor kalles det ofte også seatfix istedenfor isofix. Den største gevinsten man har av isofix på beltestoler er at setet aldri står løst i bilen. Mange glemmer å feste setet med bilens seler når de kjører rundt med setet stående bak uten barn i. Da risikerer man å få beltestolen susende inn i bakhodet ved en bråbrems noe som kan få alvorlige konsekvenser. Noen ganger gjør setene det litt bedre i sidekollisjon med isofix. Når det gjelder valg av sete så ville jeg ikke tatt sorgene på forskudd, som regel går det veldig fint å ha barna bakovervendt i flere år fremover. Det er lett å se problemer istedenfor løsninger for oss mennesker Ta med barnet og bilen til forhandler og prøv dere frem, det er viktig å finne et sete som passer i bilen deres(bilenes bakseter har ofte forskjellig vinkling, dybde og hardhet, så det som passer perfekt hos naboen er det ikke sikkert passer hos andre). Det kan også være veldig lurt å skaffe seg litt kunnskap på forhånd. I noen butikker er de knallflinke, i andre not so much Lykke til med handelen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå