Gå til innhold

Hva er ok å legge ut på Facebook?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er for dere greit å legge ut på Facebook? Hva synes dere blir kleint og feil å dele med 750 venner?

- fortelle at dere er gravide?

- legge ut ultralydbilder?

- legge ut 3d bilder?

- legge ut gravidebilder av struttende mage?

- aktfotografi av gravid?

- offentliggjøring av navnet på babyen?

- tagge den ufødte babyen i bilder?

Har en venninne som har gjort alt dette, nå lurer jeg snart på om hun skal filme fødselen og legge ut også. Synes det kanskje blir litt mye og vel personlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke jeg, men får kjapt et inntrykk av at folk tror de er de første i verden til å bli på tjukka, og føler de må breife og vise det frem til flest mulig slik at alle får se hvordan det er. Jeg har personlig null interesse av å se mager og ul bilder. Er nesten verre det som kommer etter fødselen, når de samme personene begynner å dele av seg med hvordan bæsjebleia ser ut, hvor mye ungen har driti i løpet av dagen, hvor mye den har i feber, snørra renner osv. Hva faen er det med folk å fortelle alle om et annet menneskes mest private i hverdagen, og særlig et menneske som ikke kan prate for seg? Her i huset skal det ikke en dritt på facebook om noe som helst. :)

Skrevet

Hmmm... Var noe av dette så fryktelig ille, da? Selvom jeg personlig ikke ville gjort det. Men da jeg leste overskriften så jeg for meg statuser som: "eksen er en DUST".... Er vel veldig individuelt det der. Jeg tenker som så; Det jeg deler på face, må jeg også gå god for om jeg møter en av mine facevenner på gata. Ergo; Ingen personlige ting her. Går mest i samfunnsting, og kanskje et ønske om en god helg. =)

Skrevet (endret)

Vet ikke jeg, men får kjapt et inntrykk av at folk tror de er de første i verden til å bli på tjukka, og føler de må breife og vise det frem til flest mulig slik at alle får se hvordan det er. Jeg har personlig null interesse av å se mager og ul bilder. Er nesten verre det som kommer etter fødselen, når de samme personene begynner å dele av seg med hvordan bæsjebleia ser ut, hvor mye ungen har driti i løpet av dagen, hvor mye den har i feber, snørra renner osv. Hva faen er det med folk å fortelle alle om et annet menneskes mest private i hverdagen, og særlig et menneske som ikke kan prate for seg? Her i huset skal det ikke en dritt på facebook om noe som helst. :)

Og du har barn fra før??? ;p Har nemlig opplevd de som har sagt det samme, men som har gjort noe heelt annet når ungen har kommet. Selv klarte jeg å holde det jeg sa. Er ingen som har noe med/interesserer seg for hvordan babyen min sin bæsj så ut, eller hvor mye hun spiste..

Endret av Isbjørnmamma
Skrevet

Nei, jeg er infertil og kan ikke få barn. Det endrer uansett ikke prinsippene mine om å skjerme barns privatliv i sosiale media. Skjønner heller ikke hvorfor jeg skulle konvertere til ulevering av andres privatliv om jeg så hadde kunnet få barn, som en del av den gjengen du vet om som gjorde det. Du gjorde det jo ikke selv heller sier du, hvorfor skulle jeg? Jeg legger ikke ut bilder av andres barn heller uten å ha spurt først (hvis de tilfeldigvis er med i bakgrunnen o.l). Det er så usaklig å dra inn hvorvidt man er forelder selv når det handler om prinsippsaker som ikke har tilknytning til egne unger eller ei.

Skrevet (endret)

Beklager, regnet bare med at du enten skulle bli mamma, ville bli mamma eller var mamma. Det var ikke meningen å støte deg på noen som helst måte.

Uansett... Ja, prinsippene der er det mange som snakker om. Men når de får nurket i armene, så endrer alt seg. Det går ikke an å forberede seg på hva fornuften sier.

Så det var mest ment som et godmodig ertespørsmål. Så - igjen - jeg beklager...

(Så forøvrig teksten din under innlegget først nå. Min blemme....)

Endret av Isbjørnmamma
Gjest sug lut
Skrevet

Ingenting. Men det gjelder slett ikke bare svangerskap og fødsel.

Skrevet

Alt med måte, synes jeg. Synes noen er latterlig paranoide med tanke på Facebook, mens andre er litt i overkant ukritiske til hva de legger ut. Selv synes jeg det er hyggelig med en mellomting.

Personene i min venneliste har jeg jo der fordi de har betydd noe for meg på et eller annet tidspunkt - derfor synes jeg ikke det gjør noe med et og annet bilde av familien min og en oppdatering om hva vi bedriver. Det er jo slike ting jeg synes det er hyggelig å se på hos facebookvennene mine; jeg liker å gratulere med baby, bryllupsdag, nytt hus eller ny jobb, sånne begivenheter. Men noen ganger blir det litt klamt, liksom - informasjon om psykisk helse, seksuell frustrasjon eller whatnot kan folk gjerne ha for seg selv. Og de som er venn med alle de noensinne har møtt bør absolutt tenke på hva de legger ut og overstyre hvem som kan se hva. For det siste lar seg faktisk gjøre. Er ikke veldig vanskelig heller.

Så: Det er hyggelig å følge med på store begivenheter i vennenes liv. Det er jo derfor jeg er på Facebook, for å følge med litt. Noe grad av nettvett er imidlertid alltid hyggelig!

Gjest peacock
Skrevet (endret)

Vet ikke jeg, men får kjapt et inntrykk av at folk tror de er de første i verden til å bli på tjukka, og føler de må breife og vise det frem til flest mulig slik at alle får se hvordan det er. Jeg har personlig null interesse av å se mager og ul bilder. Er nesten verre det som kommer etter fødselen, når de samme personene begynner å dele av seg med hvordan bæsjebleia ser ut, hvor mye ungen har driti i løpet av dagen, hvor mye den har i feber, snørra renner osv. Hva faen er det med folk å fortelle alle om et annet menneskes mest private i hverdagen, og særlig et menneske som ikke kan prate for seg? Her i huset skal det ikke en dritt på facebook om noe som helst. smile.png

Og du har barn fra før??? ;p Har nemlig opplevd de som har sagt det samme, men som har gjort noe heelt annet når ungen har kommet. Selv klarte jeg å holde det jeg sa. Er ingen som har noe med/interesserer seg for hvordan babyen min sin bæsj så ut, eller hvor mye hun spiste..

Det var da en rar kommentar... Som i; "ja det sier du, men tror ikke du kan holde det!" ?? Om man står for at man synes det er overtramp å legge ut personlige ting om noen som ikke kan samtykke bryter man ikke dette etterpå!

Nei, jeg har ikke lagt noe ut om hverken barn eller samboer eller hvor vi er på ferie til mine 850 venner - mitt privatliv er mitt privatliv = ikke noe jeg har lyst å dele med folk jeg knapt hilser på på gaten. Og deler ABSOLUTT ikke bilder av barnet mitt!!

Endret av peacock
Skrevet

Jeg benytter meg av muligheten for å dele opp hvem som får se hva. Familie som bor langt vekk setter pris på oppdateringer om guttens første skritt, første ord, tenner, og slike ting. Andre får slippe det. Noen utvalgte får se bilder, og inkludert ultralydbilder og to gravidbilder har jeg vel ti bilder i den mappen. Alle er pene bilder jeg er helt sikker på at ikke kan bli pinlige i fremtiden. Da han ble født la jeg ut et bilde som alle fikk se. Min mor har også fått legge ut et. Ser ingen grunn til å dele alt med alle, men heller ingen grunn til å ikke dele noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...