Gå til innhold

Overreagerer jeg? To ting...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk i dag høre at mor til min datters venninne (6 år) har lagt ut bilder av de på Facebook. Jeg er selv ikke på Fb, og hun har heller ikke spurt meg om lov til å publisere bilder av min datter der. Synes ikke at dette er ok, og der hadde jeg sagt henne dersom hun hadde spurt først.. Er jeg sær som synes dette? Bruker dere som er på Fb å spørre de det gjelder før dere legger ut bilder?

Den andre tingen er at moren til en annen venninne av min datter støtt og stadig ringer og spør om hun kan levere datteren sin her slik at de kan leke sammen. Noe som jo er koselig, dersom hennes datter ikke hadde vært så vanskelig! Hun er virkelig et krevende barn, og man er utslitt etter 2-3 timer.. Og jeg er i tillegg høygravid og sykmeldt! 37+5. Både forrige uke og denne uken har hun ringt annenhver dag + helg for å spørre om hun kan komme hit. Aldri om min datter kan komme dit.. Når jeg nevner at jeg jo er høygravid og for tiden veldig sliten så sier hun bare: ja slik er det jo å være høygravid, og ler litt..

Er jeg bare for tiden veeeelig hormonell eller? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira med en av hver
Skrevet

Det er ikke ok å publisere bilder av andre, hverken barn eller voksne, uten deres samtykke. Så nei, du er absolutt ikke sær!

Når det kommer til besøk av din datter sin venninne, så ville jeg nok heller sagt noe i den duren om at "jeg er fryktelig sliten nå, og ettersom de var her forrige gang så kan de vel heller være hos dere denne gangen" eller "beklager, det passer ikke i dag".

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg er på fb, men legger aldri ut bilder av andres barn uten å spørre først. Men ser at enkelte legger ut bilder av mine barn og tagger dem som meg slik at det kommer opp på min profil. Da ser jeg jo bildene og kan ta en avgjørelse på om jeg skal be dem fjerne dem eller ikke..

Syns det er viktig å respektere hva foreldrene sier i tilfeller som dette, så jeg syns ikke du er veeeeeeeeldig hormonell her ;)

Skrevet

Det er ikke LOV til å legge ut bilder av barn uten foreldres samtykke. Så den saken er nå grei.

Skrevet

Nr.1 : Ja, jeg spør alltid før jeg legger ut bilder av andre (noe jeg forøvrig svært sjelden gjør)

Nr.2: Når hun sier: "ja slik er det jo å være høygravid" så svarer du: "ja, slik er det så da kan barna leke hos dere i dag så jeg kan slappe litt av"

Skrevet

Hadde blitt eitrandes forbanna om noen hadde publisert bilder av barna mine uten å spørre meg først.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Nei, det er absolutt ikke greit å legge ut bilder av andre, verken voksne eller barn, uten å spørre. Ta det opp med hun som har lagt ut bildene og be om at hun fjerner dem.

Angående hun som stadig vil levere datteren sin til deg: Si nei rett ut. Ikke hint, ikke si at du er sliten. Si nei, dessverre. Du skylder henne ikke noen forklaring egentlig, du driver ikke barnehage/SFO og har ingen plikt på deg til å ta imot barnet.

Hun kommer helt sikkert til å spørre hvorfor, tenk ut på forhånd hva du vil si til henne. Du kan godt si at det er fordi du er sliten og høygravid, men du trenger ikke.

Hun kommer helt sikkert til å ringe igjen i morgen og spørre på ny - eller i overmorgen. Gjenta deg selv som en papegøye. Blir du lei av masingen, så si nei, og legg på.

Litt brutalt dette her, men det funker. Jeg gjorde noe liknende da jeg var høygravid med det yngste barnet mitt. Det vil si, de foreldrene bare dumpa ungene hos oss og dro igjen. Jeg oppdaget dem plutselig ute i hagen. Jeg ringte foreldrene og ba dem hente ungene sine, for de var hos meg. Jeg sa at jeg var hløygravid og sliten og ikke hadde mulighet til å passe på dem. Det skjedde aldri igjen.

Poenget er: Vær bestemt og tydelig. Du trenger ikke være ufin, men hinting virker ikke. Sats på klar tale.

Skrevet

Ang bildene: det er ikke OK. Likevel så ville jeg nok ikke ha sagt noe om ikke bildene er sjenerende eller om det skjer ofte. Jeg opplever selv at ei i familien legger ut bilder av barnet mitt på fb, hun tenker seg nok ikke om, men jeg legger jo ut noen bilder selv også... så derfor har jeg ikke sagt noe enda, men om det blir mye av det så kommer jeg nok til å sette en stopper for det, og vil heller godkjenne bilder hvis de skal legges ut (ikke alle bilder har vært like heldige heller...)

Ang venninnen: neste gang du ikke orker å ha besøk så sier du noe sånt som "jeg kan spørre om barnet vil være sammen med ... i dag, men i så fall så kanskje jeg kan kjøre ... til deg i dag så kan de leke der? Moro for jentene å bytte litt på hvor de er / Greit å bytte på litt". Eller "det passer desverre ikke i dag" / "jeg er faktisk så sliten med graviditeten og alt, at jeg ikke orker venninnebesøk for datteren min i dag".

Når du har sagt du har vært sliten og sånt før så var du kanskje litt diffus i uttale at hun ikke koplet det opp mot at du ikke orket besøk, og da kan det bli misforståelser. Men synes mammaen til denne venninnen høres litt sær ut altså, det må være normal folkeskikk å bytte på å ha barna på besøk.

Skrevet

Får vel ta mot til meg å si ifra til begge to på en klar måte.. Er til vanlig litt konfliktsky, men kan jo skylde på hormoner nå ;)

Tusen takk for tilbakemeldinger :)

Skrevet

Si som noen foreslo: "i og med at de var her sist så er det fint om de kan være hos dere denne gangen. Jeg kommer med "barnets navn" klokken da og da. Ses. Adjø".

Hun med bildene må du bare si i fra til. Ikke lov og ikke kult.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...