Gå til innhold

Er det egoistisk å reise bort i jula?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener da oss fire her i huset som en familie. Vi har bare mine foreldre, min bestemor og mine to søsken som vi pleier å feire jul med. Vi er de med absolutt dårligst råd, og i år blir det enda dårligere. Hvert år får barna mine haugevis med gaver og jeg føler at vi ikke får gitt det samme tilbake. Så nå leker jeg med tanken på å reise bort denne jula. Kanskje bare si at vi kan gi gaver på 100-150 kr til hverandre. Men vil det være egoistisk, "galt", dumt? Både ovenfor barna og min familie?

Henger dere med i tankegangen min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det syns jeg fint dere kan gjøre.

Si til resten av familien at i år ønsker dere å bruke pengene på en ferietur istedenfor juelgaver, og at dere heller ikke forventer å få gaver fra dem.

Skrevet

Hva har gavene med det å gjøre? Er det slik at dere ønsker å reise bort for å slippe å kjøpe gaver til familien deres? Da vil jeg si det er uhyre egoistisk. Man gir da hverandre gaver uavhengi av om man treffes i jula eller ikke.

Jeg oppfatter det som egoistisk og gjerrig. å si til familien at dere ønsker å begrense gavenes verdi ville jeg derimot synes ville være helt fint. Poenget er at det å gi gaver for mange ikke er en plikt men en måte å vise at man er glade i hverandre. Når dere sier at dere ikke ønsker dette bør dere i hvertfall være veldig nøye på å markere hvor viktige de andre personene er for dere på andre måter. Dere kan risikere å såre noen voldsomt.

Skrevet

Si til resten av familien at i år ønsker dere å bruke pengene på en ferietur istedenfor juelgaver, og at dere heller ikke forventer å få gaver fra dem.

Så enkelt kunne det sies ja! Det var selvsagt dette jeg mente. Kan jeg si at vi bruker julegavepengene på en reise istedet?

Skrevet

Vi reiser bort i år. Kommer til å gi beskjed om at vi ikke kjøper gaver, og heller ikke forventer å få noen. GOD JUL!!!

Skrevet

Så enkelt kunne det sies ja! Det var selvsagt dette jeg mente. Kan jeg si at vi bruker julegavepengene på en reise istedet?

Ja, det ser jeg ikke problemet med. Kunne gjort det samme selv bortsett fra at jeg elsker jula. Hadde hatt full forståelse for at andre heller ville prioritert en familietur. Iallefall dersom økonomien var trang og man gjerne ikke kunne kjøpe både gaver og dra på ferie.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...