Gå til innhold

Hvorfor angriper dere de som er i streik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var ingenting som tilsa at det skulle bli streik i år. Kravet i årets lønnsforhandlinger er ganske lavt nettopp med tanke på krisen i Europa, og det er på alle måter innenfor rimelighetens krav. Regjeringen snakket varmt om at vi trenger flere dyktige folk i omsorgs og utdannings-yrker, og at det derfor var veldig viktig å ha en stabil og normal lønnsvekst. På slutten av forhandlingen ombestemmer de seg og mener, etter selv å hatt en lønnsvekst på 10-18%, at man må spare og derfor ikke kan etterkomme kravene de i utgangspunktet hadde lovet vekk selv.

Ingen liker streik. Fagforeningen og UNIO liker ikke streik. Vi som blir tatt ut i strek synes faktisk ikke det er noe gøy selv heller nettopp fordi vi blir skjelt ut og latterliggjort. Men dette er det eneste virkemiddelet som er akkurat nå, dessverre. Det burde ikke være det. Det skulle vært helt unødvendig å ty til noe så gammeldags som streik, men hva foreslår dere at man skal gjøre da når løfter blir brutt og rimelig krav ikke innfridd? Hvorfor er det ingen som retter sinnet mot regjeringen som sta står på sitt, bryter løfter og nekter å gi etter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ingenting som tilsa at det skulle bli streik i år. Kravet i årets lønnsforhandlinger er ganske lavt nettopp med tanke på krisen i Europa, og det er på alle måter innenfor rimelighetens krav. Regjeringen snakket varmt om at vi trenger flere dyktige folk i omsorgs og utdannings-yrker, og at det derfor var veldig viktig å ha en stabil og normal lønnsvekst. På slutten av forhandlingen ombestemmer de seg og mener, etter selv å hatt en lønnsvekst på 10-18%, at man må spare og derfor ikke kan etterkomme kravene de i utgangspunktet hadde lovet vekk selv.

Ingen liker streik. Fagforeningen og UNIO liker ikke streik. Vi som blir tatt ut i strek synes faktisk ikke det er noe gøy selv heller nettopp fordi vi blir skjelt ut og latterliggjort. Men dette er det eneste virkemiddelet som er akkurat nå, dessverre. Det burde ikke være det. Det skulle vært helt unødvendig å ty til noe så gammeldags som streik, men hva foreslår dere at man skal gjøre da når løfter blir brutt og rimelig krav ikke innfridd? Hvorfor er det ingen som retter sinnet mot regjeringen som sta står på sitt, bryter løfter og nekter å gi etter?

1.Streiken er tåpelig

2. grunnlaget for streiken er tåpelig.

3. streiken rammer helt uskyldige, hardtarbeidende familier.

Skrevet

1.Streiken er tåpelig

Men hvorfor bli sur på de streikende i stede for de som ikke gir etter for kravene til de streikende? De er jo fullstendig klar over at når de er urimelige, så er streik eneste virkemiddelet som er. Altså er det regjeringen og staten som legger opp til streiken, men de er det ingen som blir sur på.

Skrevet

Jeg angriper ikke de som streiker. De er utkommanderte, og har ikke så mye valg. Jeg er derimot kritisk til streiken som sådan fordi jeg mener det er synd at så mange uskyldige rammes for småpenger. Så lenge streiken heller ikke rammer arbeidsgiver, synes jeg den er usolidarisk og unødvendig.

Skrevet

Jeg angriper ikke de som streiker. De er utkommanderte, og har ikke så mye valg. Jeg er derimot kritisk til streiken som sådan fordi jeg mener det er synd at så mange uskyldige rammes for småpenger. Så lenge streiken heller ikke rammer arbeidsgiver, synes jeg den er usolidarisk og unødvendig.

Hvilke andre hjelpemidler mener du skal brukes når kravene ikke møtes?

Skrevet

Hvilke andre hjelpemidler mener du skal brukes når kravene ikke møtes?

Sannelig om jeg vet, er ikke så kreativ på slikt. Men politiske virkemidler, holdningskampanjer, lobbyvirksomhet? Aner egentlig ikke, men at jeg ikke kan finne gode alternativer gjør det ikke bedre med et dårlig virkemiddel som ikke rammer arbeidsgiver, men kun uskyldige tredjeparter.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Syntes for all del de streikende skal få det de har krav på, men jeg syntes ikke streike er rett vei. Jeg retter sinnet mitt på både staten og de streikende eller de som bestemmer at de skal streike. For de som lider er eldre på eldrehjem som ikke får medisiner, ikke blir pleid tisser på seg.. For noen uverdige uker de kan få av dette de som har kjempet og gitt oss det Norge vi har i dag, fy faen så nedlatende for de! Skjemmes over streiken den rammer de svakesete!

Fanger blir satt fri, eller får permisjon så flott da... Studenter som har lest og kjempet får ikke avlagt eksamen så flott da..

Så de streikende som sier dette er eneste måten ja vel, hvem er det det rammer dette da? Staten? joa, men i en LANGT mindre grad enn veldig mange andre. Poenget med denn streiken har slått helt, helt feil!

Skrevet

1.Streiken er tåpelig

Men hvorfor bli sur på de streikende i stede for de som ikke gir etter for kravene til de streikende? De er jo fullstendig klar over at når de er urimelige, så er streik eneste virkemiddelet som er. Altså er det regjeringen og staten som legger opp til streiken, men de er det ingen som blir sur på.

Fordi at å streike, og dermed ødelegge så mye for så mange, for så innmari lite er så patetisk at man får lyst til å spytte på dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...