Gå til innhold

Amming og Lamictal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med amming mens de går på Lamictal?

Når man leser om emnet peker det meste i retning av at man vet for lite om konsekvensene for barnet om man velger å amme mens man går på Lamictal. Det er ikke tvil om at Lamictalen går over i morsmelk og at barnet får målbare nivåer av dette i kroppen, men de kan ikke med sikkerhet si hva dette gjør med barnet eller om det påvirkes på noen måte. Jeg opplever at enkelte leger likevel mener jeg bør amme, selv om flertallet er tydelige på at jeg kanskje ikke bør gjøre det.

Er det noen som har valgt å amme i denne situasjonen? Hvilken dose Lamictal har dere tatt i så fall? Og hvordan har oppfølgingen vært med tanke på prøver av babyen etc.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal amme på 400mg Lamictal. hadde tenkt å slutte faktisk, men etter samtaler med fødselslege,barnelege og overlege har jeg kommet frem tim at det er forsvarlig med amming selv om den går over i morsmelk. i dose opp til 6-700mg kan det kun påvises at suge-evnen avtar så man må kanskje begynne med flaske litt tidligere enn forventet. lykkr til uansett hca du bestemmer deg for:)

Skrevet

Takk for svar. Jeg går til vanlig på 800mg. Ikke nå som jeg er gravid selvfølgelig, men planen er at det skal trappes opp igjen til det nivået etter fødsel. Er veldig usikker og tenker egentlig at jeg ikke tar sjansen på å amme med disse medisinene, men samtidig vil jeg jo gjerne amme da. Og det er ikke et alternativ at jeg kutter medisinen.

HI

Skrevet

Nå er det jo en veldig lang opptrappingsfase på lamictal da. så du får jo ammet en god stund før du kommer opp til 800 og kanskje føler du må ta en avgjørelse. Jeg har gått på 200mg siden jeg var 4mndr på vei og har ikke hatt noen ekstra problemer hverken for meg eller baby pga det og jeg har termin i morra. dosen min dobles etter fødsel så tar jeg det derifra. Hadde aldri vurdert å amme om jeg ikke anså det som trygt. Bare innfunnet meg med at ammingen ikke kommer til å vare kjempelenge. Ellers så er jo morsmwlka bedre for baby tom med lamictal enn mme.. Har full forståelse for at det er vanskelig å bestemme seg. jeg bestemte meg først for 3 uker siden at jeg faktisk skulle amme:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...