Gå til innhold

Hva har jeg krav på?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid med mitt første barn, og vi skal flytte til andre kanten av landet 1 mnd før termin. Jeg har ingen som helst anelse på noe som helst for å være ærlig. Jeg er i jobb (fast), og går ut i permisjon når vi flytter og vil da "beholde" min gamle jobb til permisjonstiden er ute (for viss ikke står jeg da uten penger).

 

Har vi krav på noe? Eller er engangsstønad, foreldrepenger osv kun til de uten jobb og mann?

Jeg tjerner jo ikke all verden i mnd (ca 12.000), som selvsagt går til mat, klær, husleie osv. Hvordan det skal bli med en baby som trenger barnevogn, bilstol, seng, klær, bleier osv aner jeg ikke, men det blir nok mye mer enn hva jeg tjener i mnd! Greit nok at samboeren min tjener endel, men om vi ikke får noe som helst penger "ekstra" så hadde ikke jeg overlevd alene...

 

*totalt forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gravid med mitt første barn, og vi skal flytte til andre kanten av landet 1 mnd før termin. Jeg har ingen som helst anelse på noe som helst for å være ærlig. Jeg er i jobb (fast), og går ut i permisjon når vi flytter og vil da "beholde" min gamle jobb til permisjonstiden er ute (for viss ikke står jeg da uten penger).

 

Har vi krav på noe? Eller er engangsstønad, foreldrepenger osv kun til de uten jobb og mann?

Jeg tjerner jo ikke all verden i mnd (ca 12.000), som selvsagt går til mat, klær, husleie osv. Hvordan det skal bli med en baby som trenger barnevogn, bilstol, seng, klær, bleier osv aner jeg ikke, men det blir nok mye mer enn hva jeg tjener i mnd! Greit nok at samboeren min tjener endel, men om vi ikke får noe som helst penger "ekstra" så hadde ikke jeg overlevd alene...

 

*totalt forvirret*

Du vil ha krav på foreldrepenger basert på din inntekt i enten 80 eller 100%dekning, dvs enten 80% lønn i tilsammen 57 uker eller 100% lønn i 47 uker. Av disse skal pappaen ha 12 uker om han har opparbeidet rett til foreldrepenger, 3 uker taes før termin/fødsel og 6 uker etter fødsel er forbeholdt mammaen..

Dere har ikke krav på noe mer nei, engangsstønad er kun for de som ikke har tjent opp rett til foreldrepenger.. Dere må nok bare spare og ønske dere nyttige ting i gaver, det er også mye fint og billig å finne på www.finn.no. Om du hadde vært alene hadde situasjonen vært en annen,da er det stønader du ville hatt rett på, men som samboer med barnefaren er det jo meningen dere begge to skal bidra til barnet. Om han tjener mest er det jo naturlig at han betaler mest, vil han ikke det ville jeg vurdert hele forholdet for man er to om å få barn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er noe mer.

Fra mnd etter unden er født får dere barnetrygd på 970 kr i mnd.

 

Dere som andre får betale for ungen deres og legge opp forbruke etter deres inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her jeg, du finner masse fint brukt på finn.no og nå er det stortsett mange kjøp og salg sider på facebook oxo. Jeg har spart masse på å handle på slike steder, mye av det ser nesten ikke brukt ut, og de skal tross alt ikke brukes så lenge..... Så her er det bare å følge med å lete, kan tross alt ikke bruke mere enn man har. og mange har mye som man vel rett og slett ikke trenger. hvis man kjenner noen som har hatt barn før oxo så er det utrolig hva de har lagret som enten kan kjøpes, lånes ell fås.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...