Gå til innhold

Apropos SFO og skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første skolebarn her i år. SFO vil vite når vi skal starte. Skolen starter mandag 20.aug, og uka før det er det 2 planleggingsdager. O erfarne damer, hva er lurt? Vi kan nemlig ha ferie helt til skolestart, men de anbefaler å begynne før. Skal vi begynne mandagen før skolestart, altså 3 dager på SFO, eller uka før, altså 8 dager på SFO?

Sendte en Mail til SFO om dette, men fikk ikke svar, bare at kortere dager er lurt i starten. Det skjønte jeg og. Må sende svarbrev. Hmm...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må dere nesten vurdere selv. Vi valgte å la barna starte 1. august med korte dager, det passet fint for oss. Andre valgt å vente til første skoledag da det passet best for dem. Det finnes ikke noe fasitsvar på dette. Jeg personlig synes det var greit for ungene å gå en stund på SFO før skolestart. Da var de godt kjent og trygge, og de hadde alt blitt kjent med flere av de nye klassekameratene sine. Første skoledag var veldig stor stas likevel :)

Skrevet

her hos oss er det ikke lov å starte i sfo, om barnet skal i 1 klasse.det er kanskje noe i det?? her bruker vi ikke sf så andre meninger enn det har jeg ikke.

Skrevet

Joda, vi må starte før, absolutt. Bare tenkte at det er godt med ferie og. Luksusproblem.

Skrevet

fikk ikke helt frem det jeg ville i innlegget mitt #3.

det jeg mente var at 1 klassinger ikke starter i sfo før skolestart....sfo starter for de her hos oss, 16 aug, da skolen starter 15 aug.

Skrevet

Her startet han to uker før skolestart. Det var også pga at vi aldri fikk barnehageplass der vi bodde, så han kjente ingen fra før. Han ble kjent med mange på sfo, noe som jeg tror gjorde skolestarten litt lettere :)

Han er litt sjenert, så for oss passet det fint.

Skrevet

gutten min starter 6 august for å bli litt kjent. Han har litt issues og oppfølging fra PPT, så jeg skal være med ham på SFO de første dagene (litt innkjøring). Er i perm så det går fint :)

Skrevet

Vi har ikke så god erfaring med å starte før. Stor skole, og overgangen til få voksne og mange barn ble rett og slett for stor for jenta vår. Hun hylte og klamret seg fast i meg når jeg skulle gå, og kunne ikke komme seg fort nok hjem.

Det tok helt slutt når skolen begynte på ordentlig. Der er det helt andre rammer og mye mer struktur og alt var spennende. Ingen gråt. Hun har fremdeles uvilje til hele dager på AKS (SFO i Oslo), men det går greit.

Skrevet

fikk ikke helt frem det jeg ville i innlegget mitt #3.

det jeg mente var at 1 klassinger ikke starter i sfo før skolestart....sfo starter for de her hos oss, 16 aug, da skolen starter 15 aug.

Men det er vel på grunn av etterspørsel/økonomi++? Ikke fordi det er barnets beste?

Den første tiden på sfo er jo helt fantastisk. Barna kan komme og gå akkurat når på dagen de ønsker, blir kjent med mange nye barn, og bare koser seg:) Det blir jo nesten som å være ute hele dagen og leke med nabobarna. Bare at her er "huset" de er i sfo-basen istedenfor nabohuset.

Skrevet

Jeg leste ikke alle svarene dine, men vi fikk beskjed om det samme. Storesøster burde starte på SFO før skolen begynte. Spesielt siden vi hadde flyttet hit i mars det året og bor litt utfor tettstedet der skolen ligger. Vi bor på et felt altså, men litt utfor selve tettstedet. Det som var greia var jo at SFO var på en annen skole i kommunen i sommerferien. Ligger 20 min unna med bil og hun traff max 1 annet barn som går på hennes skole/SFO.

Det gikk veldig fint på skoleinnkjøringa likevel og hun fant fort sin plass. Barn er veldig tilpasningsdyktige :)

Hvis hun er innstilt på det og synes det er greit, går det nok helt fint :)

Skrevet

Jeg tror egentlig det er litt hipp som happ. Min datter skal ikke begynne på sfo først. Og det andre barnet mitt syntes at sfo før skolestart var grusomt. Stort, uoversiktlig, mange nye. Så det kan nok slå begge veier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...