Ooops I did it AGAIN Skrevet 31. mai 2012 #1 Skrevet 31. mai 2012 Sorterer dere kun i hvitt/lyst, farger og finvask? Går rødt sammen med farget tøy? Er så jæv....lei av klesvask at jeg holder på å bli sprø. Og jeg tror jeg "oversorterer" vasken. Hvitt (60-90 gr), lyst (40-60 gr), mørke klær (40 gr), røde klær (40gr), ull, finvask i to farger...
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 hehe lurer på det samme her, driver og vasker klærne til babyen i magen og skiller til og med hvitt og beige for jeg er redd det skal misfarge det hvite.. nå lurer jeg på om jeg må skille gult og grønt også,, når det er nytt... !?
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 Jeg sorterer aldri etter farger. Sorterer det slik: Alt av mitt tøy -40grader og tøymykner Mannen og babyens tøy -40grader, uten tøymykner pga hysterisk mann som ikke kan lukte tøymykner. Håndklær, sengetøy -60grader Filler, vaskefiller, gulvkluter, gulpekluter-90grader
Himmel og hav Skrevet 31. mai 2012 #4 Skrevet 31. mai 2012 Jeg sorterer mer enn deg, men så er jeg litt sorteringsfrik også da. Her ser det sånn ut: Sengetøy - 60 håndklær og kluter - 60 mikrofiberkluter - 85 ute skyllemiddel jeans - 40 svart tøy, rødt tøy, grått, hvitt osv hver for seg på 40 treningstøy, turtøy - 40 uten skyllemiddel hvitt tøy, finvask - 30 ull og silke 30/ 40 undertøy og sokker- 60 hvitt undertøy - 60 med en dæsh Vanish ...og så kommer alle de andre tinga som gardiner, duker, nye plagg vaskes alltid for seg, puter osv. Det er nesten en heldagsjobb. Heldigvis slipper jeg å sitte å se på maskinen mens den vasker
Appelsinpiken Skrevet 31. mai 2012 #5 Skrevet 31. mai 2012 60 grader: sengetoy, undertoy, handduker, vaskekluter o. L kjøres av og til på 90 30 grader : ull, silke, evt finvask for seg selv. 40 grader :hvitt og helt lyst 40 grader : kulort
Von Hertelhofen Skrevet 31. mai 2012 #6 Skrevet 31. mai 2012 Hvitt 60 gr sort 40 gr blått og grått 40 gr Truser og sokker og håndklær / kluter 60 eller 90 gr alt ettersom klær som ikke er skitne, men trenger oppfriskning 30 gr hurtigvask ull for seg selv 30 gr lykke til med vasken!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 31. mai 2012 #7 Skrevet 31. mai 2012 Jeg tror jeg hadde strøket på husmorskolen Vet mange her inne vil uffe seg også og si at det går jo ikke an å gjøre det slik som jeg gjør, for ting blir ikke rent da, men det blir det hos oss da. Vi gjør det enkelt: *Hvitt og lyst tøy - 40 grader *Sort og kulørt tøy - 40 grader *Håndklær, sengetøy, kluter ol - 60 grader *Ull, treningstøy, dongeri ol - finvask 40 grader Og det er stort sett det. Mer gidder jeg ikke å sortere, og mer synes jeg ikke det er nødvendig heller. Vasker klær 1 gang i uken da (fyller opp ca 4 stappfulle maskiner (9 kg) og har vaskedag ), og så går håndklær osv og treningstøy osv bunkene litt utover i uken når det trengs.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #8 Skrevet 31. mai 2012 Jeg har heldigvis stoooort vaskerom, så jeg har plenty med kurver stående der inne, sorterer alt, jeg er hysterisk på dette vaskegreiene det vet jeg, egentlig er jeg vel hysterisk på alt som kan sorteres! Enkelt med så mange kurver, for da slipper man bare plagget oppi rett kurv, så går det kjapt når det skal vaskes (og for mannen sin del har jeg laget GRUNDIGE merkelapper på kurvene, liv i leiren når han kaster i feil kurv;))
Ugress Skrevet 31. mai 2012 #9 Skrevet 31. mai 2012 Mannen og babyens tøy -40grader, uten tøymykner pga hysterisk mann som ikke kan lukte tøymykner. Hehe.. Akkurat samme her Selv om jeg bruker parfymefri tøymykner så påstår han at det lukter Hvitt/lyst - 40 grader Alle andre farger ink svart - 40 grader Sokker, undertøy, håndklær, sengklær, kluter sorteres i lyst og farget - 60 grader evt 90. Ull 40 grader
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #10 Skrevet 31. mai 2012 Jeg sorterer nok ganske likt deg, HI. Jeg syns det fine fort går av plaggene om man vasker all slags farger sammen. Nå syns ikke jeg klesvask er det verste som skal gjøres i et hus da, til tross for at vi er fire medlemmer i familien som alle har hauger med arbeids og treningstøy. Og nå når vi kan tørke ute på snoren, er det jo herlig å legge sammen klær som lukter sol og vind
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 31. mai 2012 #11 Skrevet 31. mai 2012 Slik ser min sortering ut: KLÆR - Mørkt tøy 40 grader - Lyst tøy 40 grader - Farget tøy 40 eller 60 grader (avhengig av flekkmengder...) ANNET: - Mørkt tøy 60 grader/ 95 grader (litt avhengig av hva som er med i vasken- men vasker jeg kluter går vasken på varmeste, er det bare vanlige håndklÆr og undertøy går det på 60) - Lyst tøy 60 grader/ 95 grader (samme prinsipp som den over) Har også en finvask i ny og ne etter behov. Da vasker jeg ull, silke eller håndvask-tøy etter behov, ofte bare ett eller to plagg om gangen i maskina. Nytt tøy vasker jeg nesten alltid for seg selv første gangen hvis det er mørkfargetjeans (med litt salt i for å holde fargen bedre) eller fargede klÆr.
It's all about me Skrevet 31. mai 2012 #12 Skrevet 31. mai 2012 Jeg sorterer ganske mye, men ungene har mye tøy så fyller lett opp maskinen uansett. Hvitt og beige: 40 grader Mørkt: 40 grader Div. farget: 40 grader Plagg med store kontraster (f.eks. svart og hvitt): 40 grader Ull: 40 grader finvask Håndkler og sengetøy: 60 eller 80 grader Dongeri 40 grader Kluter og kjøkkenhåndkler 90 grader
Nordhagenjentene :) Skrevet 31. mai 2012 #13 Skrevet 31. mai 2012 (endret) Sengetøy + håndklær/kluter - 95 grader (viktig å vaske på max innimellom, slik at såperester på utsiden av trommelen blir borte - det er det som ødelegger maskinene) - med forvask Lyst - 60 grader - med forvask Mørkt - 60 grader - med forvask Hvis jeg har mye rødt, så det fyller over halve maskina, vasker jeg det for seg, ellers vasker jeg det sammen med det mørke Jeans - Finvask 40 grader - uten tøymykner da dette ødelegger strechen (har vanlig vask 40 grader også, derfor jeg skriver finvask 40) Mørk finvask - finvask 40 grader Lys finvask - finvask 40 grader Ull - ullvask 30 grader Skal det i tørketrommel (de tre øverste - resten henges opp) bruker jeg ikke tøymykner da det ikke trengs. Endret 31. mai 2012 av Nordhagenjentene :)
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 31. mai 2012 #14 Skrevet 31. mai 2012 Klesvask er noe herk dere.. Her ser det slik ut: Hvitt/lyst tøy - 40-60 grader, alt etter hvor møkkete det er blitt Svart og kuløtr - 40-60 grader. Ull - 40 grader (eget program for ull på maskinen) jeans - 40 grader håndkler og sengetøy 85 grader ungenes tøy sorteres hvitt/lyst og svart/kulørt og sendes på 60 grader Arb.klærne til samboeren går på 60 grader med ekstra skylleprogram undertøy 60 grader mopper- 85 grader
Hobbiten Skrevet 31. mai 2012 #15 Skrevet 31. mai 2012 Jeg gjør det sånn Alle vanlige klær vaskes slik: Mørk vask: svart/rød/blå/grå/grønn/mørk brun - 40 gr finvask/hurtig (50 min) (hender jeg tar en egen svart vask, da jeg har mye av det) Lys vask: hvit, beige - 40 gr finvask/hurtig (50 min) Alt undertøy, håndklær, vaskeduker, kjøkkenduker vaskes slik: Mørk vask: 60 gr kokevask fullt program Lys vask: 60 gr kokevask fullt program Sengetøy: 95 gr Ellers er jeg obs på nye mørke plagg, og bruker vanish hvit innimellom på det hvite, men uhell skjer en og annen gang
Verbena Skrevet 31. mai 2012 #16 Skrevet 31. mai 2012 HAHAHAHAHA.... Jeg stryker så innmari på klesvasken at det er ikke morsomt engang! Sengklær, håndklær, vaskekluter : 60grader og slenges rett i tørketrommelen etterpå (vaskes på 90grader ca hver 3mnd sånn for sikkerhetsskyld) Ullklær: ullprogram med milo (akkurat den er jeg hysterisk på) Resten stappes i maskina når der er nok til å fylle den akkurat passelig opp og vaskes på 40grader. Vi har aldri hatt noe særlig meds hvit tøy så den har liksom aldri vært noe problem før nå, så er faktisk begynt å sortere ut det hvite nå så det vaskes alene. Duker og gardiner vaskes ved behov. Heldigvis har vi et stort lager av duker (takk bestemødrene våre) så det trengs ikke så ofte!!
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #17 Skrevet 31. mai 2012 Jeg har et supert system, med sånne stablekasser fra IKEA med innkast foran. Er bare å sette på etterhvert som kassene blir fulle. På kassene står følgende kategorier: Mørk 40- bukser, gensere, tskjorter med mer - tromles ikke Lys 40- samme som mørk - tromles ikke Ull - tromles ikke Mørk 60 - sengetøy, håndklær, undertøy, sokker - tromles Lys 60 - samme som mørk - tromles Kokevask - mopper, vaskefiller, kjøkkenhåndklær o.l. - tromles Alt vaskes med forvask, hudvennlig vaskepulver og uten skyllemiddel. Deilig å slippe å grave i kurven etter noe som kan vaskes sammen, men at alt er ferdig sortert og klart til å hives i maskinen til enhver tid. Til og med de eldste ungene hiver skittentøyet sitt i riktig boks selv! Anbefales:-)
Dini Skrevet 31. mai 2012 #18 Skrevet 31. mai 2012 Her; Ull på eget ullrpogram. Alt annet på 60. Om noe er bæsj på eller lignende 90.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #19 Skrevet 31. mai 2012 Jeg sorterer ganske enkelt: Ull, alle farger Hvitt og helt lyst tøy, 40 grader Farget, 40 grader Blandet, 60 grader Som regel vasker jeg en maskin av hver type i uka, noen ganger 2 maskiner med farget 40 grader og noen ganger trenger jeg ikke vaske ull.
Edelweis Skrevet 31. mai 2012 #20 Skrevet 31. mai 2012 Jeg vasker to maskiner hver dag. og må dermed henge opp og legge opp to maskiner hver dag også. dette tar meg en halvtime på kvelden etter at jeg legger de to yngste. Hvitt (helt hvitt) 40 beige og lyse farger 40 sterke farger 40 rød og røsa 40 sort og mørkblå 40 ull 30 finvask 30 sengetøy etter farge 90 håndklær,kluter etter farge 90.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #21 Skrevet 31. mai 2012 Vi driver ikke så mye med sortering egentlig. Alt av tøy går på 40grader. (veldig skittene sokker ender opp på kokevask om jeg ser de) Vaskekluter går på kokevask, den vasken blir fylt opp med honkler og sengetøy for å fylle opp maskinen. Ellers går honkler og sengetøy på 40grader det også. Har vi fått noe nytt med sterke farger, går dette i en honklevask for å sjekke om de farger før jeg slenger de med det andre tøyet. Har bare fått rosa honkler en gang, og rosa honkler er ikke så ille. Ungene var strålende fornøyde med at jeg hadde kjøpt "nye" honkler.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2012 #22 Skrevet 31. mai 2012 En halv time på klesvask hver dag! Hjelpes.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 31. mai 2012 #23 Skrevet 31. mai 2012 Her i huset finnes 6 skittentøysdunker (og det er ikke mange nok!) på vaskerommet, og jeg sorterer slik: * undertøy og sokker, lyst + lyse håndklær 60 gr * undertøy og sokker, mørkt + mørke håndklær 60 gr. * sengetøy, mørkt 60 gr * sengetøy, lyst 60 gr * t-skjorter og tynne gensere, lyst, 50 gr * t-skjorter og tynne gensere, mørkt 50 gr * jeans, 50 gr, uten skyllemiddel * fleece, 40-50 gr. * college, 50 gr. * ull 40 gr * hvitvask, bomull 80 gr, vaskemiddel for ekstra hvitt * annen hvitvask, 50 - 60 gr., vaskemiddel for ekstra hvitt * treningstøy/turtøy - 50 gr. * gardiner, duker o.l. i egen vask (sjelden behov, da...) Det meste vaskes med "vanlig" vaskemiddel, gjerne Neutral og alt, unntatt jeans og ull får en dæsj Neutral skyllemiddel. Ull vaskes med Milo og får en dæsj Milo skyllemiddel med lanolin. Sånn, det tror jeg var alle kategorier, helt enkelt og helt selvsagt, synes jeg - dette går på autopilot. ;-)
Ooops I did it AGAIN Skrevet 31. mai 2012 Forfatter #24 Skrevet 31. mai 2012 Oi, så mange svar:-) Jeg sorterer nok litt mer enn det så ut som, for har jo lyst tøy på 40-60-90 grader Mørkt på 40-60 grader Rødt på 40 grader Ull på ullprogram Finvask blir det mye av. Vasker plagg vi er redd for alene på skånevask... Ser at jeg skal gå til innkjøp av plastkasser å sortere i, og neste vaskemaskinen vår skal ta iallfall 9 kg. Kan sjelden henge ut vask her vi bor. En ting er været her nord. Vi har hatt februar i reprise i mai og jeg bor midt i en by. Selv om jeg har hage og balkong blir det så fort støvete. Så tørketrommelen går mye her, i tillegg til tre stativ som kontinuerlig er fulle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå