LilleBamBam+EnTil Skrevet 31. mai 2012 #2 Skrevet 31. mai 2012 Eh....for hvilke prøver da? Eller tenker du helt generelt? Det kommer an på hvor og med hva du skal jobbe.Litt vanskelig å svare på. Referanseverdiene får du som regel vite, da dette kan variere noe fra lab til lab. Dessuten er det umulig å kunne alle. Men hver prøve har sine ting du bør vite noe om. Eks hva er infarktstatusprøver, eks forskjellen på CK og CK MB? Hva viser egentlig SR og hvorfor er det en usikker markør. Hva kan påvirke blodprøveresultanene: Kost, prøvetaker, hydrering, oppbevaring og transport.. Kan du være litt mer spesifikk så skal jeg prøve å svare Hilsen sykepleier som selv har hatt en rekke labkurs for andre sykepleiere
hit og dit Skrevet 31. mai 2012 #3 Skrevet 31. mai 2012 Det viktigste må vel være å vite når det er viktig å måle hva. At en blodprøve ikke skal tolkes alene ut i fra referanseområdet, men en skal tolke det sammen med klinisk bilde. En må vite hvorfor det er viktig at noen blodprøver skal tas til spesielle tider, eller på spesielle måter. (Arterielle prøver, venøse prøver, morgenprøver, fastende prøver etc.) For spl trenger en kanskje ikke å pugge normalverdier, men det kan aldri skade å vite de viktigste. Som f.eks K+ hvor det kan være akutt fare for liv med skeiv blodprøve, kontra Mg2+, hvor det ikke står om liv. Hvilket Hb nivå som trenger blodoverføring. Dere har kanskje læringsmål? Jeg er ikke spl, men har en annen stilling i helsevesenet. Så jeg kjenner ikke spl sitt ansvarsområde ift blodprøver i detalj, men dette er ting jeg har merket at spl har oversikt over på jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå