Gå til innhold

Har likestillingen gått for langt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jo sånn at kvinner og menn er skapt forskjellige, er det da riktig at alt skal likestilles?

Feks hvem av dere er det som tar seg av de tunge tingene i huset som feks snømåking,skifte dekk på bilen ol og hvem er det som legger frem tøy til ungene, fletter håret ol.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har misforstått begrepet likestilling.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Hva mener du ikke skal likestilles da?

Likestilling er for meg at vi har samme muligheter uansett kjønn og ikke nødvendigvis at mannen skifter to dekk og jeg to, at vi slår halve plenen hver eller at en skreller poteter og den andre lager kjøttkakene.

Likestilling er lik mulighet i samfunnet og lik lønn for likt arbeid. Blant annet :)

Skrevet

Jeg er dame og skifter dekk på bilen og måker snø. Skifte dekk er da virkelig ikke en "tung ting i huset", det gjør man kun to ganger i året, tar totalt en time. Og hvis du vil dithen at du forsvarer menn som slipper all husarbeid inne fordi de gjør "de tunge tingene" du nevner, så anser jeg disse som ikke noe annet enn latsabber. Som tidligere alenemor uten hjelp gjorde jeg alle oppgaver ute og inne selv, og både tid og krefter strakk til. Så forstår ikke helt hvorfor menn ikke kan gjøre litt av hver oppgave på lik linje med damer.

Skrevet

Ehm... Snømåking og dekkbytte blir verken tyngre eller vanskeligere selv om jeg har en mann som er sterkere enn meg. Hvor fikk du det fra?

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg mener at likestilling handler vel så mye om like muligheter som om millimeterrettferdig fordeling i hjemmet.

Kvinner skal ha samme, selvfølgelige rett som menn til få utdanning også utover grunnskolen, samme rett til ansettelsei jobb, rett til samme lønn som en mann ville ha fått i den stillingen, lik rett til å stemme ved valg og bli valgt inn i styrer og stell.

I et familieliv må hver enkelt familie selv finne ut av hvilken fordeling av arbeidsoppgaver som passer dem. Det er ikke noe "samfunnet" kan legge seg opp i. Men likestilling betyr også, mener jeg, at både kvinner og menn har lik rett til fritid. Det betyr at i vår familie er det ikke greit å si at "jeg skifter dekk på bilen så jeg må slippe å vaske gulv" - for det å skifte dekk på bilen skjer to ganger i året, og tar et par timer hver gang. Altså maks fem timer i året. Gulvvasken tar minst to timer hver eneste uke, altså godt over hundre timer.

Mener du at det er en selvfølge at kvinner skal ha mindre betalt enn en mann, i samme jobb? Eller at kvinner skal ha mindre fritid? Eller ha mindre muligheter til utdanning? Siden du spør om likestillingen har gått for langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...