Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #1 Skrevet 30. mai 2012 Skal ta sånn glucosebelasting i morgen. Kan jeg pusse tennene før jeg tar den? Evt. drikke litt vann? Er jo sååå avhengig av frokost, vann og tyggis... Lurer på hvordan dette skal gå altså... :-P
Dini Skrevet 30. mai 2012 #2 Skrevet 30. mai 2012 Vent med å drikke/spise noe til du har snakket med de på HS.. Jeg tok med mat og drikke til testen var ferdig, så jeg kunne hogge innpå etter testen var ferdig. Greit å få riktig resultat
Mø schæl! Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 Hei! Dette går så fint så :-)! Det er IKKE ille det som skal drikkes, kun et glass med sukkervann. Be om kaldt vann, på den måten blir det litt mindre kvalmende. For min egen del hadde jeg hørt så mye fælt om denne testen, og grudde meg til denne "gørra" skulle drikkes, men så søtmons som jeg er, kunne jeg glatt drukket et par glass til, haha. Ha med deg noe godt lesestoff. Du skal ikke være i bevegelse mens du venter på å ta blodprøven, jeg fikk ikke engang lov til å gå på do. Tennene dine kan du pusse. TROR du kan drikke litt vann, men for sikkerhets skyld bør du kanskje styre unna dette akkurat i morgen. Tyggis skal man visstnok også styre unna. Unn deg en god lunsj når du er ferdig :-)! De timene jeg måtte vente gikk fort for min del, jeg syntes egentlig det var litt deilig med en "tvungen" pause fra jobb. Lykke til :-)!
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 30. mai 2012 #4 Skrevet 30. mai 2012 Tatt to slike i mitt liv, er ikke så ille.. Før første turte jeg ikke drikke vann, men fikk beskjed om det ETTER jeg hadde tatt testen, at man fint kan drikke opp til 3 glass vann før testen. Før andre test gjorde jeg dette, drakk 2 glass vann, og måtte Så på do når første 30 minuttene på venteværelset var overstått, men fikk ikke lov til å bevege meg, så kan si deg det var slitsomt å skulle sitte stille resten av tiden! Så drikk gjerne vann, men prøv å time det, så du går på do FøR testen
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 30. mai 2012 #5 Skrevet 30. mai 2012 Tusen takk for svar :-) Og jeg som vurderte å ha med hunden slik at jeg fikk slått ihjel de to timene før siste blodprøve :-P Eller i det minste gå på butikken å handle for dagen... Jaja.... Får ta med meg ei god bok eller broderinga mi når jeg sitter på venterommet å koper da ser jeg... :-P Tror ikke det var nok se og hør eller andre ukeblader nok til å fylle 2 timer... :-D Og matpakke skal jeg ha med ;-) Noe å se fram til når jeg skal kjøre hjem... HI.
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 30. mai 2012 #6 Skrevet 30. mai 2012 Og der glemte jeg anonymknappen gitt... Jaja... :-D
TPK Skrevet 30. mai 2012 #7 Skrevet 30. mai 2012 Klart du kan pusse tennene! Men drikk minimalt med vann, dette kan fortynne konsentrasjonen av div. i blodet. Ta evt. en bitteliten slurk når du står opp hvis du er tørr i munnen el.l. Og ta med noe underholdning til de to timene.
Appelsindyret Skrevet 30. mai 2012 #8 Skrevet 30. mai 2012 glucosebelastning er egentlig bare kjedelig Ta med masse å lese på gjerne musikk også
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #9 Skrevet 30. mai 2012 Kan jeg spørre hva hensikten er med en slik test? Urinen blir jo testet for sukker ved hver svangerskapskontroll...
*LilleTroll + spira Skrevet 30. mai 2012 #10 Skrevet 30. mai 2012 Kan jeg spørre hva hensikten er med en slik test? Urinen blir jo testet for sukker ved hver svangerskapskontroll... For å se om man er i faresonen/har svangerskapsdiabetes. Dersom noen i første arverekke har diabetes (mor el far) blir man somregel testet. Finnes andre "kriterier" og! Jeg syntes selve glukosen som skulle drikkes var FRYKTELIG søt og kvalmende, men det gikk fint!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #11 Skrevet 30. mai 2012 Men hva er det glukosetesten avdekker som ikke urinprøven avdekker?
*LilleTroll + spira Skrevet 30. mai 2012 #12 Skrevet 30. mai 2012 Sukker i urinen trenger ikke bety svangerskapsdiabetes! En GBT kan avsløre om man har svngerskapsdiabetes. Ved glukosebelastning måles blodsukkeret, på samme måte som diabetikere gjør det. Du kan lese litt mer her :-) http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/svangerskapsdiabetes.php
Appelsindyret Skrevet 30. mai 2012 #13 Skrevet 30. mai 2012 Men hva er det glukosetesten avdekker som ikke urinprøven avdekker? De sjekker hvor bra kroppen din takler det voldsomme "sukkersjokket" de utsetter deg for... (man drikker en halvliter med "sukkerlake") Så måler de blodsukkeret før testen, etter 1 time og etter 2 timer. Hvis kroppen ikke klarer å takle sukkeret viser jo måleren et høyt blodsukker... hvis dette skjer kan det hende at du har en kjangs for å utvikle svangerskaps diabetes...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå