Gå til innhold

liten hodeomkrets ved 15 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var vi på 15 mnd kontroll, jeg ba de måle hodeomkretsen siden sønnen min sitt hode er betydelig mindre enn de fleste andre på hans alder. Hodet har bare vokst med 0,3 cm på 3,5 mnd.

Ved fødsel var han 37 cm rundt hodet, det gikk nedover ganske raskt etter det, og siden har det vært litt mer stabilt, men fremdeles har det gått nedover. Nå var han under den laveste linjen på kurven. 45,5 cm.

Så...er det noen som har opplevd det? Var det noe galt?

Helsesøster og lege på helsestasjonen, sa vi måtte kontakte fastlege for å få henvisning til spesialist, slik at vi får tatt bilder av hodet hans.

Jeg har egentlig vært ganske rolig til nå, fordi han har en fin utvikling. Krabba og reiste seg da han var 6,5 mnd, tok de første skrittene alene da han var 9,5 mnd, og gikk over alt da han var 11 mnd. Nå springer han stødig rundt, og er veldig aktiv. Prater mye. Så ingen ting skal jo tilsi at noe er galt, heller. Eller? Og hva kan det i såfall være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Eg har akkuratt samme problemet med min sønn. blei 1 år nå 16. mai. vi var på 1 års kontroll den 30. mai. da hadde han en hode omkrets på 44.5 cm. betraktelig mindre enn andre på hannes alder. men ser heller ikke ut til at det er noe gale. når han var rundt 9 mnd var vi litt bekymret fordi han verken drog seg på magen, krabbet eller reiste seg. men da han rundet 10 mnd skjedde alt på en gang. nå tripper han rundt å har gjort det i en 3 ukers tid! :) Helsesøster å barnelege på 1 års kontroll virket ikke noe bekymret i og med at han er så oppegående. både eg og søsteren min og pappas familie har små hoder. så i vårt tilfelle tyder det veldig på at det er arvelig.. men alikevell syns eg det er litt små skummelt.

Min gutt var og målt til 37 cm ved fødsel. og på 6 ukers kontroll (han var 7 uker da) var hode 37,6 cm. noe som gjorde at han flatet rett ut på kurven. nå ligger han ganske langt under den nederste streken, hadde det vert en strek til hadde han ligget på den.

så vist du har eller pappaen har lite hode eller noen i familien så kan det vere grunnen. nå er eg bare 19 år. så mamma har enda bøkene med meg å mine søskens målinger. å gutten min ligger akkuratt som min søster gjor. å hakket mindre enn meg.

syns det er litt kjedlig å tenke på at han som er gutt skal bli så liten i hode når han blir eldre. er så redd for mobbing. men han er ikke stor i kroppen heller. så han ser veldig normal ut for meg :)

kan evt sende deg bilde om du er interresert i og se.

Skrevet

Ja, jeg har erfaring, eller litt erfaring.

Noen ganger vokser ikke skallen fordi at hjernen ikke vokser, det er svært skjeldent, og det er ingenting noen kan gjøre noe med. Da må man bare elske og stelle for sitt evig tilbakestående barn.

Er derimot utviklingen til barent normal, man slå seg til ro med at hodet vokser i rykk og napp, og at ting kommer til å gjevne seg ut. Bortsett fra at i noen tilfeller kan det være feil med hvordan skalleplatene fester seg sammen.

De ligger løse så barnet kan komme ut fødselskanalen, de skal gro sammen. Her kan det skje feil, og siden skallen ikke vokser som den skal, så kan den hindre hjernen i å vokse som den skal.

Da tar de røntgen av barnets hode, og om det viser seg at det ikke bare var en sånn rykk og napp ting, så kan de operere på skallen, og hindre at feilgrodde skalle plater hindrer utvilingen til hjernen.

De sier at en slik operasjon ikke er en stor ting, og at det er relativt ukomplisert. Hos oss viste røntgen at det ikke var feil ved skallen.

Barnet går nå på skolen, og er heller ikke tilbakestående, men tvert i mot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...