Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #1 Skrevet 30. mai 2012 Må man ta i mot helsesøster på hjemmebesøk, eller kan vi velge å dra på helsestasjonen for dette første møtet? Hva skjer ved et slikt hjemmebesøk, og hvorfor skal de absolutt komme hjem til oss? Skal de se hvordan vi har det hjemme, om det er rent og ryddig, eller bryr de seg ikke om sånne ting? Hva slags erfaringer har dere med hjemmebesøk, og bør vi takke ja eller nei?
Verbena Skrevet 30. mai 2012 #2 Skrevet 30. mai 2012 Jeg opplevde hjemmebesøkene som veldig positive jeg. Er ikke alle mødre som er i storform 2uker(for det er da de kommer enda?!) etter fødselen og da er det utrolig kjekt at helsesøster kommer hjem så slipper man å dra på helsestasjonen. Tviler på at de bryr seg om om det er rent og ryddig, det var værtfall ikke særlig ryddig hos oss for å si det mildt. (Sier seg litt selv når pappan ikke rydda en dritt og jeg var fastlåst som matfat at det så deretter ut hos oss ;-P ) Helsesøster forventer ingen oppvartning. Hun skal veie og måle barnet. Snakke litt med deg/dere om det er noe dere lurer på og bare se at dere har det bra.
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 De kommer hjem for at du skal slippe å dra ut:) ikke noe spesielt med å ha de der annet at jeg følte hele greiene var unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #4 Skrevet 30. mai 2012 Det har ikke noe med ryddighet å gjøre....har jeg erfart. De kommer for å prate, informerer og svarer på spørsmål hvis det er noe du lurer på. Alt dette kan også gjøres på helsestasjon, så hvis du ikke vil ha hjemmebesøk, så si ifra. Jeg tok imot hjemmebesøk og det gikk bra. Vi satt bare og pratet og det var faktisk deilig å slippe å gå ut de første dagene hjemme. Så helsesøster kom innom og informerte oss om alt mulig.
TPK Skrevet 30. mai 2012 #5 Skrevet 30. mai 2012 Jeg tror det er for å luke ut de "verste" hjemmene. Altså der det rennen over med tomme ølbokser, fulle askebeger på bordet, skitne klær, o.l. Det er nok også for å spare dere for "stresset" med å dra til helsestasjonen. Jeg synes det bare var koselig. Hun hadde med seg vekt og var her bare 20 minutter.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #6 Skrevet 30. mai 2012 Hvorfor så paranoid? For det første så er det lettere for mange at helsesøster kommer hjem, enn å styre med å reise til helsest så kort etter fødselen. Mange har også spørsmål om soveplass ol, som helsesøster da kan se med selvsyn. Joda, det er nok et snev av kontroll i det, men dere skal være skikkelig ute på tur for at helsesøster blir bekymra. Hos oss kom de for å gi div informasjon, spurte hvordan fødselen, om jeg ammet og hvordan det gikk, og om vi hadde noen spørsmål. Andre gangen hadde hun med vekt, og veide og målte hodet, samt sjekket navelen. Første gangen gråt jeg hele timen hun var her, men det fikk jeg bare trøst for, ingen skjenn.
Von Hertelhofen Skrevet 30. mai 2012 #7 Skrevet 30. mai 2012 Helsesøster som var hos meg påpekte faktisk at vi hadde det uvanlig ryddig og rent. Så det er nok normalt at det hersker lettere kaos hos noen de første dagene med ny baby hjemme. Syns det var en lettelse da HS kom. skulle ønske hun kunne komme en gang i uken jeg.....
Musemorbr / Skrevet 30. mai 2012 #8 Skrevet 30. mai 2012 Var det opp til meg kunne vi hatt alle kontroller hjemme. Jeg syntes det var praktisk og koselig. Hs dukket opp blid som en sol, og sa til babyen: neimen du var jo usedvanlig fin. (Han så seriøst ut som en retusjert modellbaby.) Dermed likte jeg henne så klart fra første stund. Hun spurte om vi hadde noe vi lurte på, mens hun først var der. Om vi for eksempel følte at vi hadde kontroll på badingen, eller om det var andre ting hun kunne hjelpe med. Lurte på om vi sov noe, og om ammingen gikk ok. Bare positiv og god dame. Hun målte og veide. Ellers gjorde hun ikke noe spesielt. Hun sjekket ikke noe med huset, liksom. Vi viste frem babyens rom, av eget ønske, og hun tittet inn og sa smilende at det var veldig bra. Det er jo for din skyld hun kommer, så det skal ikke være noe du stresser over. Har inntrykket av at det er vanlig at de takker nei til kaffe osv, nettopp for at du ikke skal ha noe bry. Det er rett og slett bare for at du ikke skal måtte ut av huset så fort etter fødsel, i en tid der søvnmangel og energiunderskudd rår. Og rot bryr de seg ikke med. Jeg ville tatt i mot.
Lettie Skrevet 30. mai 2012 #9 Skrevet 30. mai 2012 Jeg var nok i ammetåka og var på lunsj hos en venninne da helsesøster ringte og sa hun stod på døra.... Så jeg dro på helsestasjonen istedet. Skjønner ikke helt poenget med hjemmebesøk hvis man er frisk og rask etter fødselen, men ... greit nok
live09 Skrevet 30. mai 2012 #10 Skrevet 30. mai 2012 Synes det var veldig positivt! Strevde med amming og det var så mye bedre å få hjelp til dette i min egen sofa enn på helsestasjonene! Ubetinget en positiv opplevelse! Tror hun fikk et glass vann eller en kaffe, men det ble ikke styrt mye før hun kom for vår del, og med pumping, koking av flasker og ingen amming var det flere enn mor som var svett! Forøvrig klarte vi amming med en gang med hennes veiledning, så for meg var det en gave!
L-8 Skrevet 30. mai 2012 #11 Skrevet 30. mai 2012 Synes det var veldig greit med hjemmebesøk! I tiden etter at j ble født la utetemperaturen stabilt på 25- så var bare glad vi slapp å gå til HS i den kulda.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 30. mai 2012 #12 Skrevet 30. mai 2012 Må man ta i mot helsesøster på hjemmebesøk, eller kan vi velge å dra på helsestasjonen for dette første møtet? Hva skjer ved et slikt hjemmebesøk, og hvorfor skal de absolutt komme hjem til oss? Skal de se hvordan vi har det hjemme, om det er rent og ryddig, eller bryr de seg ikke om sånne ting? Hva slags erfaringer har dere med hjemmebesøk, og bør vi takke ja eller nei? Hjemmebesøk av helsesøster er bare koslig synes jeg Når guttungen kom til, så kom helsesøstra på besøk 13 dager etter fødselen, jeg var utslitt, det lå rot over alt osv osv, men helsesøstra sa at vi måtte huske på at dette var helt normalt, og husarbeidet kunne jo bare vente til vi hadde energi til å ta oss til det. Hun tok vekt av gutten, og pratet med oss om hvordan oppfølgningen på mål og vekt er, hvordan vaksinasjonsprogrammet så ut, vi pratet mye om hvordan det var for oss som foreldre og som kjærester å innstille oss i vårt nye liv. Når jenta kom til var vi på kontroll hos HS 6 dager etter fødsel, siden jenta slet med både mm og mme, begge deler ga henne fysiske plager, så vi fulgte opp vekt, og hva som var best for henne. Så kom helsesøstra hjem til oss når jenta var 3 uker gammel.. Samme som sist, en del ugjort husarbeid, nok en beroligelse fra helsesøstra at slikt fallt naturlig når man omstilte seg til det nye livet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå