Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #1 Skrevet 30. mai 2012 Jeg har forsøkt å sette meg inn i den økonomiske sida ved permisjon etter fødsel. Jeg studerer og skal ta meg et års permisjon når småen kommer, han arbeider. Er det noen som, enkelt og greit, kan fortelle meg hva vi kan søke på? Har forstått det slik at jeg kan søke om engangsstønad og hjelp fra lånekassen (får normalt lån, men alt blir omgjort til stipend), men hva kan han få? Fedrekvoten forsvinner visstnok ettersom jeg er student, men han har vel rett på sine 12 uker med lønn likevel? Spurte nav, men de svarer ikke på spørsmålet angående lånekassen og henviser bare til sine nettsider. Noen som har vært i samme situasjon? Takk for hjelp!
Mia_73 Skrevet 30. mai 2012 #2 Skrevet 30. mai 2012 Nei, han får ikke fedrekvote dersom du ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 Pappaen har ikke rett på noe annet enn 2 uker permisjon i forbindelse med fødsel. Det er opp til arbeidsgiver om disse er lønnet eller ei. Fedrekvoten har han ikke rett på så lenge du ikke har rett på foreldrepenger så han får ikke 12 uker fri med lønn nei..
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #4 Skrevet 30. mai 2012 Så jeg er den eneste som kan få permisjon med "lønn"? Merkelig, men det stemmer vel som dere sier. Alternativt kan jeg ta kun et halvt års permisjon, og så kan han overta, eller jeg kan finne meg noe arbeid slik jeg har forstått det?
L-8 Skrevet 30. mai 2012 #5 Skrevet 30. mai 2012 Tror det der var en av endringene fra juli i fjor, at far har rett på fedrekvoten dersom mor er student. Selvfølgelig kan mannen din ta ut permisjon! Han kan ta ut hele tiden minus dine seks uker om han vil.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #6 Skrevet 30. mai 2012 Nei, det er ikke gjort en slik endring.. Mannen kan ta ut permisjon ja, MEN da må mor ut i enten minst 75% jobb eller fulltidsstudier. De kan IKKE være hjemme samtidig..