Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #1 Skrevet 30. mai 2012 Jeg har kun fått feriepenger på grunnlag av sykepenger som jeg mottok i 2011. Jeg mottok foreldrepenger til og med august 2011 og fra august og ut året mottok jeg sykepenger. Det er vel ikke riktig at jeg skal få feriepenger kun på grunnlag av sykepenger? Urettferdig...
L-8 Skrevet 30. mai 2012 #2 Skrevet 30. mai 2012 Men da har du vel fått feriepenger av foreldrepengene i fjor?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 Man får feriepenger bare av de første 15 ukene med foreldrepenger også, så de fikk vel du i fjor?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #4 Skrevet 30. mai 2012 Urettferdig faktisk...?! Du får det samme som alle andre. At du ikke har satt deg inn i reglene og ikke visste at du kun får feriepenger for de første ukene av foreldrepenger er jo din skyld. Urettferdig er det i allefall ikke.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #5 Skrevet 30. mai 2012 Urettferdig? Du har hatt permisjon og levd på statens regning i 1 år også er det urettferdig at du ikke får feriepenger på toppen av det hele... Slutter aldri å forundre meg over hvor utakknemlig noen er jeg, vi har en av verdens beste foreldrepermisjon og sykelønnsordninger, og likevel er det urettferdig at staten ikke sponser ferien din?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #6 Skrevet 30. mai 2012 Urettferdig? Du har hatt permisjon og levd på statens regning i 1 år også er det urettferdig at du ikke får feriepenger på toppen av det hele... Slutter aldri å forundre meg over hvor utakknemlig noen er jeg, vi har en av verdens beste foreldrepermisjon og sykelønnsordninger, og likevel er det urettferdig at staten ikke sponser ferien din? Det som sikkert oppleves som urettferdig er at de som får foreldrepenger direkte fra arbeidsgiver får feripenger som normalt, men de som for foreldrepengene direkte fra NAV, altså ikke forskuttert fra arbeidsgiver, kun får feriepenger av 12 / 15 uker. Og det er faktisk urettferdig at det er opp til arbeidsgiver å bestemme.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #7 Skrevet 30. mai 2012 Urettferdig? Du har hatt permisjon og levd på statens regning i 1 år også er det urettferdig at du ikke får feriepenger på toppen av det hele... Slutter aldri å forundre meg over hvor utakknemlig noen er jeg, vi har en av verdens beste foreldrepermisjon og sykelønnsordninger, og likevel er det urettferdig at staten ikke sponser ferien din? Det som sikkert oppleves som urettferdig er at de som får foreldrepenger direkte fra arbeidsgiver får feripenger som normalt, men de som for foreldrepengene direkte fra NAV, altså ikke forskuttert fra arbeidsgiver, kun får feriepenger av 12 / 15 uker. Og det er faktisk urettferdig at det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Hva er det som er urettferdig med det? Noen arbeidsgivere betaler over tariff, noen sponser treningavgift på helsestudio, noen sponser mobil til de ansatte osv osv, og noen forskutterer lønn under permisjon og gir feriepenger som en "gave" eller frynsegode om du vil til sine ansatte. Lokale lønnsforhandlinger, private lønnsavtaler osv er ting du må tenke på før du takker ja til en jobb, og hvilke ting som er viktig for deg må du tenke gjennom før du velger arbeidsgiver og yrke. Jeg har selv en kjip arbeidsgiver som overhodet ikke gir noe mer enn vi har krav på, men jeg ser ikke helt urettferdigheten du snakker om. Alle arbeidsgivere har ikke muligheten til å gi slike ekstraytelser, men om man trives i jobben/bransjen blir man der likevel selv om det er fullt mulig å finne seg andre ting å gjøre i bransjer med mer penger og flere frynsegoder.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #8 Skrevet 30. mai 2012 Urettferdig? Du har hatt permisjon og levd på statens regning i 1 år også er det urettferdig at du ikke får feriepenger på toppen av det hele... Slutter aldri å forundre meg over hvor utakknemlig noen er jeg, vi har en av verdens beste foreldrepermisjon og sykelønnsordninger, og likevel er det urettferdig at staten ikke sponser ferien din? Det som sikkert oppleves som urettferdig er at de som får foreldrepenger direkte fra arbeidsgiver får feripenger som normalt, men de som for foreldrepengene direkte fra NAV, altså ikke forskuttert fra arbeidsgiver, kun får feriepenger av 12 / 15 uker. Og det er faktisk urettferdig at det er opp til arbeidsgiver å bestemme. Hva er det som er urettferdig med det? Noen arbeidsgivere betaler over tariff, noen sponser treningavgift på helsestudio, noen sponser mobil til de ansatte osv osv, og noen forskutterer lønn under permisjon og gir feriepenger som en "gave" eller frynsegode om du vil til sine ansatte. Lokale lønnsforhandlinger, private lønnsavtaler osv er ting du må tenke på før du takker ja til en jobb, og hvilke ting som er viktig for deg må du tenke gjennom før du velger arbeidsgiver og yrke. Jeg har selv en kjip arbeidsgiver som overhodet ikke gir noe mer enn vi har krav på, men jeg ser ikke helt urettferdigheten du snakker om. Alle arbeidsgivere har ikke muligheten til å gi slike ekstraytelser, men om man trives i jobben/bransjen blir man der likevel selv om det er fullt mulig å finne seg andre ting å gjøre i bransjer med mer penger og flere frynsegoder. Ekstraytelse? Feriepenger er penger man har betalt inn. Det er ingen ekstraytelse og da er det selvsagt urettferdig at når arbeidsgiver overlater til NAV å utbetale foreldrepenger så blir man straffet med at man mister feriepengene, som man har opparbeidet seg. Jeg fikk både foreldrepenger og feriepenger av arbeidsgiver, men jeg har ingen problem med å se urettferdigheten i at andre ikke får det.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2012 #9 Skrevet 30. mai 2012 Du har ikke krav på feriepenger når du er i permisjon, uansett om det er nav som betaler de ut eller arbeidsgiver som forskutterer. Er du hjemme med lønn fra nav blir det ikke "spart opp" feriepenger til deg. Noen arbeidsgivere betaler likevel ut feriepenger, men da er det som en ektraytelse som du etter loven ikke har krav på men får likevel. Forskuttering av fødselspenger eller sykepenger gir ikke arbeidsgiver plikt til å utbetale feriepenger av hele beløpet. Unntaket er dersom man har inngått en spesifikk avtale om det, for eksempel gjennom tariffavtale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå