Gå til innhold

Ja til "streikebryteri"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Streikeretten er det nok nødvendig at vi beholder. Jeg ser at det er en nødvendighet at de ansatte har mulighet til å nekte å godta en avtale, på samme måte som arbeidsgiver også selvfølgelig må ha rett til å gå til lockout hvis partene ikke blir enige. Jeg mener imidlertid det skulle vært helt lovlig og akseptabelt å la andre gjøre de streikendes jobb under en streik. Når lærerene streiker bør for eksempel foreldre, besteforeldre eller andre kunne komme inn å ha undervisning. Det ville sikkert ikke bli like bra, men man kunne løse mange problemer for tredjepart på denne måten. Så lenge det ikke er fare for sikkerheten ser jeg ikke noen grunn til å nekte noen å gjøre en jobb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Argumenter fra min side burde ikke en gang være nødvendig. Les det du selv skriver da! Hva tror du er hele poenget med å streike?

Om noen skulle gått inn og "overtatt" jobben som streikerne gjør ville jo halve poenget med en streik være borte. Streik er et virkemiddel som brukes for å legge press på arbeidsgiver, og om noen andre da går inn og gjør jobben så blir det jo ikke noe press på arbeidsgiver lenger heller. Altså vil ikke streiken være noe vits i.

Skrevet

Streikeretten er det nok nødvendig at vi beholder. Jeg ser at det er en nødvendighet at de ansatte har mulighet til å nekte å godta en avtale, på samme måte som arbeidsgiver også selvfølgelig må ha rett til å gå til lockout hvis partene ikke blir enige. Jeg mener imidlertid det skulle vært helt lovlig og akseptabelt å la andre gjøre de streikendes jobb under en streik. Når lærerene streiker bør for eksempel foreldre, besteforeldre eller andre kunne komme inn å ha undervisning. Det ville sikkert ikke bli like bra, men man kunne løse mange problemer for tredjepart på denne måten. Så lenge det ikke er fare for sikkerheten ser jeg ikke noen grunn til å nekte noen å gjøre en jobb.

Jeg lurer litt på om du har forstått poenget med streik?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...