Gå til innhold

støtnader , foreldrepenger. Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

har et spm ang foreldrepenger og andre stønader...

Jeg er fortiden student og har derfor ikke mulighet til å jobbe hverdag eller veldig mye. Har derfor veldig variabel inntekt. Har flere forskjellige bi jobber, men ingen med fast %. Bare tilkallingsvikar.

en uke kan jeg jobbe mye men så kan det også gå 2-3 uker uten noe da jeh kan ha mye skole. Hvordan blir foreldrepengene mine da regnet ut? Blir det at de tar alle 6 eller 10 mnd og tar gj snittet av det?

Den ene jobben er bare sommerjobb og skal jobbe fult der i sommer. Jobbet noen vakter i jan og i påsken, dette er en jobb i hjembyen min og derfor kan jeg ikke jobbe der så mye. men telles denne jobben med selv om det er bare de siste 3 mnd av svangerskapet? har jo jobbet i de andre jobbene frem til da.. Altså jeg har jobbet alle 10 mnd av svangerskapet men i forskjellige jobber...

Pappaen til lillegullet har ikke jobb, og derfor er det min inntekt som er alt vi har. Håper at han får seg jobb raskt, men han må lære seg norsk først.

Kan jeg få noen ekstra støtnader siden jeg er den eneste med inntekt? Blir jo som jeg er enslig men har barnefaren boende med meg, vi er sammen men han får jo ikke noe penger.

Uff kompliserte greier... beklager hvis dette var langt. Håper noen vet noe. Er litt lost for tiden. Er så redd for at jeg ikke får noen penger neste år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil kunne få foreldrepenger basert på den inntekten du har hatt men de vil nok regne et snitt over siste 3,6 eller 9 mnd... Du kan ikke få ekstra stønader pga samboeren ikke har jobb, det må han søke på om han har rett til det. Om du velger å ha en i husholdningen som er uten inntekt så må du jo også forsørge denne personen om han ikke har rett på noen stønader... Alenemor er du ikke å regnes som selv om pappaen ikke har inntekt, har du lav inntekt kan du ha rett på bostøtte og evt sosialstønad.. Du får vel også fødselsstipend fra lånekassen ettersom du er student - dette utgjør det samme som fullt stipend og lån pluss du får forsørgerstipend på ca en 1000 lapp i mnd... Dette forutsetter at du har studert i minst 6 mnd og hatt rett på stipend/lån i denne perioden..

Skrevet

Går det mer en 14 dager mellom vaktene gjeldes de ikke som en periode kun enkeltdager så ikke sikkert du oppfyller kravet til foreldrepenger med så varierende jobbing.

Gjest peacock
Skrevet

Du må ha jobbet i 6 av de siste 10 mnd for å få støtte. Og med en måned menes at du jobber med mindre enn 2 ukers mellomrom som #3 skiver og du må tjene mer enn... husker ikke om det er 1/2 eller 1 G. Skriv en søknad til NAV der du forklarer at du også jobber frem til permisjonen, disse månedene bør telle med så klart!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...