Gå til innhold

Er det uheldig å få barn under studier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å studere i voksen alder (nærmere 30 enn 20) og har to barn i barnehagealder. Jeg synes det å være student og mamma er helt herlig kontra det å være mamma i full jobb (jeg hadde en kjobb som medførte lange dager for barna i bhg osv.)

Nå tenker vi på en til, og om det kanskje kan være greit å få denne i løpet av studietiden, slik at vi er ferdige med barn når jeg skal begynne å søke på jobber. Er ferdig en et av tre år. Jeg har studielån og mannen jobber, og økonomien er helt grei, nå har jeg også begynt å jobbe litt, så da blir den enda bedre.

I en perfekt verden blir jeg gravid til høsten med termin i begynnelsen av sommerferien. Tanken er å ha et års permisjon og deretter ta det siste året for det meste hjemmefra (dette er et studie uten oppmøteplikt, trenger bare å stille til eksamen). Slik at barnet kan starte i bhg etter det er fylt to år.

Noen som kan dette med foreldrepenger for studenter? Og høres dette i det hele tatt fornuftig ut, eller er vi helt på jordet? ønsker veldig, veldig et barn til nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk 3 barn mens jeg studerte. Tok heller ikke noe fri år, siden det ikke var oppmøteplikt. Mellomste var på skolen fra hun var 9 dager gammel. 3 eksamener hadde jeg mens hun var 2-3 uker. Men det var flott alikevel. Vi hadde mange late dager hjemme og sjeldent stress. Så var Bachelor og 3 barnsmor som 25 åring. Fikk drømme jobben da jeg var 28 som leder, det hadde jeg såvidt turt å drømme om å få før fylte 35. Tror i ettertid jeg fikk den også fordi de nok trodde jeg var ferdig med å få barn og ikke minst kunne vise til flotte resultater med 3 barn.

Det er forsørgerstipendordning og så å si all lån blir stipend når du får barn. Husker ikke satsene da det er noen år siden og de er nok forandret.

Jeg syns student mamma var mye bedre enn jobb mamma tilværelsen. Så masse lykke til :-)))

Gjest peacock
Skrevet

Du kan få foreldrepenger fra lånekassen, men da kan ikke pappaen ha mer enn 50% permisjon samtidig. Om dere ordner det slik at han er hjemme noen dager i uken mens du studerer kan det nok være greit for deg å ta et par fag i løpet av første permisjonsår, ellers tror jeg du får det tøft senere...

Nå er du rutinert med barn, men jeg vil tro det kanskje blir i meste laget å studere full tid å ha en 1-2 åring å se etter hele dagen? Tror det kan gå ganske hardt ut over forholdet deres om du må lese den delen av døgnet pappaen er hjemme fra jobb (kvelden), for da er det ikke mye partid igjen... Er det ikke bedre å sende mini noen timer i en studentbarnehage nær studiestedet noen timer hver dag så du får lest litt på dagtid? Evt prøve å få unnagjort litt skolefag første permisjonsår, selv om du da får litt mindre stipend fra lånekassen andre året siden du ikke studerer full tid?

ønsker deg lykke til uansett! Deilig med en mer fleksibel hverdag som student :-)

Skrevet

Du kan få foreldrepenger fra lånekassen, men da kan ikke pappaen ha mer enn 50% permisjon samtidig. Om dere ordner det slik at han er hjemme noen dager i uken mens du studerer kan det nok være greit for deg å ta et par fag i løpet av første permisjonsår, ellers tror jeg du får det tøft senere...

Nå er du rutinert med barn, men jeg vil tro det kanskje blir i meste laget å studere full tid å ha en 1-2 åring å se etter hele dagen? Tror det kan gå ganske hardt ut over forholdet deres om du må lese den delen av døgnet pappaen er hjemme fra jobb (kvelden), for da er det ikke mye partid igjen... Er det ikke bedre å sende mini noen timer i en studentbarnehage nær studiestedet noen timer hver dag så du får lest litt på dagtid? Evt prøve å få unnagjort litt skolefag første permisjonsår, selv om du da får litt mindre stipend fra lånekassen andre året siden du ikke studerer full tid?

ønsker deg lykke til uansett! Deilig med en mer fleksibel hverdag som student :-)

Ser poenget ditt, men hos er situasjonen den at far jobber i ambulansetjenesten og er på jobb flere dager i strekk, og har fri mange dager i strekk. Innbiller meg at det lar seg kombinere bedre da.

HI

Skrevet

Jeg ville nok ikke valgt å ha den minste hjemme til han/hun var 2 år, siden det også kan være tidkrevende å studere.

Men det spørs vel kanskje hvilket studie du går..? Selv om det ikke er oppmøteplikt til forelesninger hos oss har vi nemlig utallige obligatoriske innleveringer, gruppearbeid, fremføringer og laboppgaver. Og da må vi selvfølgelig være tilstede. Men, som sagt, det kommer jo an på hva du studerer:) Dersom bacheloroppgaven skal skrives individuelt trenger du kanskje ikke å møte så mye på skolen da heller...?

Personlig synes jeg at hvilket år jeg går spiller inn. Da mellomste her ble født i januar 2008, klarte jeg å ta 5 eksamener den samme sommeren. Men jeg synes det var beinhardt å måtte lese meg opp på egenhånd på kveldstid!

Ah.. Nå ble det mye pjatt fra meg;) hehe.. Konklusjonen min er: Jeg synes absolutt dere bør gå for tredjemann mens du studerer, men at du kanskje bør vurdere barnehage etter ett års permisjon.

Lykke til!!

Skrevet

Du får lånet omgjort til stipend, ca 9000 i mnd tror jeg.

Har du jobbet også kan du få foreldrepenger fra NAV i tillegg. Sjekk dette med dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...