Gå til innhold

Venninneforviklinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde vært artig å høre andres mening om det jeg nå skal fortelle.

Jeg har to veldig gode venninner, ei bor langt nord i landet og hun har jeg vært venninne med i 20 år. Det er henne jeg gjennom alle år har delt alt med å vi har hatt jevnlig kontakt hele tiden. Den andre bor sør i landet og henne har jeg kjent i 5 år, prater også mye med henne.

Jeg bor sør og fikk besøk av henne fra nord. Ved et par anledninger fikk mine to venninner møtes og disse to fant tonen veldig godt. Det endte med veksling av telefonnummer og di pratet av og til på telefonen, noe jeg syns var veldig hyggelig. Disse to hadde mange felles interresser, samme humor o.s.v.

Men så tar min sørlandsvenninne å inviterer min nordlandsvenninne på besøk i 14 dager, noe di fortalte til meg i etterkant. "Så kjekt" sa jeg, selvom jeg kjente at jeg både ble skuffet og lei meg. Jeg forslo da at nordlandsvenninnen kunne komme innom meg også etter disse 14 dagene var gått, noe hun var enig i (det er bare 9 mil unna)

Må også fortelle at jeg ble inkludert i en tur di skulle ha, men da turen nærmet seg ringte jeg og sa jeg ikke kunne være med p.g.a. helsa. Følte meg ikke komfortabelmed situasjonen så det ville blitt anstrengt for meg.

Så får jeg melding at hun blir å reise nord tidligere så det blir ikke tid å besøke meg. Jeg skjønner at det kan bli lang tid å være borte, men da kunne hun avsatt et par dager tidligere. Føler selv at jeg ikke har gjort noe galt. Kjenner at jeg blir mer og mer lei meg. Håper noen kan si sin mening om dette. Takk, takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt at du blir takker nei til turen når du er skuffet og lei over å ikke bli inkludert.

Altså, jeg kan skjønne at du er litt lei deg, men så er vi ikke 14 år lengre og har en bestevenninne som ingen andre får være venn med. Slik er det ikke når man kommer over en viss alder og det må man bare leve med, på godt og vondt. Noe som ikke hjelper er å trekke seg unna. Eneste som taper på det er du selv.

Skrevet

Takk, Lykke Fryd

Både jeg og mine to venninner har andre venninner som ikke vi andre kjenner. Det er ikke det at di ikke kan være venninner, men måten det ble gjort på. Reiser 200 mil for å besøke ei som hun har truffet toppen to timer. Kunne vært greit å ha hovedbasen her og besøkt den andre. Kanskje jeg taper, tiden får vise. Men tusen takk for svar. Det hjelper å tenke rasjonelt:)

Skrevet

I mitt hode virker dette helt forskrudd. Men det er nok for jeg ville aldri gjort noe slikt! Høres jo nesten ut som om de har lyst til å bli partnere, om de bare hadde møttes noen timer i forkant. Pratet med nord-venninna di etter dette, eller er det helt nylig?

Skrevet

Hei du! Det er lov å bli litt skuffet, men selv hadde jeg ikke reagert på dette i det hele tatt. Jeg har mange gode og nære venninner, og jeg har aldri vært sjalu dersom de andre tilsynelatende plutselig blir "bedre" venninner enn meg. Jeg tror at denne egenskapen, at man klarer å glede seg på deres vegne og aldri blir sur/bitter over slike ting gjør at man settes stor pris på.

Det å ha en de kan fortelle alt til uten å bli dømt eller oppleve bitterhet/sjalusi gjør at man blir en person de alltid "kommer tilbake" til, og også en som aldri (selvfølgelig kan jeg ikke si ALDRI, men du skjønner poenget) blir utestengt.

Du burde jo absolutt ikke ha takket nei til denne turen! Hva gjør at de møtes uten deg? Er de i en annen livsfase? Har begge både mann og barn? Har du mann og barn? Eller er de barnløse eller single kanskje?

Sett pris på begge venninnene dine, og forsøk å ikke bli sjalu:) De kommer ikke til å "dumpe" deg, de bare bruker litt tid på å bli kjent med hverandre. Etterhvert blir dere nok like gode venner alle tre. Og hva er vel bedre enn det??

=)

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet (endret)

Nå kjenner jo ikke jeg hele situasjonen så litt vanskelig å forklare.

Med en gang jeg leste dette fikk jeg assosiasjoner til en tidligere tråd på forumet, med de to venninnene (eller var det søskenbarn og venninne?) som åpenbart fant tonen, altså på kjærlighetsfronten, selv om de ikke hadde innrømmet dette. Men det er sikkert ikke tilfellet her...

Synes jo i grunnen at det er rart at man reiser så langt for å besøke noen man ikke kjenner så godt. Jeg ville ikke ha vært komfortabel med å bygge opp et vennskap med plutselig et lengre overnattingsbesøk (hvis jeg forsto deg rett her, begynner å bli litt trøtt så ser litt dobbelt, synes forresten smilyene var i 3D format her, veldig koselig tenkte jeg, plutselig ha 3D PC...).

Og- jeg synes ikke det verken er frekt eller utelatende å ikke dra innom å besøke deg på turen hvis hun likevel besøker deg med jevne mellomrom innimellom og hvis hun til nå har opparbeidet seg et likeverdig vennskap til din venninne. Siden dere ikke bor på samme plass så må hun jo reise et stykke lengre for å dra innom deg, og bryte opp turen. Hadde vært annerledes om dere bodde i samme by. Men om disse to knapt kjenner hverandre og du får besøk av denne langtveifrareisende en sjelden gang bare, så synes jeg det er rart om hun ikke stopper innom hvis det ikke er veldig mye ekstra å reise innom (f.eks. mye dyrere billetter).

Endret av lillemor og lillefrøken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...