Gå til innhold

Innkreving av reisekostnader i forbindelse med samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

I følge loven fremkommer det at reisekostnader skal fordeles mellom partene. Som følge av at vi bor et stykke fra hverandre blir reisekostnadene relativt høye ved samvær ca 1500-2000 kr. Frem til nå har jeg dekket disse kostnadene da jeg ikke har funnet ut hvordan jeg skal få den andre parten til å være med å betale, men er det en enkel mulighet for å kreve inn disse pengene? Bidraget kreves i dag inn igjennom innkrevingssentralen, men jeg har forstått det slik at jeg ikke kan få de til å kreve inn reisekostnader. Noen som vet hvordan en går fram for å få det offentlig til å kreve dem inn?

Har noen andre funnet en løsning der motparten ikke vil betale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kreve de inn før du overleverer ungen?

Skrevet

Hei.

I følge loven fremkommer det at reisekostnader skal fordeles mellom partene. Som følge av at vi bor et stykke fra hverandre blir reisekostnadene relativt høye ved samvær ca 1500-2000 kr. Frem til nå har jeg dekket disse kostnadene da jeg ikke har funnet ut hvordan jeg skal få den andre parten til å være med å betale, men er det en enkel mulighet for å kreve inn disse pengene? Bidraget kreves i dag inn igjennom innkrevingssentralen, men jeg har forstått det slik at jeg ikke kan få de til å kreve inn reisekostnader. Noen som vet hvordan en går fram for å få det offentlig til å kreve dem inn?

Har noen andre funnet en løsning der motparten ikke vil betale?

Er vel ikke værre enn at dere henter/leverer annenhver gang? På den måten blir det fordelt. Om vedkommende ikke går med på det, lar du vær å levere...

Skrevet

Reisekostnadene skal deles etter inntekt. I det praktiske er det samværsforeldrene som skal hente og levere, men dere kan bli enige dere i mellom å kjøre annenhver gang. Men har dere veldig skjev inntekt blir dette uansett ikke riktig.

Har du snakket med nav? Mins jeg en gang hørte at du kan dette gjennom de.

Skrevet

Takk for alle svarene så langt.

Siden jeg er den som får ungen på besøk og ungen flyr kan jeg ikke kreve inn pengene før overlevering. Jeg kjøper og betaler i utgangspunktet for alle flybillettene for hvis mor skulle betalt er jeg redd for at ungen ikke ville få kommet. Jeg har frem til nå ikke orket å ta kampen på dette, men når jeg nå har fått satt et nytt bidrag som er over 4000 kr syns jeg mor kan være med å betale litt av kostnadene med transport. Det vil ikke bli slik at jeg får så mye av henne, men jeg syns ikke det er rettferdig at jeg skal ha kostnader på 2000 i reise + 4000 i bidrag i tillegg til kostnadene når vi er sammen. Ideelt hadde hun betalt 500 eller 1000 kr i måneden og så hadde jeg betalt for alle reisene til ungen uavhengig av hvor mye han reiser, men tror det blir vanskelig å få til.

Det er derfor jeg lurer på om noen har fått reisekostnadene innkrevd. Jeg kan si at jeg har tilbudt privat avtale, men hun ønsker at nav skal kreve inn bidraget og at de fastsetter bidraget. (selv om jeg alltid har betalt i tide) Derfor ønsker jeg at det offentlig krever inn disse reisekostnadene for meg

Skrevet

Beholde ungen til hun kommer og henter den?

Skrevet

Beholde ungen til hun kommer og henter den?

Det hadde vært fristende, men siden barnehagen er i "hennes by" blir det litt vanskelig for meg:)

Vi samarbeider i utgangspunktet godt, men hun ønsker nav skal ordne alt slik at hun slipper tenke på det. Så når jeg diskuterte det med henne for lenge siden krevde hun at jeg fikk nav til å ordne det. Noe jeg har forstått at de ikke gjør. For meg ville det vært en helt grei løsning. Det er derfor jeg lurer på om det er noen som har erfaring med dette. Etter loven er det klart at hun skal være med å betale, men det fremkommer ikke hvordan jeg skal kunne kreve inn pengene hvis hun ikke betaler. Så derfor problemet mitt.

Hvordan få det offentlige til å kreve inn pengene?

Skrevet

Mulig dere kan få nav til å beregne hva hver av dere skal betale, men så må dere ordne dere i mellom. Si dere får beregnet 60/40. Dvs at den ene skal betale 60 % av kostnadene og den andre 40%. Da må dere regne ut i fra utgiftene hvor mye hver av dere må ut med. Mulig nav ikke gidder å styre med dette, noe de burde da noen tydeligvis prøver å lure seg unna dette.

Hadde dere hatt en privat bidragsavtale kunne dere eventuelt bare avtalt å trekke fra bidraget de prosentene mor skulle betale ut i fra hennes og din inntekt. Det ordningen hadde jeg heller gått for. Istenfor å sende penger frem og tilbake til hverandre. Da hadde jeg heller bedt far om å betale så og så mindre i bidrag hver mnd. Mye lettere for alle parter.

Skrevet

Mulig dere kan få nav til å beregne hva hver av dere skal betale, men så må dere ordne dere i mellom. Si dere får beregnet 60/40. Dvs at den ene skal betale 60 % av kostnadene og den andre 40%. Da må dere regne ut i fra utgiftene hvor mye hver av dere må ut med. Mulig nav ikke gidder å styre med dette, noe de burde da noen tydeligvis prøver å lure seg unna dette.

Hadde dere hatt en privat bidragsavtale kunne dere eventuelt bare avtalt å trekke fra bidraget de prosentene mor skulle betale ut i fra hennes og din inntekt. Det ordningen hadde jeg heller gått for. Istenfor å sende penger frem og tilbake til hverandre. Da hadde jeg heller bedt far om å betale så og så mindre i bidrag hver mnd. Mye lettere for alle parter.

Ja, det hadde vært en bedre med en privat avtale, men hun ønsker at det offentlige skal ordne det og selv om jeg kun ønsker at hun skal betale 25-35% av kostnadene vil trolig kampen med å kreve pengene inn privat bli så konfliktfylt at det ikke er en vei å gå.

Skrevet

Når man regner på prisen i forhold til å kreve inn penger så skal man vel også regne på billigste reisemåte. Altså hvis det koster mindre med tog en fly kan du ikke forlange at mor skal være med å dele på flybilletter selv om dette selvsagt er beste måte å reise.

Men jeg syntes også noe annet spiller inn her, er det mor som har flyttet med barnet eller du som har flyttet langt unna ditt barn?

Min ex flyttet til utlandet og mente så at jeg skulle være med på å betale hans utgifter for å se barna sine.

Han betaler jo i tillegg ikke barnebidrag da han bor i et land som ikke nav kan samarbeide med om dette.

Så jeg sa at det kunne han bare drømme om.Men i tillegg er det jo her ikke barna som flytter på seg så han ville ikke kommet noe sted med å prøve å legge fram et slikt krav.

Men klart situasjonen er jo anderledes en din. Jeg bare mener at om det er du som har valgt å flytte langt unna barnet ditt sa syntes jeg det blir for drøyt om du skal komme å kreve at mor skal betale for barnets reise for å se deg. Om derimot det er mor som har flyttet langt unna så er det jo mer en rett og rimelig at ikke du skal sitte med alle av disse utgiftene.

Men ja utgiftene skal deles etter inntekt så om du tjener mye mer en mor vil du antageligvis ikke få tilkjent noe i hele tatt og jeg vil tro at det blir mye bråk for lite så jeg ville tenkt meg om om det er verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...