Gjest sug lut Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Lykken er ikke så komplisert for en hagenisse som meg - jeg blir glad av dette: en raring som har vært med på flytting og nå er rett ved å blomstre på balkongen er endelig identifisert, og siden det er en raring jeg er glad i fordi den har knasende gule blomster og fine blader og kommer tidlig og blir høy og flott ble jeg meget lykkelig da jeg snubla over broren på hagesenteret: det er en trollius chinensis, hvilket burde tilsi at den heter kinatroll ifølge meg, men det gjør den altså ikke, på norsk heter den smalballblom. Og det gir jo mening - jeg har alltid ønsket meg ballblom og bekkeblom, helt fra jeg var liten og lærte hva de het. Her er den: http://mijntuin.s3.amazonaws.com/plants/2433.jpg Ellers ble det altså en ørliten hagesentersvingom, så nå har jeg jordbær, solsikke og to nydelige blå salvier. Klart lykken kan kjøpes for penger.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 Åh, du nevnte akkurat to av mine favorittblomster; ballblom og bekkeblom. Savn! MÅ si at kinatrollet (synes den bør omdøpes pÅ norsk) var en god erstatning for begge, nydelig var den i alle fall! Men, med mine visne fingre skal jeg ikke utsette noen flere stakkarer for unødig lidelse. Enn sÅ lenge har jeg mer enn nok med mine stemorer (mødre?), roser og en deprimert solsikke. Noen tips til Å fÅ en solsikke til Å skinne, selv om sola har gjemt seg?
Gjest sug lut Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 Hm, solsikke er liksom litt solhungrig...men jeg har hatt dårlige forsomre og likevel kommet hjem til noen særdeles udeprimerte solsikkegærninger etter en ferie der sola tydeligvis har slått til, så det kan sikkert rette seg - dere må jo få sol en gang! Ellers er kinatrollet en tålmodig og nøysom fyr, som vokser i skrinn jord og trives med det og til og med har overvintra i putekassa, så hvis ball- og bekkeblom savnes kan jeg hjertelig anbefale den.
Gjest Mentha & Junior Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Hmm, da skal jeg kanskje våge meg på et par av de neste gang jeg skal på hagesenter. Fredag, tenker jeg. Vuhu! Elsker nøysomme blomster, og så så vakker i tillegg, dobbel bonus Får se hva jeg får gjort for solsikka, det er jo allerede meldt drittvær her i over en uke framover, så det blir neppe ideelt for den, stakkar...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå