Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Uff, nå må jeg bare sutre litt.. Jeg har protese på venstre arm (mangler venstre arm, medfødt). Disse protesene er elektriske og går på strøm. Klarer meg helt utmerket, er ikke det som er problemet! Men problemet er at protesene er av dårlig kvalitet. De er gamle, og de blir ødelagt etter alt fra to dager til 1 måned. Dette er veldig upraktisk, siden jeg da må fungere med en arm til de er reparert (sender dem inn for reparasjon). Jeg har ved flere anledninger fortalt ortopedingeniørene (de jeg går på kontroller hos på sykehuset, de som reparerer dem), at jeg vil ha nye, slik at de holder lenger. Da har de sagt til meg at: "Det blir for mye arbeid for oss". Jeg turte ikke si mer. Den andre gangen fikk jeg samme beskjed, og sa ifra at det aksepterte jeg ikke, det er jobben deres. Får fortsatt ikke hjelp. Med det samme jeg sende inn protesene i posten, la jeg ved en lapp, hvor jeg skrev ordentlig og ryddig hva som var problemet med dem, og om jeg ikke kunne få helt nye istedet for at de reparerte dem, for samme feil oppstår hver gang jeg får dem tilbake, og at dette syntes jeg ikke var holdbart. Etter at jeg hadde skrevet dette, fikk min far en telefon. Det var en av ortopedingeniørene som var forbannet på meg sa han, og sa jeg hadde ringt dem og kjeftet på dem (noe jeg ikke gjorde, jeg sendte et saklig brev). Han mente også at jeg hadde klaget på at de leverte dem for sent (noe jeg ikke har nevnt med et ord), og at det kunne jeg ikke da jeg ikke hadde hentet ut pakken de hadde sent for 14 dager siden sa han. Noe som heller ikke stemte, det hadde gått en liten uke. Jeg synes dette var fryktelig ubehagelig og ble lei meg, fordi de ikke vil hjelpe meg og lyver om ting jeg ikke har gjort. Når han ringte meg i dag, turte jeg rett og slett ikke ta telefonen, da min far sa han var forbannet. Synes dette er svært uprofesjonelt av helsepersonellet, og skjønner ikke helt hva galt jeg har gjort. Jeg har prøvd å stå på kravene mine, virker ikke som mange i min situasjon gjør det, og de bruker dette mot meg. Nå tør jeg ikke ta telefonen, vet jeg kommer til å gråte, for det er så fortvilevende at han lyver, er forbannet på meg og at de ikke vil hjelpe meg, og gå med en arm som ikke fungerer. Da jeg var på kontroll for noen år siden, spurte han hva jeg skulle utdanne meg til. Da jeg sa at jeg ville bli sykepleier, lo han av meg og sa at det kunne nok ikke jeg bli. Søkte faktisk også en annen utdanning etter dette, da jeg ikke vil oppleve slike fordommer som jeg til og med får fra de som liksom skal støtte meg. Måtte bare få luftet tankene, takk for at du leste....
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 Kan du ikke få hjelp fra hjelpemiddelsentralen eller andre instanser, så det blir litt mer "trykk" bak kravene dine? Skjønner godt at du blir lei av å stadig ha problemer med protesene, og det skal jo ikke være nødvendig om det finnes nyere og bedre alternativer for deg. At du møter så lite forståelse når du igjen og igjen må klare deg uten protese pga feil er snodig synes jeg. Har selv en svigermor med to proteser, en bestemor med en protese og en datter med et fysisk handikap og jeg har virkelig aldri møtt på vanskelige leger. Selv svigermor som er en temmelig krass dame skryter veldig av de som tilpasser og lager protesene hennes siden de gjør alt de kan og mere til for at alt skal fungere så godt som mulig for henne. Er ikke bare å bytte lege heller når det er snakk om slike spesialister, så man må liksom være på god fot med dem. Tror jeg ville prøvd å finne noen som kan hjelpe deg å snakke din sak uten at de går i forsvarsposisjon, hva med fastlegen din, kan han/hun legge noe press på dem?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 De andre spesialistene er veldig flinke og har alltid gjort "alt for meg". Alt har alltid vært greit, derfor er det så fortvilende nå. Denne spesialisten det er snakk om har jeg aldri truffet, han bare ringer og er forbannet, fordi jeg nå har sagt at jeg ikke synes det er godt nok. Samboeren skal være med meg å snakke med dem personlig, han er veldig engasjert og forståelsesfull i at dette må fungere, noe han ser det ikke gjør nå. Men fastlegen, det var en god ide! Det skal jeg faktisk gjøre, tusen takk for hjelp
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Er du under 18 år? tenker på siden de ringte din far og snakket om din sak til han. Om ikke ville jeg nok skrevet en klage på han.
Gjest SHOC Skrevet 29. mai 2012 #5 Skrevet 29. mai 2012 Ikke så mange dysmelister her inne. Lurer på hvor du får protesen din fra og hvor i landet du bor? Send gjerne en pm. Mulig jeg kan hjelpe deg.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 Nei, jeg er ikke under 18 år, men det var min far som hadde ansvaret for det praktiske da jeg var mindre, derfor har de nr hans inne på sine systemer regner jeg med. Han gav beskjed om at han ikke hadde noe med dette å gjøre. Men ja, skal klage på han til de spesialistene jeg vanligvis har med å gjøre. Jeg tror jeg får protesene fra Hamar, men jeg hører til ved St. Olavs. Nei, det er nok ikke mange dysmelister her, selv kjenner jeg ingen i det hele tatt
Gjest SHOC Skrevet 29. mai 2012 #7 Skrevet 29. mai 2012 Er det Norsk Teknisk Ortopedi som lage protesene dine?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #8 Skrevet 29. mai 2012 Ja, det er det. Hvem er du SHOC, en spesialist, en dysmelist, hvordan kan du hjelpe meg?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #11 Skrevet 29. mai 2012 Om du er voksen (over 18 år) har denne mannen brutt taushetsplikten sin ved å ringe din far, det skal han absolutt ikke gjøre altså. Jeg ville klagd på han. Han er ingeniør som jobber med det tekniske på protesene, men han er ikke unnskyldt likevel, for når han har valgt å spesialisere seg på noe slikt må han forholde seg til menneskene som trenger protesene for å fungere. Han skal gjøre det på en skikkelig måte! Er han overarbeidet og ikke har mulighet til å hjelpe deg er det mange måter å si det på, og han kan sørge for at du får skikkelig info om hvorfor han ikke kan hjelpe deg. ønsker deg lykke til videre.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2012 #12 Skrevet 29. mai 2012 Ja, det er det jeg også mener, synes han opptrår uproffesjonelt. Tusen takk for svarene deres, det hjelper mye!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå