Gå til innhold

Hva ser du etter på visning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha visning i morgen, og jeg prøver å gjøre det rent og pent.. Litt vanskelig siden vi har mye ting og et lite hus, men tenker å ta en del i bilen av leker og vinterjakker sånn at det ikke henger overfylt på knagger osv..

Men hva er viktigst? Har handlet inn friske blomster og ryddet utenfor også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At alle overflater er ryddige, altså at det ikke ligger alt mulig rart noe på bordet og at kjøkkenbenken er ryddig.

Ellers så er det lurt å lufte GODT før visning. Kok gjerne kaffe rett før megler kommer om du har mulighet. Da lukter det nykokt kaffe i huset og det gir med en gang den "hjemme" følelsen.

Og vask do, vask og speil rett før visningen.

Skrevet

At rommene ikke virker overfylte og små, pakk vekk masse leker og dilldall fra stua osv. Vi fylte hele garasjen til svigers... :P;)

Skrevet

At det ikke ligger private papirer og post slengt rundt omkring. Har vært på en visning der det lå inkassovarsler åpen på bokhylla i stua. Rydd i skapet under vasken på kjøkkenet, mange som ser der om det har vært noen lekkasjer fra rørene. Ha på lokket på skittentøyskurven, ingen vil vel se andres skittentøy ;) Og ikke stapp klesskapene fulle, noen som liker å se i de for å se hvor stor plass det er. Ikke kult hvis de blir begravet av et ras :P

Skrevet

Lukk alle skuffer, skapdører og re opp sengen. Fjern overflødig krimskrams som flyter over alt, ikke ha det helt sterilt, men ikke overfyllt med bilder og klær som ligger i synlige hauger.

Når vi var på visning hadde eier ikke fulgt noen råd, så vi vasset i møkkete undertøy, søppel og rot når vi var på visning. Mannen min gikk hele tiden og hvisket "husk at vi skal pusse opp, husk at du ikke skal ha med dama og rotet på kjøpet" hver gang han så at jeg reagerte på leiligheten. Det resulterte forsåvidt positivt for oss, for vi var eneste som bød på leiligheten, og fikk den under takst, men det var jo ikke positivt for selger som ikke fikk det hun ønsket, mens naboleiligheten gikk for 300.000 over takst. :P

Skrevet

Mugg i alle rom, spesielt på badet, andre tegn til fuktighet, lekkasjer, om det lukter innestengt osv.

God tips fra Verbena om å koke kaffe og spre litt god, hjemlig lukt i rommet!

Ellers bare strøkent og rent, men ikke så sterilt at man ikke kan se for seg hvordan det er å bo der.

Skrevet

Jeg sjekker om boligen er i god stand. Så har du skap under vasken så ikke fyll det med vaskemidler og slikt, men la det være tomt så det er lett å ta en titt. Ha nøkkelen klar til sikringsskapet. Jeg ser også på hvordan det elektriske er lagt opp og hvordan stikkontakter o.l. ser ut. Jeg løfter på tepper for å sjekke tilstanden på gulvet under disse og liker best når det ikke er så mye tepper o.l. i huset. Ser på vinduer om det er skader/punkteringer.

Leser alltid grundig igennom prospektet på forhånd, og tar en ekstra titt på ting jeg er usikker på / som har fått litt lavere tilstandsgrad.

Også ser jeg på planløsning, og hvordan jeg kan benytte de ulike rommene.

Hvorvidt det er friske blomster eller ikke har jeg aldri fått med meg, for det er ikke interessant (for meg). Ei heller hva slags møbler folk har.

Også pleier jeg å spørre de som bor der om ev. borettslag/sameie, tilgang til kollektivtransport, skoler butikker o.l.

Også pleier jeg alltid å ta meg en tur i "gata" på forhånd for å se litt hva slags naboer det er (er gata/naboinnkjørselen full av biler, er hagene rundt stelt, er det mange hus med leker utenfor osv.)

Kjære vene, dette ble mye og du skjønner nok tegningen nå. Det viktigste for meg er ikke hvordan huset er stylet, men at det er ryddig nok til at jeg får sett huset og tilstanden.

Skrevet

Hi her.

Jeg rydder alle overflater osv, men mugg, punkterte vinduer osv er ikke et tema her. Huset er 5 år gammelt :)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Ryddig, rent, bort med de mest private ting som tannbørster, skittentøy, klær, papirer, brukte håndkler etc Begrens antall familiebilder på veggene, ,men det trenger ikke å være helt tomt. Tomme spikerer eller spikerhull er ikke så fint det heller.

Når vi har solgt har jeg gjerne hatt en kurv med "visningsting" lett tilgjengelig. Den har inneholdt rene håndkler til bad og kjøkken, stearinlys, ny og ren såpedispenser til badene og toalettet, pynteputer, og sengeteppe til soverommene (eneste gang jeg bruker sengeteppe) og litt annet nyttig småtteri. Før visningen tar jeg bort det gamle og fram med det nye, og rett etter visningen rydder jeg det bort igjen slik at ingen skal bli fristet til å bruke det. Kurven havnet gjerne på garasjen eller loftet eller i bilen for den saks skyld, med det jeg har flyttet unna i siste liten.

Og for all del, ikke kjør det der kaffe-boller-duftelys-eller-hva-det-nå-er-av-tilførte-lukter-trikset. Det gir i alle fall en meg følelse av at her er det noe som må skjules med "hjemlig" lukt. Pass heller på at det er godt luftet, tøm søpla og ikke lag mat med mye lukt rett før visningen.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Et annet godt tips, er å ha papirer som kan være viktig tilgjengelig. Det virker seriøst og ordentlig å kunne legge fram kvittering/garantien på den 2 år gamle varmepumpa, referater fra sameiemøter / borettslag etc, papirer fra håndverkere som har gjort jobber i huset de senere år, avtalen på alarmen (tilfelle noen vil overta den) osv osv.

Da viser du at du har orden og oversikt, og det virker mye mer ordentlig enn friske blomster på spisebordet.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Jeg må si meg enig i de som advarer mot bolle/kaffe-lukt i huset. Det enste jeg har tenkt da er: "Her prøver de å skjule noe". (Ikke liker jeg kaffe heller, så jeg synes ikke det lukter verken godt eller hjemmekoselig.

Og ellers er det som andre nevner, kjøkkenvask, viktige papirer, lett tilgang til boder, skap-plass osv.

Også er det dessverre slik at jeg sjekker etter feil og mangler også på nye hus, for det er dessverre ingen garanti for godt håndtverk.

Ellers tror jeg andre har sagt det jeg synes er viktigst. Ha det rent, ryddig og fremstå som en ryddig person så kommer du nok langt!

Lykke til med salget!

Skrevet

Ryddig, rent, bort med de mest private ting som tannbørster, skittentøy, klær, papirer, brukte håndkler etc Begrens antall familiebilder på veggene, ,men det trenger ikke å være helt tomt. Tomme spikerer eller spikerhull er ikke så fint det heller.

Når vi har solgt har jeg gjerne hatt en kurv med "visningsting" lett tilgjengelig. Den har inneholdt rene håndkler til bad og kjøkken, stearinlys, ny og ren såpedispenser til badene og toalettet, pynteputer, og sengeteppe til soverommene (eneste gang jeg bruker sengeteppe) og litt annet nyttig småtteri. Før visningen tar jeg bort det gamle og fram med det nye, og rett etter visningen rydder jeg det bort igjen slik at ingen skal bli fristet til å bruke det. Kurven havnet gjerne på garasjen eller loftet eller i bilen for den saks skyld, med det jeg har flyttet unna i siste liten.

Og for all del, ikke kjør det der kaffe-boller-duftelys-eller-hva-det-nå-er-av-tilførte-lukter-trikset. Det gir i alle fall en meg følelse av at her er det noe som må skjules med "hjemlig" lukt. Pass heller på at det er godt luftet, tøm søpla og ikke lag mat med mye lukt rett før visningen.

Blir litt teit å tro at det er noe som må skjules. jeg tenker rett og slett at de prøver å "lure" meg med god lukt i huset, og blir automatisk litt negativt innstilt. Tror de virkelig at jeg lar meg narre til å kjøpe et hus fordi det lukter boller, liksom?

Skrevet

Fjern mest mulig ting og tang og småting. Da ser det lysere, luftigere, større og romsligere ut.

Vi solgte nylig hus, og fylte garasjen til naboen med alt rotet vårt. Tok ut en bokhylle i stua, en stor lenestol, det meste av barnas leker, nattbord, alt av klær som hang på knagger og var synlig, aviskurv, alt som sto på kjøkkenbenkene, cd-stativ, høyttalere, nesten alle pynteting som vaser, lysestaker etc.

Kort sagt: ha mest mulig blanke, tomme flater.

Lykke til.

Skrevet

Hi her.

Skal prøve å få det så rent som mulig, men er det noen typisk plasser dere ser etter støv og skitt som en gjerne glemmer å vaske?

Skrevet

Hi her.

Skal prøve å få det så rent som mulig, men er det noen typisk plasser dere ser etter støv og skitt som en gjerne glemmer å vaske?

Sluket på badet :P

Skrevet

Skal dere selge eller leie ut?

Jeg vil si fjern mest mulig ting! Det er ofte mange folk på visning, og lett å føle at det er mindre plass en det egentlig er. Rydd i boder o.l, folk vil gjerne se inni der. Lukk dolokket og sett lokket på skittentøyskurven. Ta på sengeteppe, ingen vil se flekkene på lakenet, hehe...

Ellers: rydd rydd rydd! Og få alt overflødig UT av huset (sett det i bilen som du foreslår, eller lån en garasje).

Personlig synes jeg det er viktigere enn at det er gullende rent.

Skrevet

Takk for mange gode tips! Sluket på badet er nå vasket, støvet er tørket, og alt av rot er ryddet! Så imorgen mangler bare å støvsuge og vaske gulvene + vaske vinduene.. Vi har ikke så stort hus :)

Vi skal selge, ikke leie. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...