Gå til innhold

"Degradere" en ansatt - hvordan gå frem ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stedfortreder som ikke fungerer som han skal i det hele tatt. Han har ledertillegg i lønna, og vil stadig ha mer ansvar. Er til og med sur fordi han ikke blir innlemmet enda mer i den daglige driften, og blir pålagt mer ansvar..

Problemet er bare at han roter til det meste når han får ansvar.

Jeg kan f eks be han ta ansvar for å bestille budbil til en gitt dato og klokkeslett, får bekreftelse at ja det skal han gjøre. Men nei. Det blir feil, ingen budbil kommer, og vi må bruke tod og ressurser på å levere varene i taxi i stedet, gjerne for sent fordi det tar litt tid å orge.

Jeg kan til og med sende en sms for å spørre, husket du å bestille bil til kl xxx i morgen. Får JA til svar, men likevel er det ikke gjort.

Det samme gjelder varebestillinger, når jeg spør kan du bestille xxx til mandag siden du jobber i helga og ser hvor mye som går ? Jada, klar det. Men ingen varer dukker opp, og vi må løse det på andre måter som koster tid og penger.

Han har heller ikke den tilliten han bør ha hos de øvrige medarbeiderne, siden han er litt "herskesyk" og gjerne tar en times pause uten

å si fra, plutelig forsvinnger lenge for å gjøre noe "viktig" når jeg ikke er det osv. Det er klart de andre legger merke til dette.

Jeg kan også forsvinne når jeg jobber operativt, men da sier jeg alltid fra at nå blir jeg borte så og så lenge, for å ta denne bestillingen f eks. Da er det så mye greiere.

Det er veldig mange episoder ,men tar ikke alt her. Greia er at han gjerne kan fortsette å jovve vanlig, men jeg ønsker å frata han oppgaven som stedfortrder, siden dette ikke fiungere.

Jeg har en tid skrevet ned alle hendelser som er kritikkverdige, detaljert med dato og klokeslett - og hva som er kommunisert, samt utfallet.

Jeg har tenkt å kalle vedkommende inn til en samtale, men han er av typen som løper rett til advokat og sykemelder seg på flekken. Hvordan gå frem for å få dette riktig ?

Noen med erfaring ? Det nytter ikke å be han skjerpe seg, fo rdet gjør jeg jo hver gang ting skjærer seg. Men likevel gjentas feilene gang på gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dokumentasjon er tingen. Dokumentar alt som ikke blir gjort og gjort (feks å bli borte fra jobb en time).

Skrevet

Ja, jeg skriver ned alle tingene som skjer når jeg er der. Problemet er at disse tingene med å bare bli borte skjer når ikke jeg er der, og han da skal være sjef.

Jeg får jo klager fra de han jobber sammen med, men svarene han gir er litt ullne, som at joda jeg måtte bestille sånn og sånn, eller ta en viktig telefon til en kunde osv.

Dette er ting som ikke på noen måte tar så lang tid, men det er vanskelig å "ta" han på det. Og det vet han.

HI

Skrevet

Her synes jeg faktisk du skal være føre var og hente inn de opplysningene du trenger før du kaller han inn. Det er helt sikkert regler på hvordan dette skal gjøres, og du har ikke råd til å gjøre noe feil.

Antagelig har han krav på skriftlige advarsler før du kan ta fra han jobben/ansvaret.

Er du/dere organisert ringer du forbundet og hører, er dere ikke må du forhøre deg med din overordnede igjen. Om du "sparker" han fra den jobben han har for så å "ansette" han igjen i en stilling uten ansvar må det gjøres på juridisk riktig måte ellers har han jo en sak om han løper til advokat og da blir det dyrt og ubehagelig for deg.

Skrevet

Ja, jeg kommer til å ha med min overordnede her. Og vi er veldig enige i denne saken. Hun har også mer erfaring og kunnskap på dette området, så da får vi lage en plan.

Det er jo ekstremt viktig å slike saker, å gå frem på riktig måte.

HI

Skrevet

Når man skal degradere en ansatt kalles dette en endringsoppsigelse og da må vilkårene for saklig oppsigelse være tilstede.

Din ansatt får jo sparken som nestsjef og det er ikke noe du kan gjøre uten videre. Les deg opp på hvordan du gjør dette på riktig måte, du beskriver en ansatt som er alle arbeidsgiveres skrekk og du må være 100% sikker på at han ikke kan ta deg på noe etterpå. Lykke til.

http://www.arbeidsti....html?tid=98301

Skrevet

Det du forteller her er jo såpass god oppsigelsesgrunn at det må jo kunne være "lov" iallfall, det du ønsker. Går ut ifra at bedriften deres tar opp saken med en advokat før han mister sin stilling som nestleder eller hva han nå er, og går over i en annen stilling, eller "degradere" som du sier. Tror det er lurt at bedriften har sitt på det rette juridisk sett.

Regner med det allerede er gjort, men det første som bør gjøres i en slik sak er jo selvsagt å ta han inn for samtale på tomannshånd, og forklare ståa. Gjøre han oppmerksom på ting som har gått galt, og at du du er "der" hvor du mener han ikke gjør sin oppgave, og at dere derfor må vurdere å "degradere" han. Aller helst med en advarsel så han nå får mulighet til å rette opp skaden, om han ikke allerede har fått advarsel tidligere. Nevn også (om han har tendens til å ta ut sykemelding ved konflikter), at det er stilt spørsmålstegn ved årsak til sykemeldingsgrunnen og at det vil svekke hans tillitt om han nå går rett ut i sykemelding (men poengtere at selvsagt er det lov til å være syk- men av og til kan ma se "beleiligheten" av tidspunkt for sykemeldingen, og at hans fravær har vekket mistanke), og at han derfor for all del bør prøve å holde seg frisk nok til å være på jobb nå. Blir han sykemeldt, så tenker jeg at du likevel kan snakke med han og også degradere han, men da synes jeg du bør inkludere legen i denne prosessen, kanskje dukker det opp noe som du ikke er klar over heller.

Tror ikke du gjør noe galt i å være åpen med den ansatte her, om hva dere mener han har gjort galt, og om hans fremtid i bedriften og i ift deres misnøye. Men vær som sagt på sikre siden og kontakt advokat som jobber med slike tilfeller for å vite om deres juridiske rettigheter.

Hilsen ei som ikke er arbeidsgiver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...