Gå til innhold

Hull i ørene på barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min førsteklassing har i rundt ett år snakket om at hun vil ha hull i ørene, men jeg trodde at jeg hadde klart å overtale henne til å vente enda lenger.

Nå har flere av hennes klassevenninner fått det og nå hennes to år yngre lillesøster(på pappans side). Jeg har forklart henne hvordan det foregår og at det kommer til å gjør vondt osv. Men hun er fast bestemt på at hun vil dette.

Jeg lagde en avtale med henne i fjor om at hun kunne få det fra hun begynte på skolen, men jeg hadde håpet at hun ville vente lenger. Jeg er redd for at hun skal få nikkelallergi og mange har advart meg mot å gå til frisør å gjøre dette pga hygiene osv. Men ser jo at ingen piercingstudioer gjør dette på barn, så da må man vel gjøre det hos frisør.

Jeg er veldig usikker på dette med hull i ørene til små barn. Hun blir snart 7 år.

Dere som har barn med hull i ørene, tok dere det hos frisør, siden ingen seriøse piercingstudioer utfører dette på barn?

Går det eventuelt å få øredobber uten nikkel?

Noen steder å anbefale i Oslo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få øredobber uten nikkel ja, og dersom det blir til at hun skal få, så må du for all del skaffe nikkelfrie øredobber til henne.

Min datter på fem har så smått begynt å mase,men forelpig tror hun meg når jeg sier at hun må vente til n er gammel nok til å gå og ta det selv.... Får se hvor lenge det holder når hun begynner på skolen! Litt vanskelig for en mamma med nesepiercing å si nei i lengden også..

Jg trodde piercinstudioene tok i mot barn dersom foreldrene er med og skriver under på noen papirer? Jg ville valgt det fremfor frisør om det var mulig..

Selv har jeg hatt og har stadig problemer med de hullene jeg tok som barn og som jeg har latt gro igjen. De væsker seg med ujevne mellomrom og det klør i arrvevet. Som barn hadde jeg store problemer med betennelser der,derfor lot jeg dem gro igjen, og derfor er jeg veldig skeptisk til at min datter skal få...

Skrevet

Du kan få øredobber uten nikkel ja, og dersom det blir til at hun skal få, så må du for all del skaffe nikkelfrie øredobber til henne.

Min datter på fem har så smått begynt å mase,men forelpig tror hun meg når jeg sier at hun må vente til n er gammel nok til å gå og ta det selv.... Får se hvor lenge det holder når hun begynner på skolen! Litt vanskelig for en mamma med nesepiercing å si nei i lengden også..

Jg trodde piercinstudioene tok i mot barn dersom foreldrene er med og skriver under på noen papirer? Jg ville valgt det fremfor frisør om det var mulig..

Selv har jeg hatt og har stadig problemer med de hullene jeg tok som barn og som jeg har latt gro igjen. De væsker seg med ujevne mellomrom og det klør i arrvevet. Som barn hadde jeg store problemer med betennelser der,derfor lot jeg dem gro igjen, og derfor er jeg veldig skeptisk til at min datter skal få...

Jeg har googlet piercingstudioer her i Oslo og ser på hjemmesider at de ikke tar hull i ørene på barn. De har 16 års grense, men er du over 14 kan gjør de det dersom en av foreldrene er med.

Jeg hadde også store problemer med mine hull i ørene som barn(fikk når jeg var 6 år). Men det var fordi jeg ikke var flink nok til å snurre på de og rense de. Har fortsatt hull i ørene selv og piercing i tunga, så datteren min mener at hun tør å ta hull i ørene vis jeg turte å ta i tunga...jaja...vis jeg visste at dette kunne bli brukt mot meg så hadde jeg ikke gjort det...hehe..

Har googlet en del på dette og leser ganske mye urovekkende når det gjelder barn og hull i ørene. Angrer litt på at jeg lovte henne hull i ørene altså.

H.I

Skrevet

Hehehe, ja, vi tenkte kanskje ikke så langt vi heller den gangen vi piercet oss...?

Det er o ofte sånn at øredobber blir en snakkis, du kan høre med henne om det er noe annet hhun ønsker seg veldig veldig som hhun kan få i stedenfor? Avhengig av økonomi, så klart..

Kanskje lettere å snakke bort gjengpresset hvis man kan si at "nei,men jeg fikk velge mellom hull i ørene og en DS jeg, så jeg valgte DS'en"

Skrevet

Jeg fikk hull i ørene da jeg var åtte år.

Har aldri vært plaga noe. Tok to til i hvert øre etter at jeg ble voksen, da tok jeg hos gullsmeden.

Leste en artikkel, lurer på om det var her inne jeg fant den faktisk, om det med barn og hull i ørene. Det er vist kommet nye "retningslinjer" for hvordan man skal behandle ørepiercinger. Man skal ikke snurre å rense så mye hvis jeg husker riktig.

Min jente er 4 år, så jeg har ikke hørt noe om dette ennå! Takk og lov! :)

Men jeg synes din datter på 7 år er stor nok :)

Skrevet

Her som jeg bor er det vanlig at de piercer hos gullsmeden. Men om det er bedre hygiene der vet jeg ikke

Skrevet

jeg tok hull i øre hos en gullsmed. var 9 år når det skjedde.

hadde aldri problemer.

kansje det er noe å undersøke om det er noe slikt rundt der du bor.

spør du meg er det mye tryggere.

har også tatt hull i øra hos frisør men var da 14 år. hadde aldri noe problem med de heller. men virket ikke like renslig å ta det der. noe som har litt å si.

Skrevet

Piercing hos frisør/gullsmed er ikke det samme som PIERCING...Det er forskjell på et "skudd" som tar millidels sekund for og ta hull og sette i øredobb mot FøRST sette på en klype for og stoppe blod/bedøve, så stikke en kanyle inn, så tre øredobben inni kanelylen, dra ut denne og sette på bakdel/feste øredobben....Ikke rart det er 16/18årsgrense på det siste.

Hygienen til frisører/gullesmeder antar jeg er ok. De vil fort miste kunder om det til stadighet komer klager på infekjsoner etter slike "Inngrep"?? øredobbene var alltid ekte gull/sølv, nå i det siste har jeg kun sett av plastikk. Som er total 100% garantert nikkelfritt. Tror forresten ikke pistolen de bruker er borti øret heller..Kun øredobbene som settes inn, og de hentes ut fra separate (sterile)poser, så vidt jeg vet. Det er slutt og peke seg ut et par på et brett, hvorpå frisøren plukker av det paret og skyter de inn :)

Jeg har ikke noe innvendiger mot hull iørene på noe som helst måte. Jeg ser heller ikke det er nødvendig med hull i ørene på noen,- og om noen velger og sette det i ørene på småbarn eller venter til barna vil det selv, eller rett og seltt nekter det til barna selv kommer seg ivei for å få det gjort(gjør det selv evt) det er opp til hver enkelt. Fikk selv hull i ørene som lita jenta, og har ikke traumer av det .."alle jeg kjenner" fikk vel det. Og de to jeg kjener som ikke har hull i ørene er litt lei seg for at de IKKE fikk det gjort av foreldre da de var små, for de tør ikke nå :) Men kunne ønske seg det :) Kun EN som fikk det som liten, skulle ønske foreldrene hadde ventet litt, for hun hadde vært urolig og hullene er blitt skjevt plassert i forhold til hverandre..Først da hun var 30 fikk hun det fikset :)

Jeg hadde aldri tenkt på og være redd for "følger" av og ta hull i ørene på min datter. Men er man mot hull i ørene generelt eller bare opp til viss alder, så bør man holde på prinsippene sine. Mener jeg...

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Så lenge du har "lovet" datteren din hull i ørene, så synes ikke jeg at du kan trekke det tilbake nå. Er jo viktig å holde løfter :)

Samtidig så syntes jeg det var et godt forslag her om å la henne velge mellom hull i ører og noe annet hun ønsker seg, så kanskje du kan friste henne til å velge noe annet istede, det er jo fair.

Jeg reagerer ikke på at barn i første klasse har hull i ørene, men kan nok reagere hvis det er bittesmå barn/babyer som har det. Håper likevel ikke at datteren min kommer til å be om hull i ørene om noen år slik at jeg er nødt til å ta stilling til dette spørsmålet selv...

Skrevet

Naboen vår har en golden retriver, den blir lufta 3 ganger til dagen. Dama går ut i høyhælte sko, går 5 meter bort til grøfta å står til den har gjort fra seg, i bånd!

Jeg tok på min 6 års gamle datter! ( i dag er hun 9 )

Vi tok på frisørsalong. Fant en som brukte hardplast øredøbber.

Disse var regnet som garantert allergifrie!

Hun har ikke noe problem, både meg og min mor har nikkel allergi så dette var viktig for meg.

Skrevet

jenta mi tok nå rett etter 6 års dagen. var ikke vondt i det hele tatt. frisørene tok begge sider samtidig. Hun har ikke hatt betennelser eller noe vondt etterpå.

nå er hun og pappa ute og kjøper de første bytte øredobbene:)

Skrevet

Takk for svar dere :)

Har dere noen steder i Oslo å anbefale forresten?

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...