Gå til innhold

Gå på fest...eller ikke? Dilemma!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meg og mannen er invitert på fest til helgen. Baby er snart 9 mnd og vi har ikke vært ute av huset sammen på fest siden før graviditet. Han har vært ute 3 ganger etter fødsel. Jeg har ikke vært noen steder.

Vet han har lyst til å gå, mener vi har godt av å komme oss ut litt...har sagt ja og samtidig er en venninne invitert og hun kommer bare dersom jeg går.

Jeg har slitt mye med depresjoner, humørsvingninger etter fødsel. Er veldig nærtagende og tar lett til tårene enda....

Er nå inne i en dårlig periode og føler jeg har mer enn nok med hverdagen som den er.

Vet av erfaring at både jeg og mannen blir VELDIG fyllesyk, og dette er full fest det er snakk om. Tar meg gjerne et par glass rødvin i sofakroken, men vet det er lettere å drikke for mye på fest med god stemning osv.

Vi har også en krevende baby, og bare barnepass til kl 9.30 dagen derpå. Vanligvis er jeg fyllesyk i 2 dager....

Føler ikke det er riktig å gå slik tingenes tilstand er nå, men er redd for å skuffe mannen og min venninne....for den det til syvende og sist går ut over er lille babyen vår.

Har nevnt at han han gå alene, men tror ikke han vil det. Samtidig synes jeg ikke det er riktig hvis han går og drikker såpass mye at han blir liggende hele dagen og jeg som er sliten må ta meg av alt alene. (Slik har det vært de andre gangene når han var ute) Vi er begge rundt 40 år og bør ta ansvar å lytte til kroppen, vi er slitne begge to.

Uff, hva bør jeg gjøre? Er så usikker.....

Videoannonse
Annonse
Gjest peacock
Skrevet

Synes dere skal dra på fest, men dra hjem tidlig! Avtal dette på forhånd, evt kan mannen din kjøre bil og passe babyen neste formiddag så du får sovet? Evt kan mannen bli hjemme og du og venninnen din dra på fest?

Tror du har bruk for å komme ut å prate med andre mennesker, men hvis det sliter deg ut såpass mye som du sier, må du sørge for å kunne sove ut neste morgen :-)

Hvorfor er det du og ikke mannen din som må stå opp neste morgen? Og hvorfor skal mannen drikke seg i hegnet hver eneste fest (greit nok det, men ikke om han skal passe babyen neste morgen)? Synes godt du kan forvente at han trår til om du er syk - sykdom går foran fyllesyke. Og synes ikke du skal bli hjemme for å passe babyen, det er mannen sin tur til å gjøre det.

Skrevet

Jeg synes dere bør dra ja, men stoppe å drikke tidlig, evt dra hjem tidlig.

Skrevet

Er bare det at jeg vet at vi blir dårlig/trøtt av lite alkohol og det å være lenger oppe enn 23.00. I tillegg vet jeg at vi tidligere har hatt problemer med å stoppe i tide og er redd for at dette skal skje igjen....Ingen av oss ønsker å gå edru på fest, det er jo ikke noe gøy.

Dette er hans 'festevenner' så det blir unaturlig hvis han skal være hjemme. Han har ikke kontakt med disse utenom fest.

Vi har ingen problemer med alkohol hjemme, kan fint styre oss med lite alkohol, legge oss tidlig og ikke bli dårlig. Når det gjelder fest er det verre, for da har vi pleid å 'ta oss helt ut'. Dette synes jeg fungerer dårlig nå med en baby, og vil derfor stå over hele festen.

Skal vi på fest må vi ha barnepass til langt utpå dagen, og det har vi ikke denne gang. Tror bare ikke mannen skjønner helt dette ennå.....sukk!

HI

Skrevet

Men dere må vel bare venne dere til å feste på "en annen måte" nå enn før dere fikk barn? Det gjør vel alle. Selv om dere har pleid å ta den helt ut før er det nok ingen som forventer det nå som dere har liten baby.

Men, jeg koser meg veldig på fest selv om jeg drikker lite og skal være i form dagen derpå. Klarer ikke helt å sette meg inn i at det skal være et problem.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Du går på fest og lar være å drikke mer enn et par øl. Jeg skjønner strengt tatt ikke problemstillinga, ingen uten alkoholproblem Må drikke seg dritings hver gang de er på fest.

Gjest peacock
Skrevet

HI, avtal med mannen din at han kjører bil, ikke drikker, og sier ifra når dere skal kjøre hjem (tidlig). Fortell han at du har bruk for å komme litt ut, men at du rett og slett ikke orker å være ute hele natten, og at du trenger avlastning fordi du er utslitt. Det er en helt legitim grunn, og kan han ikke akseptere det blir dere hellere hjemme.

Om han ikke aksepterer dette må dere nok ta en alvorlig prat om forholdet deres - det er en stor omveltning å få barn, og sikkert større når man er nærmere 40 og har vært vant til å kunne bestemme selv i alle år! Men det endrer ikke på at man må "bli voksen" og ikke lengre alltid kan sette seg selv først (som i å ødelegge helgen med ekstrem fyll og overlate til partneren å ta seg av barnet fordi man ikke kan styre seg).

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg leser det slik at du faktisk ikke har lyst til å feste eller å dra på fest og at du føler at du må feste av hensyn til andre og vet du hva, det syns jeg er helt feil. Dersom du ikke vil, ikke har lyst og ikke har behov for å feste så blir du hjemme. Man trenger verken å feste eller å drikke når man ikke vil.

Om du har lyst, men er er engstelig for fyllesyke kombinert med baby så kan dere enten drikke mindre, det ER lov å begrense seg, eller så kan mannen, som allerede har festet litt mens du har vært hjemme med baby, være edru på fest eller hjemme som barnevakt.

Dra på fest om du vil, fordi du har lyst, ikke av plikt.

Skrevet (endret)

Må innrømme at eg ikkje heilt klarar å sjå problemet. Som 40 åringar må de då klare å styre alkoholinntaket såpass at de ikkje vert fyllesjuke i to dagar. Iallefall er det på høg tid at de lærer det no når de har vorte foreldre. De har vel tenkt å vere på festar saman dei neste 18 åra og, og to fyllesjuke foreldre er ikkje akseptabelt, så dette må de finne ut av først som sist.

Eg synes det er godt å komme seg ut av huset når eg er i permisjon, så eg ville gått i selskap, men vorte einig med mannen om å gå heim tidleg. Me avtalar ofte klokkeslett på førehand.

Men om du eigentleg ikkje har lyst å gå, og føler du ikkje orkar men berre vil gjere det fordi andre forventar det, så blir du heime. Det er bra å tenkje på andre, men du må og tenkje på deg sjølv :)

Endret av soleia
Skrevet

Sier som Lykke Fryd at dersom du egentlig ikke har lyst eller orker, så synes jeg heller ikke du skal gå.

Blir ikke riktig å dra på fest fordi andre mener du skal. Det går fint an å tenke på seg selv, og si det som det er at du rett og slett ikke orker.

Dersom det blir sure miner, får det bli deres problem.

Det kommer ei tid der overskuddet og energien kommer tilbake, og man får lyst til å bli mer sosial igjen.

Skrevet

Gå på fest. Drikk ett glass vann for hver enhet alkohol. Du blir myye mindre fyllesyk, samtidig som vannet fyller opp magen og du automatisk drikker mindre alkohol

Skrevet

Takker for svar :)

Ser at dette kan se ut som vi er alkoholikere men vi er altså ikke det, men mangler nok drikkekultur. Jeg sliter også med sosial angst, og tåler derfor best alkohol i trygge omgivelser hjemme. Har vel derfor lettere for å drikke mer ute enn jeg bør.....

Har bare ikke lyst til å bli helt einstøing heller ;)

Vi er ikke helt ferske foreldre heller, vært sammen i mange år og har ett tenåringsbarn, men hadde tilgang på mer barnepass den gangen. Litt vanskelig å måtte omstille seg enda en gang, vi må bare forandre oss igjen :)

Er nok klar over løsningen selv, men likevel kjekt å få andre sine synspunkt i saken!

HI

Skrevet

Ville gått på festen uten å drikke så mye. Begrense seg klarer man fint hvis man tenker på at man skal ha baby tidlig hjem på formiddagen ;) Tror det er viktig at du får luftet deg litt, så ikke alt handler om baby, hus og dårlige perioder. Hjelper å være litt med andre mennesker og mannen uten baby en gang i blant ;)

Om du mot formodning skulle bli litt fyllesjuk, så tar ikke babyen noe varig skade av det ;) Hn skjønner ikke forskjell på om du er fyllesyk eller bare sliten, he he :)

Jeg også kan bli veldig fyllesyk hvis jeg har fått i meg litt for mye, men man klarer det hvis det bare er av og til. Bare drikk masse vann, så blir du ikke så dårlig dagen etterpå.

Er ingen mulighet for at de som skal passe baby kan ha hn litt lenger??

Gjest Mentha & Junior
Skrevet

Er enig med de som sier at mannen f.eks kan kjøre, og så stå opp dagen etterpå, siden du ikke har vært ute etter at babyen kom. Evt at dere avtaler på forhånd hvor mange enheter dere kan drikke hver hvis dere skal dele likt på ansvaret dagen etter.

Husk også å drikke godt med vann hele dagen, og spis godt. Ikke minst, spis noe mat før du legger deg, sammen med et stort glass vann. Det gjør underverker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...