Gå til innhold

er så usikker,ang utdanning,sykepleier/vernepleier !

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har ingen utdanning,har kun jobbet som assistent på et sykehjem. Nå vil jeg gjerne starte,og vil bli sykepleier eller vernepleier. Men jeg greier ikke bestemme meg for hvilken av disse!! Jeg trives veldig godt i helsesektoren,kunne godt tenkt meg ambulanse/akutt-motak,men også fortsette i demensavdeling som jeg har jobbet i,og da passer jo sykepleier men så har jeg lest at vernepleiere kan jobbe innen barnevern/rusomsorg/asylmotak/lede avdelinger på sykehjem m.m og da frister vernepleier meg,og at de tjener mye bedre enn sykepleiere. Håper noen tar seg tid til å svare,er virkelig helt låst,og har kun 4 dager igjen til å velge hvilke av disse jeg vil ha på førstevalget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tjener like mye i kommunen,3 årig miljøterapeut.Begge kan få høye lederstillinger.En vernepleier er spesialist i atferd og kun det.Jobber ofte med svært vanskelige tilfeller,utagering,må lære funksjonshemmede om seksualitet osv.Sykepleiere har en mere allsidig jobb spør du meg.De har mange flere muligheter.

Jeg har kollegaer i begge yrker og hadde helt klart valgt sykepleier! uten tvil faktisk;)

Lykke til!

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Tror jeg ville valgt sykepleier. Ser for meg at jobbmulighetene er større og at utvalget av ulike jobber er større + at det fins mange spennende muligheter for videreutdannelse når man har sykepleier i bunn.

Mulig at jeg tar feil, men jeg tror ikke det ;)

Skrevet

Helt klart sykepleier! :) kan videreutdanne deg i mange ulike spesialiseringer.

Skrevet

Vernepleiere jobber stort sett i boliger for funksjonshemmede og mennesker med atferdspoblemer.Du må ha stor tålmodighet..

Sykepleiere får jobb på mange flere steder og du kan videreutdanne deg.

Skrevet

Dere må nødt å lese dere opp om hva vernpleiere gjør før dere uttaler dere. HI her kan mer om det enn dere. Selvfølgelig kan feks en vernepleier viderudanne seg også! Og medisinsk så stiller de likt. En sykepleier vil kunne på et sykehus, men ikke en vernepleier. Men bortsett fra det er de likestilte, og på asylmottak, barnvern, skoler osv vil en vernepleier stille sterkere. På et sykehjem stiller de likt. Og at vernepleiere stort sett jobber i boliger for mennesker med atferdsproblemer om funsjonshemmede, ja, det var sånn før, men ikke nå lenger. Går du inn på en psykiatrisk avdeling vil du finne 50/50 sykepleiere og vernepleiere som jobber der. Og en sykepleier må da også ha tålmodighet, de jobber da med mennesker de også?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

De tjener likt. Ville ikke valgt turnusyrke hvis jeg fikk valget på nytt...jobber hardt for å komme ut av det, greit at det er ille og vanskelig når barna er små, men hva når de blir tenåringer, tenker jeg...

Skrevet

En vernepleier jobber med mennesker som overhodet ikke kan oppføre seg med andre ord.Narkomaner,ungdommer under barnevernet eller psyk.utv.hemmede som er autister osv.Så da må du velge hva du aller helst vil jobbe med..

Bare tanken på å måtte lære psyk.ut.hemmede om sex,onani og prevansjon gjør valget enkelt for meg..

Skrevet

Må si meg enig med "undrendeUllteppe" her - jeg ville ikke valgt turnusyrke igjen........jeg er sykepleier, og turnus med dag/kveldsvakter skaper bare trøbbel her i huset, og tror det er mer slitsomt å jobbe 100% dag/natt fremfor 100% dagstilling. I tillegg så er det lite morro å måtte jobbe julaften, nyttårsaften, osv.........

Jeg har jobbet 4år i akuttpsykiatrien, to år på en skjermet lukket avdeling for demente med utfordrende adferd, og jobber nå på en avlastningsbolig for fysisk og psykisk utviklingshemmede - og dettte er jobben jeg virkelig stortrives i (hvis du ser bort ifra kveldsvaktene). Og må da bare si at man må være tålmodig enten man er vernepleier eller sykepleier, og om man jobber på plaiehjem, sykehus, i psykiatrien eller i bolig så må man ha et stoooort lass med tålmodighet - men det gjelder jo i mange yrker.

Nei, skulle jeg valgt igjn så hadde jeg tatt førskolelærerutdanningen.......

Skrevet

Anonym 0638: jeg er vernepleier og har aldri lært noen brukere om sex, onani eller prevensjon. Kommer jo også helt an på Åsn brukere en jobber med da, det er ikke alle som er "sexgale" hehe.

Men som andre skriver her, jeg ville også valgt på nytt om jeg kunne det. Jeg hadde ikke barn når jeg søkte meg inn på studier hvor en hovedsakelig må jobbe turnus.. Er i permisjon nå og gruer meg til å tilbake i jobb og få kabalen til å gå opp :-/

Skrevet

Jeg hadde valgt vernepleier, men utifra det du skriver du liker/kunne tenke deg og jobbe med hadde jeg valgt sykepleier :)

Skrevet

Jeg hadde aldri valgt noen av delene ;) Helsevesenet er en sted jeg ønsker meg vekk i fra! Jeg er vernepleier med svært gode karakterer/gode referanser, men min erfaring med å få komme inn i de mer "spennende" yrkene er dårlig. Om du søker i byene er det gjerne fra 60-300 søkere per jobb, hvis du ønsker å jobbe med rus, psykiatri osv. De aller fleste vernepleiere ender opp innen p.u-omsorgen eller eldreomsorgen, noe du vil bli veldig sliten og lei av i lengden. Iallefall har jeg blitt det. Sykepl/vernepl tjener likt, i full jobb har jeg vel rundt 440 000 i året inkl tilleggene med 10 års annsiennitet. Det er ikke all verden.

Skal du komme deg opp og fram som vernepleier må du nesten ha flaks og få en unik erfaring fra første stund, ha et glimrende kontaktnett eller veldig spisse albuer/gode taleegenskaper.

Jeg kjenner feks en hjelpepleier som gikk fordi alle søkere til en nav-stilling utelukkende fordi hun er så spiss ;)

En vernepleier må uansett ta mer dritt enn en sykepleier. Vi som jobber i boliger må vaske leiligheter og folk. Sykepleierne har hjelpepleiere og renholdere til å ta seg av den slags. Hierarkiet er mye tydeligere når du er sykepleier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...