Gå til innhold

Har en problemstilling vedrørende navn som jeg ønsker innspill på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker her fiktive navn, men navnene er i den gata de blir presentert som.

Vår familie består av:

Kari (meg), Per (min mann) og våre to barn Siri og Knut.

Alle heter Andersen til etternavn.

Før jeg giftet meg hette jeg Kari Zachariassen.

Fordi jeg ikke synes det "går an"å ha to sen-navn, og ønsket å ha samme navn som mine barn, byttet jeg til Andersen som er mannen min sitt etternavn.

Nå har det gått 5 år siden vi giftet oss og fortsatt er jeg ikke komfortabel med navnebytte. ønsker å bytte tilbake, men ønsker fortsatt å ha samme navn som mine barn.

Mine alternativ er:

1) å ta min mors pikenavn som mellomnavn (som hun fortsatt bruker og som er navnet på gården der jeg vokste opp, og som jeg derfor har sterk tilknytning til selv om jeg selv aldri har hatt navnet).

Jeg blir da Kari Skogstad Andersen og har samme navn som mine barn.

2) Jeg tar Kari Skogstad mens mine barn heter Skogstad Andersen.

3) Jeg tar Kari Skogstad Zachariassen og mine barn heter Skogstad Andersen.

Hva ville dere gjort? Setter stor pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg er så gamaldags at eg synes det er fint at heile familien har same etternamn, så eg hadde valgt nr 1.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Tror jeg åpner dør nummer 2: "Jeg tar Kari Skogstad mens mine barn heter Skogstad Andersen"

Et annet alternativ, dersom mannen er villig, når man tenker på at Andersen egentlig er et ganske kjedelig navn er at dere alle bytter til Skogstad, og kun heter Skogstad, siden det er et gammelt gårdsnavn og fint å ta vare på.

Skrevet

Eg er så gamaldags at eg synes det er fint at heile familien har same etternamn, så eg hadde valgt nr 1.

Ja, heller mot det selv også, men liker jo Zachariassen vesentlig bedre enn Andersen, og det er jo "mitt navn" og min indentitet.

Hi

Skrevet

Jeg ville gått for alternativ 3. Jeg har selv et etternavn som også er navnet på slektsgården med tilhørende område, og det er et sjeldent etternavn. Kunne aldri tatt noe annet etternavn.

Hos oss har vi gjort det omvent, jeg heter skogstad, mannen heter hansen og barna heter Hansen Skogstad. Det er 2012 - det er ingen regel at felles etternavn skal være mannens :-)

Skrevet

Jeg ville gått for alternativ 3. Jeg har selv et etternavn som også er navnet på slektsgården med tilhørende område, og det er et sjeldent etternavn. Kunne aldri tatt noe annet etternavn.

Hos oss har vi gjort det omvent, jeg heter skogstad, mannen heter hansen og barna heter Hansen Skogstad. Det er 2012 - det er ingen regel at felles etternavn skal være mannens :-)

Hmm, ikke helt det samme som du mente kanskje, men jeg mener i hvertfall at jeg ikke forstår at barna på død og liv må ha fars navn til sist, når du føler så sterk tilknytning til ditt eget.

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Jeg har selv valgt løsning nr. 1 og er kjempefornøyd med den :)

Skrevet

Tror jeg åpner dør nummer 2: "Jeg tar Kari Skogstad mens mine barn heter Skogstad Andersen"

Et annet alternativ, dersom mannen er villig, når man tenker på at Andersen egentlig er et ganske kjedelig navn er at dere alle bytter til Skogstad, og kun heter Skogstad, siden det er et gammelt gårdsnavn og fint å ta vare på.

Det ville han aldri gå med på:/

Jeg ville tatt kun Kari Skogstad dersom jeg var døpt Kari Skogstad Zachariassen. Men det føles litt rart å ta bare Skogstad når dette ikke var mitt døpenavn. Men føler jeg kan ta det som mellomnavn siden jeg har så sterk tilknytning til det. Men ville altså gjerne hett bare det.

Vanskelig!

Hi

Skrevet

Hmm, ikke helt det samme som du mente kanskje, men jeg mener i hvertfall at jeg ikke forstår at barna på død og liv må ha fars navn til sist, når du føler så sterk tilknytning til ditt eget.

Men mitt eget er jo ikke opprinnelig Skogstad, men Zachariassen. Da vi giftet oss tenkte jeg at siden både Zachariassen og Andersen var sen-navn, var det ikke så nøye hvilket av dem jeg het.

Mannen ville nok dengang gått med på å ha mitt navn på ungene (det betydde ikke noe for han), men nå heter de Andersen og da er det ikke aktuelt å bytte. Så for dem er det bare mellomnavn som er aktuelt.

Hi

Skrevet

Jeg har tatt min mors etternavn (mitt tidl. mellomnavn) og satt en bindestrek til mannens etternavn. Mannen og barnet heter det samme.

For meg er det viktig å ha det samme etternavnet som barnet mitt. Du må jo bare føle på hva det er her som er viktigst for deg, og så følge magefølelsen på det.

Får du med mannen din på at alle tar dette gårdsnavnet ville jeg nok foretrukket det, var jeg i din situasjon.

Skrevet

Hvorfor fikk ikke barna ditt etternavn da? Hvorfor skal de alltid ha fars navn når foreldrene er gift?

Skrevet

Hvorfor fikk ikke barna ditt etternavn da? Hvorfor skal de alltid ha fars navn når foreldrene er gift?

Fordi jeg ønsket at vi alle skulle ha samme navn. Mannen ville ikke bytte, så da byttet jeg.

Hi

Skrevet

Jeg hadde valgt nummer 1, alle med samme navn.

Skrevet

Er det ikke mye jobb og bytte navn sånn fram og tilbake? Pass, førerkort mm.

Hadde ikke giddet om jeg var deg, er jo ikke sånn at livet ditt blir supemegafantastisk bare du får byttet nabn igjen. Mye jobb for lite?

Skrevet

hos oss valgte min mor alternativ 3... Funket helt fint det :)

(Bortsett fra at jeg søkte om navnbytte da jeg var 20, og tok min oldemors navn :P )

Skrevet

Samme her! Barnet vårt har fars etternavn som mellomnavn og mitt til etternavn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...