Gå til innhold

"Familiebilde" uten stebarna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har vi to stebarn som foreslo at vi skulle henge opp store bilder av de på lerret (et hver av stebarn og 2 felles barn). Da måtte jeg si det som det var at jeg ikke synes det er fint med veggene fylt av barnebilder.

Har ikke hengt opp bilde av noen av barna våre av den grunn. Men de ville gjerne henge på veggen siden de hadde det sånn hos moren sin.

Ok som profilbilde på fb.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er snart 30 år og har sårt registrert at det ikke finnes noen bilder av meg hos pappa og stemor. Masse bilder av deres tre felles, av mine søskenbarn, ett bilde av mine eldste barn - men ingen bilder av meg. Ikke bilder fra jeg var liten (de ble sammen da jeg var 3 år), ikke konfebilder eller byllupsbilder av meg.

Nå har jeg ikke stebarn eller særkullsbarn selv, men om den familiesituasjonen skulle dukke opp for meg, så vil jeg ha alle barna med på bildene hjemme.

På fb synes jeg man kun skal ha sine egne, mtp barnas rett til å ikke havne på nett. Jeg blir kjempesur når andre legger ut bilde av barna mine og ville aldri lagt ut bilde av andres barn.

Skrevet

Hva i himmelens navn får dere til ikke å ha bilder av stebarn på veggen? skjemmer de ut huset kanskje? dummeste jeg har lest her inne.

ja ,har selv 1 bonusbarn og 2 felles. her henger det barnebilder av alle 3 jentene våre. sammen eller alene,to og to.

har valgt en mann med barn fra før og skulle vel bare mangle om ikke vi skulle ha bilder av hans datter og.

skrekk: hun var til og med på brudebildet mens yngste ikke var født ennå. krise! må nok ta det ned så minste ikke føler seg utelatt.

Makan!

Skrevet

jeg har profilbilde av meg, mannen og vårt felles barn på fb. mor til stebarnet mitt legger ikke ut bilder av barnet sitt på nett, så da vil ikke jeg legge ut bilder av barnet hennes heller (har tenkt for meg selv at hun ikke vil ha bilder av barnet sitt på nett, uten at jeg egentlig har spurt henne).

når vi var hos fotograf med minstemann, tok vi selvsagt også søskenbilder, så her henger det bilder av begge barna både aleine og sammen på veggen.

mannen min mente forøvrig at jeg skulle lage lik babyalbum til stebarnet mitt som jeg har gjort til vårt felles barn, da sa jeg nei. jeg er ikke sjalu på fortida hans, men har ingen interresse av å lage album av bilder fra en periode som jeg ikke var en del av familien. det får han lage selv, eller så får barnets mor gjøre det.

Gjest sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg blir litt forvirra av alle svarene du har fått.. hehe

Ang. facebook, hvorfor kan du ikke bruke dette bildet som profilbilde? Jeg har ingen logikk i mine profilbilder. Den ene mnd har jeg bilde av den ene ungen, måneden etter av den andre. Så av alle eller kanskje kun av meg og ei venninne.

Om dette bildet er et så fint bilde at du ønsker å henge det på veggen, så gjør du det. Men bare sørg for at du henger opp bilder av stebarna i nogenlunde lik str, f.eks, da blir det på en måte "rettferdig"..

Skrevet

Jeg er mer opptatt av hvorfor dere var på ferie uten hans barn jeg da, det ville ikke jeg gjort.

Men, det er nok fordi jeg husker hvor vondt det var å være utenfor. Pappa har ikke et eneste bilde av meg i huset sitt. Isåfall må det være gjemt inni et skap for jeg ser ingen. Men det kryr av bilder av søskna mine og kusiner og fettere. Og tanteungene hennes, selvsagt.

Skrevet (endret)

Skjønner at stebarna blir såret om det ikke er noen bilder av dem i hjemmet jeg. De er jo også i familien. Men jeg skal nå ha min første, og har sett mange med skikkelig koselige bilder av mor, far og baby. Jeg kunne så gjærne tenkt meg et sånt! Er det urimelig av meg å vil ha et sånt på veggen??? Vi har også bilde av stedatteren på hylla vår. Og kan jo også selvfølgelig ta et bilde av hun og baby også som kan bli tøft! Eller alle på noen av bildene. Men et sånt med bare oss tre har jeg lyst på... stebarnet er jo ikke mitt.

Endret av tr.trolla
Skrevet

Skjønner at stebarna blir såret om det ikke er noen bilder av dem i hjemmet jeg. De er jo også i familien. Men jeg skal nå ha min første, og har sett mange med skikkelig koselige bilder av mor, far og baby. Jeg kunne så gjærne tenkt meg et sånt! Er det urimelig av meg å vil ha et sånt på veggen??? Vi har også bilde av stedatteren på hylla vår. Og kan jo også selvfølgelig ta et bilde av hun og baby også som kan bli tøft! Eller alle på noen av bildene. Men et sånt med bare oss tre har jeg lyst på... stebarnet er jo ikke mitt.

Stebarnet er ikke "ditt" biologisk sett, men det er en del av din familie, er det ikke?

Synes det er så rart med mange stemødre som absolutt skal og vil inkluderes i stebarnas liv, vil delta på alle områder og ha sitt ord med i laget hva stebarna angår, mens på andre områder igjen vil de liksom IKKE ha stebarna med... Dere må ta et valg; er stebarna med i deres familie, eller er de det ikke? For ER de det, så er det da veldig naturlig at de er med på familiebilder de også.

Skjønner at du vil ha et bilde av deg og mannen og babyen, men det blir jo da veldig påfallende at den ene jenta ikke er med.

Du kan jo henge opp et bilde av deg og babyen og et av faren og dattera hans...

Skrevet (endret)

Stebarnet er ikke "ditt" biologisk sett, men det er en del av din familie, er det ikke?

Synes det er så rart med mange stemødre som absolutt skal og vil inkluderes i stebarnas liv, vil delta på alle områder og ha sitt ord med i laget hva stebarna angår, mens på andre områder igjen vil de liksom IKKE ha stebarna med... Dere må ta et valg; er stebarna med i deres familie, eller er de det ikke? For ER de det, så er det da veldig naturlig at de er med på familiebilder de også.

Skjønner at du vil ha et bilde av deg og mannen og babyen, men det blir jo da veldig påfallende at den ene jenta ikke er med.

Om du giddet å lese det jeg skrev øverst?

"Skjønner at stebarna blir såret om det ikke er noen bilder av dem i hjemmet jeg. De er jo også i familien."

Det jeg lurte på om jeg og far ikke kan ta NOEN bilder av kun oss og den nyfødte. Så kan vi ta noen av søskene, og noen av alle. Man skal tenke på at stebarna blir inkludert i alt, men at jeg som stemor får kun mitt barn på et bilde er fysjom? Noen med og noen uten både oss og stebarnet er virkelig så ille at far må kun ta med tidligere barn, og jeg alene med felles? hjelpes... Må ta ned det bilde med KUN stebarnet på også da...

Er jo til og med foreldre med helsøsken som tar slike bilder med kun baby... babybilder liksom! Men så kjapt en stemor nevner det er det fysjom!

Endret av tr.trolla
Skrevet

"Skjønner at stebarna blir såret om det ikke er noen bilder av dem i hjemmet jeg. De er jo også i familien."

Det jeg lurte på om jeg og far ikke kan ta NOEN bilder av kun oss og den nyfødte. Så kan vi ta noen av søskene, og noen av alle. Man skal tenke på at stebarna blir inkludert i alt, men at jeg som stemor får kun mitt barn på et bilde er fysjom? Noen med og noen uten både oss og stebarnet er virkelig så ille at far må kun ta med tidligere barn, og jeg alene med felles? hjelpes... Må ta ned det bilde med KUN stebarnet på også da...

Så så, ikke så hissig nå. Litt sårt for deg dette eller?

Du har selvsagt lov å ta åssen bilder du vil. Dette er en diskusjon om hvordan ANDRE reagerer på det.

I VåR familie ble storesøsken med også på babybildene. Det ble tatt bilde bare av babyen, bare med meg og babyen og bare pappa med babyen, men FAMILIEbildene som henger fremme, der er hele familien med, selvsagt også med storesøsken.

Du gjør selvsagt helt som du vil selv. Men som en over her skriver; det er veldig fort gjort å få "den onde stemor"-assosiasjoner hvis stebarn er utelatt på familiebildene. Nettopp fordi mange av oss VET, ut i fra egen og andres erfaringer, hvor sårbare storesøsken og stebarn er når det kommer et nytt familiemedlem. Da kan noe så enkelt som et familiebilde der de selv er etterlatt forsterke denne sårheten.

Skrevet (endret)

Så så, ikke så hissig nå. Litt sårt for deg dette eller?

Du har selvsagt lov å ta åssen bilder du vil. Dette er en diskusjon om hvordan ANDRE reagerer på det.

I VåR familie ble storesøsken med også på babybildene. Det ble tatt bilde bare av babyen, bare med meg og babyen og bare pappa med babyen, men FAMILIEbildene som henger fremme, der er hele familien med, selvsagt også med storesøsken.

Du gjør selvsagt helt som du vil selv. Men som en over her skriver; det er veldig fort gjort å få "den onde stemor"-assosiasjoner hvis stebarn er utelatt på familiebildene. Nettopp fordi mange av oss VET, ut i fra egen og andres erfaringer, hvor sårbare storesøsken og stebarn er når det kommer et nytt familiemedlem. Da kan noe så enkelt som et familiebilde der de selv er etterlatt forsterke denne sårheten.

Det er forskjell på sårt, og det å reagere på hvordan folk mener stemødre skal trå forsiktig, ikke gjøre ditt og datt, og hvor kjapt vi ser ut som "den onde stemor". Man få kjapt "pekefingeren i tryne", og kommentaren "de er en del av familien er de ikke?". Ro ned den pekefingeren og les.. selvfølgelig er de det!

Stebarna har vel sine bilder som baby med sine foreldre også. Og det er helt greit! Om det så er med eller uten evt søsken. Men om stemor vil ha det fremstår vi som onde... DET er provoserende. Stebarn skal bli behandlet med silkehansker og sydd puter under armene på for å ikke føle seg utenfor.. Det finnes en mellomting! Behandle dem som alle andre søsken i en familie og ikke som stebarn.. ikke sunt å vokse opp i tro om at man er verdens midtpunkt heller. Det blir bilder med og uten stebarn! Og med og uten oss voksne. Som maange andre "hele" familier også gjør. Men mora og faren der er ikke ond om de har kun med babyen?

Endret av tr.trolla
Skrevet

jeg ville nok ikke forstørret bilde til et stooort bilde som henger på veggen.. men om du forstørrer det til et bilde som kan henge sammen med andre bilder av dere + stebarnet syns jeg er greit.

og du kan ha det som profilbilde på facebook.

Skrevet

Jeg er mer opptatt av hvorfor dere var på ferie uten hans barn jeg da, det ville ikke jeg gjort.

Men, det er nok fordi jeg husker hvor vondt det var å være utenfor. Pappa har ikke et eneste bilde av meg i huset sitt. Isåfall må det være gjemt inni et skap for jeg ser ingen. Men det kryr av bilder av søskna mine og kusiner og fettere. Og tanteungene hennes, selvsagt.

kanskje stebarna hadde fått ferie med mor? er ikke slik at de Må ha to ferier hvert år skjønner du...

Skrevet

Glad jeg kun har fellesbarn når jeg leser dette.

Virker som et minefelt å sjonglere mine og dine barn og familielivet uten å tråkke noen på tærne.

Skrevet (endret)

kanskje stebarna hadde fått ferie med mor? er ikke slik at de Må ha to ferier hvert år skjønner du...

Enig! Skal stebarna få dobbelt opp med ferie? Det går jo rett og slett ikke å ha de med på alt. Når stebarn er til mor, så må vi holde oss hjemme med fellesbarna og kjede oss.. ikke finne på noe gøy. Det vil gå utover fellesbarna igjen.

Endret av tr.trolla
Skrevet

Enig! Skal stebarna få dobbelt opp med ferie? Det går jo rett og slett ikke å ha de med på alt. Når stebarn er til mor, så må vi holde oss hjemme med fellesbarna og kjede oss.. ikke finne på noe gøy. Det vil gå utover fellesbarna igjen.

Så sant! Fellesbarna får jo uansett bare en ferie i året. Man må se det an fra år til år, hvilke ferier stebarna får hos mor og omvendt :-)

Skrevet

Er du opptatt av det du ja...

Da kan jeg fortelle deg at mannen hadde ferie til overs og jeg hadde permisjon med minstemann, derfor kunne vi få billig tur ved å reise utenom ferie. Vi fant en kjempebilligg hopp-på tur! Hans barn fra tidligere går på skole og kunne ikke tatt de fri! Vår eldste går i barnehage, det er dermed ikke problem å ta fri.

De var dessuten 1 uke i syden med moren i påsken, mens vi satt hjemme. Da hadde vi foreløpig ingen planer om å dra på ferie selv, men ingen som ville bemerket at det var urettferdig at hans barn fikk sydentur når våre ikke fikk det.

Litt forskjeller blir det dessverre, man skulle gjerne levd som en kjernefamilie uten særkullsbarn. Det er ikke alltid man har råd til ferie for alle mann, men så lenge man får det til annet hvert år er det mer enn bra nok! Mor skal vel også bidra litt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...