Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 Synes det er litt komplisert jeg... Nettopp vært på ferie med mann og 2 felles barn. Fikk tatt noen veldig fine bilder av oss 4 sammen, som jeg har lyst å bruke som profilbilde på facebook (eller henge på veggen i stua for den saks skyld). Men så tenker jeg at dette er liksom et bilde på den lykkelige "kjernefamilien" og at mine 2 stebarn vil bli såret? Tror ikke vi kan ta oss råd til å dra til fotograf og ta bilder med alle 6 sammen heller i nærmeste framtid.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #2 Skrevet 28. mai 2012 Dere trenger ikke gå til fotograf for å få tatt fine bilder. Syns ikke du skal henge opp bildet i stuen. Stebarna vil nok bli såret ja.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #3 Skrevet 28. mai 2012 Synes det er litt komplisert jeg... Nettopp vært på ferie med mann og 2 felles barn. Fikk tatt noen veldig fine bilder av oss 4 sammen, som jeg har lyst å bruke som profilbilde på facebook (eller henge på veggen i stua for den saks skyld). Men så tenker jeg at dette er liksom et bilde på den lykkelige "kjernefamilien" og at mine 2 stebarn vil bli såret? Tror ikke vi kan ta oss råd til å dra til fotograf og ta bilder med alle 6 sammen heller i nærmeste framtid. Syns de kan brukes på facebook men ville ikke hengt de i stua. Hva om det var ditt barn som ble utelatt? Det er jo din manns barn. Kun for deg de e stebarn;-)
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 Har selv to barn, og har bilde av kun den ene som bakgrunn på mobilen min, har begge to på laptopen, og har kun baby bilde av yngste i stua, har barnehage bilde av begge to på hylla. Det går jo ikke an å drive å tenke sånn! Begge barna mine er like kjære for meg, og det er ikke hvem som tilfeldigvis henger hvor på veggen, eller som er på bilde på profilen som er det avgjørende. Kjør på!
☆☆☆ Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 Ikke legg ut familiebilder før du har fått tatt et av dere alle. Hadde jeg sett et bilde av en halv familie på FB hadde nok tankene vandret i retning "ond stemor"...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #6 Skrevet 28. mai 2012 syns heller ikke du skal henge det opp i stua, men som profilbilde på facebook syns jeg du kan ha
☆☆☆ Skrevet 28. mai 2012 #7 Skrevet 28. mai 2012 Ikke legg ut familiebilder før du har fått tatt et av dere alle. Hadde jeg sett et bilde av en halv familie på FB hadde nok tankene vandret i retning "ond stemor"... Altså, som bilder fra ferien hadde jeg ikke reagert, men som profilbilde...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #8 Skrevet 28. mai 2012 Ikke legg ut familiebilder før du har fått tatt et av dere alle. Hadde jeg sett et bilde av en halv familie på FB hadde nok tankene vandret i retning "ond stemor"... hvorfor det? Det er jo ikke hennes barn!
magica fra tryll Skrevet 28. mai 2012 #9 Skrevet 28. mai 2012 Mine 2 barn fra første ekteskap hadde ihvertfall blitt lei seg hvis jeg, mannen og våre fellesbarn hang på veggen...
☆☆☆ Skrevet 28. mai 2012 #10 Skrevet 28. mai 2012 Ikke legg ut familiebilder før du har fått tatt et av dere alle. Hadde jeg sett et bilde av en halv familie på FB hadde nok tankene vandret i retning "ond stemor"... hvorfor det? Det er jo ikke hennes barn! Nei, hvorfor? Bare er slik. Om det var bare henne og barna hadde det kanskje vært annerledes, men som familiebilder uten hele familien synes jeg det er sært...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #11 Skrevet 28. mai 2012 Ikke legg ut familiebilder før du har fått tatt et av dere alle. Hadde jeg sett et bilde av en halv familie på FB hadde nok tankene vandret i retning "ond stemor"... Må bare komentere den der altså. Det er da ikke alltid stemor sin skyld. Jeg blir nekta av mor å legge ut bilder av stebarna på nette, ho er i sin fulle rett til det, men jeg er og i min fulle rett til å legge ut bilder av mine barn uten å bli ansett for å være ond.
Musemorbr / Skrevet 28. mai 2012 #12 Skrevet 28. mai 2012 Du kan fint henge det i stua. Så lenge stua ikke er klinisk renset for bilder av stebarna, så er det ok. Selv ville jeg nok valgt å henge bilder av stebarna nært dette bildet. De var ikke på den ferien, men de er en del av deres hverdag og bør føle at de har sin plass i familien, selv om de naturlig nok ikke er med på akkurat det familie bildet. Om dere ikke har råd til fotograf, kan dere likevel ta egne bilder av dere alle, fremkalle og plassere et annet sted i huset. Er du redd stebarna skal føle at de ikke er inkludert, kan du jo gjøre en innsats for å inkludere dem. Kanskje fortelle dem at dere tenkte på dem og savnet dem da bildet ble tatt, men at bildet jo ble fint likevel, og at dere vil ha bilder av dere alle også, selv om det ikke blir flere sånne fotografbilder med det første. Er de ikke veldig små, bør de forstå det.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #13 Skrevet 28. mai 2012 Barna blir kun såret av sånt om det er andre grunner til at de skal føle seg mindre elsket i tillegg. Jeg vokste opp med et stort bilde av min søster på et sauseskinn plassert på hedersplass oppå TV'n (alle hadde kasse Tv'er på den tida), og ingen bilder av meg hunget opp noensteder i huset. Har aldri reagert negativt på det, aldri som barn tenkt på det som en skuffelse, mindre elsket, eller noe som helst. For det har ikke vært noen andre ting som har gitt meg grunn til å føle meg mindre elsket, og det er det fremdeles ikke. Når det gjelder stebarn så vil de muligens alltid føle seg nummer to hos stemor, men om de føler seg likestillt hos sin far, så kommer de nok ikke til å tenke så veldig mye over det, annet enn at du styrer med bilder og sånt. Og at de aksepterer at du er mammaen og like glad i dine barn, som deres egen mor er i dem. Kommer helt an på settingen, om du tror de vil reagere, så lar du det være, om du tror de kommer til å synest det er helt ok, så henger du det opp. Det er godt mulig at det er du som problematiserer dette alt for mye, i ditt eget hode. Jeg har ingen bilder av barn på veggen, da jeg ikke ønsker å ha stebarna hengende på veggen, har jeg akseptert at jeg ikke kan ha mine barn hengende på veggen i stua heller. Men jeg har heller ingen dype ønsker om å ha mye fotografi hengende over alt. Men jeg er klar over at mange ønsker dette. Hvorfor ellers ville de betalt på tusenvis av å fotografere seg selv og barna? Kommer sikkert litt an på hva de selv er vant med fra barndomen, og hva som er vanlig i vennegjengen.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #14 Skrevet 28. mai 2012 Som profil bildet kan du vel bruke det, det er jo din profil og dine barn. Din mann derimot kan ikke bruke det som profilbildet , men selvsagt kunne han lagt det til som bildet fra en tur han har vært på... Når det gjelder i stua så ville jeg hengt det opp men ville først fått tatt et bildet med alle barna. (trenger ikke gjøres av fotograf) og hengt opp dette også samtidig. Alle barn trenger ikke være med på alle bilder men viktig at alle barn er med på noen bilder slik at de ikke føler seg utestengt eller glemt. Har 2 barn og hvis man går rundt og teller er det vel sannsynlig at et av barna er med på flere bilder en det andre. Ikke i hopetall men jeg har ikke telt opp for å sikre meg at det skal være likt, jeg har hengt opp de bildene som er spesielt fine, noen er av begge og noen av en av de. Det blir for dumt om man ikke kan henge opp et fint bildet fra en tur bare fordi stebarna ikke er med, men det er klart at det bildet bør ikke forstørres til veldig stort å få hedersplass i stua heller. Og om stebarna sier noe så får du bare minne dem på at de er ikke på det bildet fordi de ikke var med på den turen men det er jo fint/fine bilder av dem hengende også
☆☆☆ Skrevet 28. mai 2012 #15 Skrevet 28. mai 2012 Ikke legg ut familiebilder før du har fått tatt et av dere alle. Hadde jeg sett et bilde av en halv familie på FB hadde nok tankene vandret i retning "ond stemor"... Må bare komentere den der altså. Det er da ikke alltid stemor sin skyld. Jeg blir nekta av mor å legge ut bilder av stebarna på nette, ho er i sin fulle rett til det, men jeg er og i min fulle rett til å legge ut bilder av mine barn uten å bli ansett for å være ond. Ja, men jeg har full rett til å tenke mitt. Sa bare hva jeg ville tenkt ved synet av et slikt "familiebilde". Du må gjerne gjøre som det passer deg, men ikke vær blind for hvordan det ser ut utenfra...
Hubro :) Skrevet 28. mai 2012 #16 Skrevet 28. mai 2012 Gjør det du synes er rett!!! Hadde sikkert selv tenkt at det hadde vært normalt å bruke de bildene man hadde fått tatt og jeg ville sikkert hengt dem opp i stua. Har selv en stedatter og vi har bilder av henne hengende i stua, men når vi får barn vil jeg sikkert ha et portrettbilde av "min" familie, men også få tatt noen bilder av stedatteren min sammen med sine søsken sånn at hun blir inkludert og sånn at det bildet og kommer på veggen. Samtidig blir vi jo å få tatt babybilder å henge på veggen, vi har jo allerede babybilde av henne der.
lioness* Skrevet 28. mai 2012 #17 Skrevet 28. mai 2012 Jeg synes IKKE du skal gjøre det. Det er stor forskjell på å ha diverse bilder av ett eller to familiemedlemmer på bilder og å ha et stort, flott familiebilde hvor to av familiens barn er utelatt.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 28. mai 2012 #18 Skrevet 28. mai 2012 Ikke legg ut familiebilder før du har fått tatt et av dere alle. Hadde jeg sett et bilde av en halv familie på FB hadde nok tankene vandret i retning "ond stemor"... Må bare komentere den der altså. Det er da ikke alltid stemor sin skyld. Jeg blir nekta av mor å legge ut bilder av stebarna på nette, ho er i sin fulle rett til det, men jeg er og i min fulle rett til å legge ut bilder av mine barn uten å bli ansett for å være ond. Signerer den. Det skrives opp og ned på mine og dine-forumet om stemødre som legger ut bilder av stebarna på sin FB-profil med tillatelse fra far, som mor blir lynings for. Ut fra det som skrives så bør kanskje stemor kun ha bilde av seg selv alene på FB, for å gjøre alle til lags. Herregud. Og nei, jeg er ikke stemor.
VandelSandel Skrevet 28. mai 2012 #19 Skrevet 28. mai 2012 Jeg har selv vært stebarnet, og jeg husker jeg ble kjempesåret, enda jeg var 16 år da det skjedde. Mamma, den nye mannen hennes og barna deres sto pent innrammet på stuebordet, og jeg tror ikke engang de tenkte på at det kunne være sårende for meg.
magica fra tryll Skrevet 28. mai 2012 #20 Skrevet 28. mai 2012 Gjør det du synes er rett!!! Hadde sikkert selv tenkt at det hadde vært normalt å bruke de bildene man hadde fått tatt og jeg ville sikkert hengt dem opp i stua. Har selv en stedatter og vi har bilder av henne hengende i stua, men når vi får barn vil jeg sikkert ha et portrettbilde av "min" familie, men også få tatt noen bilder av stedatteren min sammen med sine søsken sånn at hun blir inkludert og sånn at det bildet og kommer på veggen. Samtidig blir vi jo å få tatt babybilder å henge på veggen, vi har jo allerede babybilde av henne der. Hvis min mann hadde insistert på portrettbilde av "sin" familie, uten mine barn, Hadde jeg sagt at det fikk bli uten meg på bildet. Hvorfor skulle ikke mine 2, som også er en like stor del av vår familie, være med på bildet?? Men nå ville det ikke vært en problemstilling, fordi han tenker ikke sånn:)
*Minnie Mus* Skrevet 28. mai 2012 #21 Skrevet 28. mai 2012 Seriøst? Det hadde ikke jeg tenkt på engang. Du kan vel henge så mange bilder av deg selv og barna dine, samt mannen din, selv om stebarna ikke er med vel? Jeg har selv vokst opp som stebarn og min far var på mange turer sammen med hans nye kjæreste og de to barna hennes. Det ble tatt mange bilder av de sammen, uten at jeg gikk i kjelleren av den grunn...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #22 Skrevet 28. mai 2012 Ikke legg ut familiebilder før du har fått tatt et av dere alle. Hadde jeg sett et bilde av en halv familie på FB hadde nok tankene vandret i retning "ond stemor"... Må bare komentere den der altså. Det er da ikke alltid stemor sin skyld. Jeg blir nekta av mor å legge ut bilder av stebarna på nette, ho er i sin fulle rett til det, men jeg er og i min fulle rett til å legge ut bilder av mine barn uten å bli ansett for å være ond. Ja, men jeg har full rett til å tenke mitt. Sa bare hva jeg ville tenkt ved synet av et slikt "familiebilde". Du må gjerne gjøre som det passer deg, men ikke vær blind for hvordan det ser ut utenfra... Hi her... Jeg kan legge til at jeg ikke har et eneste bilde av stebarna mine på facebook, kun min egne. Grunnen er at jeg ikke vil trå på grensen til mor, jeg føler at mor og far får selv stå inne for det som blir lagt ut av deres barn. Håper ikke folk tenker på meg som den onde stemor av den grunn, for det er jeg virkelig ikke! Hadde du sett min profil, uten å kjenne meg, hadde du sannsynligvis ikke fått noen indikasjoner på at jeg har stebarn heller.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #23 Skrevet 28. mai 2012 Ikke legg ut familiebilder før du har fått tatt et av dere alle. Hadde jeg sett et bilde av en halv familie på FB hadde nok tankene vandret i retning "ond stemor"... Må bare komentere den der altså. Det er da ikke alltid stemor sin skyld. Jeg blir nekta av mor å legge ut bilder av stebarna på nette, ho er i sin fulle rett til det, men jeg er og i min fulle rett til å legge ut bilder av mine barn uten å bli ansett for å være ond. Ja, men jeg har full rett til å tenke mitt. Sa bare hva jeg ville tenkt ved synet av et slikt "familiebilde". Du må gjerne gjøre som det passer deg, men ikke vær blind for hvordan det ser ut utenfra... Det er og fullt mulig å ikke være å forbanna dømmende, men heller tenke at alt har sine grunner uten å være dømmende i noen retning. Jeg har fars tillatelse, men ikke mor sin og har valgt og respektere det for å holde fred. Men klart jeg driter i hva mor mener om meg og mitt, så jeg kan legge ut bilder med fars tillatelse, men de det går utover er barna. Tviler sterkt på at barna synes noen bilder er verdt å gå tilbake til at mor, far, meg og stefar ikke kan snakke sivilisert sammen og være i samme rom. Så jeg vil faktisk ha meg frabedt å bli dømmt at folk som ikke aner noe om bakgrunnen for valga jeg tar
Vossafår Skrevet 28. mai 2012 #24 Skrevet 28. mai 2012 Jeg er mamma til en pjokk som stadig er hos sin far hvor det henger er stort familiebilde, tatt hos en lokal fotograf med alle hans søsken, faren og stemora. Alle uten han. Det er veldig sårt for han. Profilbilde ol føler jeg er greit, men på veggen i stua ville jeg ikke hatt det. Siden du allerede lurer på om det er greit så regner jeg med du har en liten bismak ved det allerede..?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #25 Skrevet 28. mai 2012 Å dra til fotograf uten stebarna og henge opp bildet av "fellesfamilien" i stua - nei. Å henge opp feriebilde i stua fra en ferie stebarna ikke var med pÅ - greit nok (vel Å merke dersom det ikke er "ond stemor inne i bildet)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå