Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 4-åringen visste utmerket godt at den sene middagen også var kveldsmat. Før hun gikk fra bordet spurte vi flere ganger om hun var ordentlig mett, for i dag er det ikke kvelds (middag kl 18, starter kveldsstell 18:45..). Likevel kom det noen tårer om at hun var sulten da hun var vel i seng. Mulig det er for å dra ut tiden, men hun var litt småspist ved middagen... Føler meg råtten, men føler likevel jeg har gjort det riktige. Ønsker ikke et barn som småspiser ved de "ordentlige" måltidene for så å få noe annet muligens bedre etterpå. Når det er middag er det middag! Har vi noe jeg vet hun ikke er så veldig glad i er mynten en annen, men legger opp til måltider hele familien kan nyte! Andre som praktiserer samme regler?! Er jeg for streng?
Silly80 Skrevet 28. mai 2012 #2 Skrevet 28. mai 2012 Du har gjort helt riktig De må lære at når det er mat må de spise, ikke komme 20 min etterpå og forlange annen mat. Og viktig at barn spiser det som blir servert syns jeg. Liker de ikke kjøttet får de spise saus, poteter og grønnsakene
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #3 Skrevet 28. mai 2012 vi spiser middag i 6 tiden selv. og her får barna en banan eller yoghurt før de legger seg for å mette magen rett før det er natta. har hjulpet veldig her. de er nå lettere å legge og sovnet fortere. utrolig deilig. prøv banan eller frukt, yoghurt.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 Signerer Silly80. Sånn gjør vi det også. Og vi pleier å spise middag så sent at det er siste måltidet for dagen (for barna).
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 Det er litt vanskelig det der, men jeg ville nok også valgt den stramme linjen i den situasjonen... Neste gang skjønner hun at det nok blir som mamma sier. For å skape et slags kompromiss kunne du jo tilbudt henne en banan før senga, slik at hun ihvertfall ikke var sulten mens du fremdeles holdt deg til det du hadde sagt.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #6 Skrevet 28. mai 2012 Vi pleier å ha kveldsmat ca1time etter middagen på hverdagene og det vet barna, noen ganger spiser de mye middag og andre ganger spiser de lite og vi vet at de uansett er mette når de legger seg. Andre ganger spiser vi senere og da pleier vi å si fra at i dag er dette også kveldsmat og vi spør før de går fra om de virkelig er mette. De dagene passer vi alltid på å ha noe vi vet de liker godt, for da er det ingen grunn til å ikke spise seg ordentlig mett. Det hender likevel at eldste forsøker seg med at han er sulten når vi sier det er leggetid, men da gir vi oss ikke ettersom han har fått klar beskjed om at han allerede har spist kveldsmat. Jeg føler meg også slem de dagene, men hvis han får kveldsmat den ene gangen, så blir det akkurat det samme hver gang vi forsøker å si at middag er kveldsmat og da får vi aldri lagt han fordi det blir for sent.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #7 Skrevet 28. mai 2012 Takk for svar :-) Godt å se at andre kjører samme linje :-) Jeg er skeptisk til yoghurt ol.l like før natta. Vet at frøkna mi gjerne spiser litt mindre ved hovedmåltidet for da å få noe bedre etterpå. Ikke er jeg fan av daglig yoghurt heller, sukkerbomber! Føles ikke så festlig når det står på, men tror nok vi vinner på det i det lange løp! Lager heller ikke spesialmåltider, men prøver så langt det går å lage noe jeg vet alle liker! Har ellers som regel at det ikke er lov å si man ikke liker noe før man har smakt, og man MÅ smake en liten bit. HI!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #8 Skrevet 28. mai 2012 Man er ikke verdens verste Mamma for noe sånt! Gutten min på 4 år tok nesten til tårene og underleppa skalv når han ikke fikk is når vi var innom Plantasjen i ettermiddag. Han hadde fått 2 is tidligere på dagen......Men det gikk fort over.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #9 Skrevet 28. mai 2012 Vi pleier å ha kveldsmat ca1time etter middagen på hverdagene og det vet barna, noen ganger spiser de mye middag og andre ganger spiser de lite og vi vet at de uansett er mette når de legger seg. Andre ganger spiser vi senere og da pleier vi å si fra at i dag er dette også kveldsmat og vi spør før de går fra om de virkelig er mette. De dagene passer vi alltid på å ha noe vi vet de liker godt, for da er det ingen grunn til å ikke spise seg ordentlig mett. Det hender likevel at eldste forsøker seg med at han er sulten når vi sier det er leggetid, men da gir vi oss ikke ettersom han har fått klar beskjed om at han allerede har spist kveldsmat. Jeg føler meg også slem de dagene, men hvis han får kveldsmat den ene gangen, så blir det akkurat det samme hver gang vi forsøker å si at middag er kveldsmat og da får vi aldri lagt han fordi det blir for sent. Som jeg skulle skrevet det selv! Hilsen HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå