Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 (Vet det ikke heter PC-briller, men husker ikke hva det egentlig heter...) Hvordan oppdaget dere at dere trengte briller når dere sitter ved PCen? Jeg har i det siste lagt merke til at jeg har begynt å myse en del når jeg skriver på PCen. Noen ganger føles det ut som om jeg liksom har noen prikker på øyet som forstyrrer. Har null problem med synet ellers. Jeg kjenner at jeg har veldig lite lyst til å begynne med briller eller linser. Hvor "vanlig" er det å kun ha behov for PC-briller, og ikke trenge briller ellers? Og er det fremdeles slik at man burde gå til øyelege og ikke optiker, fordi optikere vil prakke på deg briller enten du trenger det eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #2 Skrevet 28. mai 2012 En øyelege sjekker etter om man har øyesykdommer og flertallet av dem vil ikke sjekke styrker og behov om pcbriller om man spør dem, så jeg vil anbefale deg optiker. En optiker skal ikke anbefale deg briller om det ikke er et behov. Problemet når man har problemer ved pcen er at det ikke alltid er gitt ut fra resultatet om man vil merke en forbedring eller ikke med en brille. Jeg jobber som optiker og pleier å være ærlig ovenfor kundene hvis vi kommer frem til et resultat hvor noen kan ha hjelp av en brille og andre ikke og at den eneste som kan bestemme om de skal gi det et forsøk eller ikke, er kunden selv. Finner jeg styrker hvor det er helt usannsynlig at en brille vil hjelpe, så sier jeg selvfølgelig det. Selvom det i prinsippet er god butikk der og da å selge briller til en som egentlig ikke har et behov, så er det dårlig butikk på sikt, fordi du som kunde da vil fortelle andre at vi solgte deg en brille du ikke hadde bruk for. Husk at arbeidsgiver er pliktig til å dekke både synsundersøkelse og evt briller når du kun har et behov ved pc. Mange arbeidsgivere har en avtale med en kjede, så det kan det være greit å sjekke ut på forhånd. De fleste har også begrensninger på hvor mye de dekker og det er det jo også greit å vite før du bestiller noen briller.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #3 Skrevet 28. mai 2012 En øyelege sjekker etter om man har øyesykdommer og flertallet av dem vil ikke sjekke styrker og behov om pcbriller om man spør dem, så jeg vil anbefale deg optiker. En optiker skal ikke anbefale deg briller om det ikke er et behov. Problemet når man har problemer ved pcen er at det ikke alltid er gitt ut fra resultatet om man vil merke en forbedring eller ikke med en brille. Jeg jobber som optiker og pleier å være ærlig ovenfor kundene hvis vi kommer frem til et resultat hvor noen kan ha hjelp av en brille og andre ikke og at den eneste som kan bestemme om de skal gi det et forsøk eller ikke, er kunden selv. Finner jeg styrker hvor det er helt usannsynlig at en brille vil hjelpe, så sier jeg selvfølgelig det. Selvom det i prinsippet er god butikk der og da å selge briller til en som egentlig ikke har et behov, så er det dårlig butikk på sikt, fordi du som kunde da vil fortelle andre at vi solgte deg en brille du ikke hadde bruk for. Husk at arbeidsgiver er pliktig til å dekke både synsundersøkelse og evt briller når du kun har et behov ved pc. Mange arbeidsgivere har en avtale med en kjede, så det kan det være greit å sjekke ut på forhånd. De fleste har også begrensninger på hvor mye de dekker og det er det jo også greit å vite før du bestiller noen briller. Takk for svar, sånn flaks at jeg "fant" en optiker Men jeg lurer litt på; hvorfor er det noen som har behov for briller kun når de sitter ved PC (ev. ser på TV), og ikke ellers? Er det "starten" på dårlig syn liksom...? Høres sikkert teit ut, men jeg er livredd for å måtte bruke briller/linser på heltid...men jeg ser jo godt ellers... Jeg ser jo PC-skjermen også, men jeg myser litt legger jeg merke til.... og blir ofte veldig sliten på jobb (det kan jo ha andre årsaker også da). Vil en optiker sjekke synet mitt generelt, eller bare "PC-synet"?
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 En øyelege sjekker etter om man har øyesykdommer og flertallet av dem vil ikke sjekke styrker og behov om pcbriller om man spør dem, så jeg vil anbefale deg optiker. En optiker skal ikke anbefale deg briller om det ikke er et behov. Problemet når man har problemer ved pcen er at det ikke alltid er gitt ut fra resultatet om man vil merke en forbedring eller ikke med en brille. Jeg jobber som optiker og pleier å være ærlig ovenfor kundene hvis vi kommer frem til et resultat hvor noen kan ha hjelp av en brille og andre ikke og at den eneste som kan bestemme om de skal gi det et forsøk eller ikke, er kunden selv. Finner jeg styrker hvor det er helt usannsynlig at en brille vil hjelpe, så sier jeg selvfølgelig det. Selvom det i prinsippet er god butikk der og da å selge briller til en som egentlig ikke har et behov, så er det dårlig butikk på sikt, fordi du som kunde da vil fortelle andre at vi solgte deg en brille du ikke hadde bruk for. Husk at arbeidsgiver er pliktig til å dekke både synsundersøkelse og evt briller når du kun har et behov ved pc. Mange arbeidsgivere har en avtale med en kjede, så det kan det være greit å sjekke ut på forhånd. De fleste har også begrensninger på hvor mye de dekker og det er det jo også greit å vite før du bestiller noen briller. Takk for svar, sånn flaks at jeg "fant" en optiker Men jeg lurer litt på; hvorfor er det noen som har behov for briller kun når de sitter ved PC (ev. ser på TV), og ikke ellers? Er det "starten" på dårlig syn liksom...? Høres sikkert teit ut, men jeg er livredd for å måtte bruke briller/linser på heltid...men jeg ser jo godt ellers... Jeg ser jo PC-skjermen også, men jeg myser litt legger jeg merke til.... og blir ofte veldig sliten på jobb (det kan jo ha andre årsaker også da). Vil en optiker sjekke synet mitt generelt, eller bare "PC-synet"? En optiker vil sjekke synet generelt. Grunnen til at noen trenger briller kun ved pc er at man anstrenger øynene mye når man bruker øynene mye på nær i forhold til når man bruker dem på avstand. Det er noen muskler inne i øyet som må jobbe hele tiden for at man skal se skarpt og det er det mange som blir slitne av. Hvis man er litt langsynt, så blir man enda lettere sliten når man bruker øynene på nær, mens man kan klare seg helt fint på avstand. De som bruker briller kun til tv er stort sett litt nærsynte, men ikke så mye at de syns de har behov for å gå med briller hele tiden. De vil stort sett se godt på pc. I tillegg er det noen som har "skjeve hornhinner" og de vil gjerne ha problemer med å se helt skarpt både på nær og avstand. å ha litt skjeve hornhinner er veldig normalt og man klarer seg uten briller. Har man veldig mye har man behov for å gå med briller hele tiden og har man litt mer enn litt, men ikke veldig mye, kan det være greit å ha briller ved pc, tv, bilkjøring osv, der man har behov for å se helt skarpt. Optikeren
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 En øyelege sjekker etter om man har øyesykdommer og flertallet av dem vil ikke sjekke styrker og behov om pcbriller om man spør dem, så jeg vil anbefale deg optiker. En optiker skal ikke anbefale deg briller om det ikke er et behov. Problemet når man har problemer ved pcen er at det ikke alltid er gitt ut fra resultatet om man vil merke en forbedring eller ikke med en brille. Jeg jobber som optiker og pleier å være ærlig ovenfor kundene hvis vi kommer frem til et resultat hvor noen kan ha hjelp av en brille og andre ikke og at den eneste som kan bestemme om de skal gi det et forsøk eller ikke, er kunden selv. Finner jeg styrker hvor det er helt usannsynlig at en brille vil hjelpe, så sier jeg selvfølgelig det. Selvom det i prinsippet er god butikk der og da å selge briller til en som egentlig ikke har et behov, så er det dårlig butikk på sikt, fordi du som kunde da vil fortelle andre at vi solgte deg en brille du ikke hadde bruk for. Husk at arbeidsgiver er pliktig til å dekke både synsundersøkelse og evt briller når du kun har et behov ved pc. Mange arbeidsgivere har en avtale med en kjede, så det kan det være greit å sjekke ut på forhånd. De fleste har også begrensninger på hvor mye de dekker og det er det jo også greit å vite før du bestiller noen briller. Takk for svar, sånn flaks at jeg "fant" en optiker Men jeg lurer litt på; hvorfor er det noen som har behov for briller kun når de sitter ved PC (ev. ser på TV), og ikke ellers? Er det "starten" på dårlig syn liksom...? Høres sikkert teit ut, men jeg er livredd for å måtte bruke briller/linser på heltid...men jeg ser jo godt ellers... Jeg ser jo PC-skjermen også, men jeg myser litt legger jeg merke til.... og blir ofte veldig sliten på jobb (det kan jo ha andre årsaker også da). Vil en optiker sjekke synet mitt generelt, eller bare "PC-synet"? En optiker vil sjekke synet generelt. Grunnen til at noen trenger briller kun ved pc er at man anstrenger øynene mye når man bruker øynene mye på nær i forhold til når man bruker dem på avstand. Det er noen muskler inne i øyet som må jobbe hele tiden for at man skal se skarpt og det er det mange som blir slitne av. Hvis man er litt langsynt, så blir man enda lettere sliten når man bruker øynene på nær, mens man kan klare seg helt fint på avstand. De som bruker briller kun til tv er stort sett litt nærsynte, men ikke så mye at de syns de har behov for å gå med briller hele tiden. De vil stort sett se godt på pc. I tillegg er det noen som har "skjeve hornhinner" og de vil gjerne ha problemer med å se helt skarpt både på nær og avstand. å ha litt skjeve hornhinner er veldig normalt og man klarer seg uten briller. Har man veldig mye har man behov for å gå med briller hele tiden og har man litt mer enn litt, men ikke veldig mye, kan det være greit å ha briller ved pc, tv, bilkjøring osv, der man har behov for å se helt skarpt. Optikeren Tusen takk for svar! Sånn flaks at jeg møtte på deg Jeg får bare komme meg til optiker og ta en synstest. Jeg får vel uansett ikke noe bedre syn av at jeg lever i fornektelse for at jeg trenger briller Huff, denne alderen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå