Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos barn på 1,5 år. Hvordan reagerer dere da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ringe legevakten og gi febernedsettende. evt gi febernedsettende vente i ca 40 min og så ringe legevakten.

Men hvordan er almentilstanden? hvordan er sykehistorien. Jeg har en datter som ikke skal ha for høyfeber for lenge.

Skrevet

Allmenntilstanden er forsåvidt fin, hatt høy feber i fire dager nå, men drikker mye, spiser litt og leker innimellom. Fikk penicillin på legevakten lørdag, men virker ikke som om det har hatt noen effekt enda. Synes bare det er ekkelt når feberen blir så høy. Gir jo paracet når det går over 40, men sliter med å ikke gå over døgndosen...

Skrevet

Da kjøler jeg ned ungen så godt jeg kan, kaldt drikke, kald klut på pannen, lite klær osv, gir febenedsettende og følger med på om det får feberen til å gå ned.

Går feberen ned er jeg ikke veldig bekymret, har to barn som har fått så høy feber hver gang de er syke fra de var ganske små.

Om febernedsettende ikke virker ringer man legevakten!

Skrevet

Vår hadde 40,1 sist helg. Vi fikk beskjed av legevakten om å ta av henne alle klærne, åpne alt av vinduer og dører så det ble gjennomtrekk, og gi febernedsettende. Vi måtte ta tempen etter 30 min og ringe de opp igjen. Allmenntilstanden var heldigvis bra her :) Hun på legevakten ringte tom opp igjen etter noen timer for å høre hvordan det gikk :)

Skrevet

Da hadde jeg gitt over døgndosen og ringt legen imorgen tidlig og fortalt hvordan barnet har det. Har du f.eks sjekket om du kan gi 1/2 paracet mer i forhold til vekt? Jeg har oppdaget at jeg kan øke doseringen litt 2 ganger når barna ikke har respondert godt nok på paraceten. Gir de så sjelden at jeg kommer kanskje ikke på at de har vokst en del siden sist de hadde feber og fikk paracet :)

Skjer det endringer kan du ringe legevakten og høre med dem. Lite de også kan gjøre med feber om de ikke skal sette i gang tiltak.

Skrevet

hmm men ta en tlf og hør i allefall.

Skrevet

Hmmja, kan jo kanskje prøve å øke dosen litt. Tror han har fått paracet to ganger før, så det er jo ikke så voldsomt frekvent akkurat.

Så ålreit legevakt du soknet til da lillelykkelig. :) Her vil de helst slippe å snakke med oss (Oslo)

Skrevet

Gir i første omgang febernedsettende(ibux el paracet) og ser til at den går ned og at almenntilstand blir bedre. Det har det gjort i alle tilfeller her, så da har jeg ikke behøvd å kontakte legevakt.

Jenta mi på 13 mnd har hatt høy feber i 2 omganger på en mnd nå. Litt forkjølet og stort sett grei almenntilstand.

Første gang gikk jeg til lege etter 5 dager, andre gang etter 3 dager. Alle prøver har vært fine begge ganger, bare litt forhøyet crp. Så de har konkludert med virusinfeksjon.

De har ikke virket bekymret eller bedt meg ta spesielle forholdsregler, nesten så jeg har fått intrykk av at det ikke var nødvendig å oppsøke lege.

Skrevet

Datteren min var rundt et år da hun hadde 40,9 i feber etter at hun hadde fått paracet. Hun hadde da dårlig allmenntilstand (dvs. sov eller lå hele tiden, og drakk minimalt). Hun ble lagt inn på sykehuset i to døgn uten at de fant noe.

Jeg tror allmenntilstanden er cluet her. Barna mine har ellers hatt 40,6 og 40,7 med brukbar allmenntilstand, og har ikke blitt lagt inn, men da har feberen også sunket til rundt 40 med paracet.

Jeg ville uansett ringt legevakten hvis feberen nærmer seg 41.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...