Gå til innhold

Skole og mobbing....en stor vits!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 1 gutt i klassen til datteren min som mobber (ungdomsskolen). Har foregått i mangen år. Men, man føler seg ganske hjelpeløs som foreldre. For man står veldig svakt!

Om man da ikke vil ta barnet ut av skolen eller flytte. Står mangen fine ord på skolen sine sider, og regjeringen har bevilget mer penger for å jobbe mot mobbing. Men, hva hjelper det??

Vi har hatt møte med lærere, rektor , foreldre, mobberen. Mobberen har møte med lærer/rektor 1 gang i uken. Mobberen har ved gjentatte anledninger vert fjernet fra klassen i friminuttene. Ingenting hjelper!

Datteren min komer hjem med blåmerker. Og nå er det enda en jente i klassen som det viser seg blir plaget. Hun har vert mye vekke fra skolen, og nå viser det seg at mobbingen er grunnen.

Men, gutten får fortsette. Lærerene prøver, men de har anbefalt oss å anmelde. Noe vi har gjort, men gutten er jo mindreårig. Hva i all verden kan man gjøre?

Dagens utblåsning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier foreldre til mobberen?

Skrevet

Følg etter gutten en dag og skrem vannet av ham. Eneste som funker når alt annet svikter.

Gjest Filifjonka
Skrevet (endret)

Du kan ikke gjøre noen ting, dessverre. Jeg har selv vært is amme situasjon, så jeg vet akkurat hvor hjelpesløs du føler deg. Klem fra meg.

 

Fortsett å anmelde, fortsett å klage til skolen. I følge opplæringslovens paragraf 9a skal alle elever ha krav på et trygt og godt skolemiljø, noe skolen deres ikke klarer å gi henne.

 

Har dere hatt kontakt med mobberens foreldre? Jeg skjønner godt hvis dere ikke vil, altså, det er bare et spørsmål. For vår del viste det seg at mobberen fikk full støtte i hjemmet på at vårt barn var så slem og dum og håpløs at det var greit å gjøre hva som helst... Vi kom ingen vei med det.

 

Dersom skolen ikke foretar seg noe kan dere true med å anmelde skolen eller klage til kommunen.

 

Det virker som om denne gutten burde ha en voksenperson til å fotfølge seg hele tiden, når han fortsetter å drive med vold til tross for ukentlige møter med rektor.

 

Spør skolen om de kan komme med en konkret plan for hvordan volden mot datteren deres skal stoppes.

 

Har dere vurdert å ta kontakt med foreldrene til den andre jenta som blir plaget? Kanskje dere står sterkere sammen.

 

Dette ble litt usammenhengende og rotete, beklager, men jeg kjenner mange gamle følelser jeg trodde jeg hadde kommet over komme opp igjen og jeg blir så opprørt og lei meg på jenta di sine vegne.

Endret av Filifjonka
Skrevet

Vi har god kontakt med foreldrene til den adre jenta. Moren til mobberen er litt "ustabil". Hun har hatt bv inne i bilde med iallfall et av barna sine før. Hun har ikke kontroll på gutten sin.

Skal ha møte med skole og politi denne uken. Har truet med å annelde skolen også.

Kommer til å klage de inn for fylkesannen og lurer på å ta meg en tur til bv. Kanskje de kan hjelpe moren?

Skrevet

Vi har god kontakt med foreldrene til den adre jenta. Moren til mobberen er litt "ustabil". Hun har hatt bv inne i bilde med iallfall et av barna sine før. Hun har ikke kontroll på gutten sin.

Skal ha møte med skole og politi denne uken. Har truet med å annelde skolen også.

Kommer til å klage de inn for fylkesannen og lurer på å ta meg en tur til bv. Kanskje de kan hjelpe moren?

 

Om foresatte ikke tar tak i det er det en barnevernssak.

 

Skolen gjør jo tydeligvis det den kan, foresatte har øverste ansvar og tar ikke de fatt er det en sak for politi/barnevern. Stå på!

Skrevet

Jeg hadde ikke nølt ett sekund med å kontakte BV, så hadde jeg fortalt rektor at de får 1 kjangs til, til å finne en løsning som fungerer. Hvis ikke anmelder du dem også!

 

Høres kanskje drastisk ut, men noen ganger må man virkelig sette hardt mot hardt...

De svikter jo barnet ditt, og datteren din fortjener så mye mye mer.

 

Vet ikke om det er du som har skrevet inn her tidligere om dette, men ihvertfall godt å se at du ikke gir opp og lar mobberen "vinne".

 

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Huff for en fæl situasjon. Hørte akkurat at 9 av 10 skoler synder i forhold til å ta mobbing på alvor, eller følge retningslinjene skolene er pålagt.

 

Ta kontakt med eksterne, helsesøster, barnevern ?? Håper det ordner seg..

Endret av Mrs Smith
Skrevet

anmeld skolen. gå videre med dette. kontakt barnevernet. stå på ikke gi opp. det er hardt å stå oppi dette for et barn.

Skrevet

anmeld skolen. gå videre med dette. kontakt barnevernet. stå på ikke gi opp. det er hardt å stå oppi dette for et barn.

 

Anmelde skolen for hva? De kan ikke fjerne barnet uten at foreldrene til dette barnet er enige i dette.

 

Men ellers vil jeg også si stå på og ikke gi opp. Håper alle de som står rundt kan få en orden på dette.

Skrevet

Klag til skolen i henhold til §9a i opplæringsloven. Da plikter rektor å sende deg et skriftlig svar med de tiltak de setter inn for å stoppe mobbingen. Om du syns at tiltakene ikke fungerer eller er for dårlige, så klager du på svaret fra rektor. Den videre gangen i det blir da klage til fylkesmannen (tror jeg). Hvertfall høyere opp i systemet. Få alt skriftlig. Det er så lett for skolen å si at de skal gjøre ditt og datt uten å følge det opp og det er vanskelig for foreldre å vite hvordan ting ligger an når de bare har fått muntlige beskjeder.

Skrevet

Man kan anmelde skolen om de ikke gir ban en "trygg" hverdag. Altså uten mobbing.

Rektor lovte meg at mobberen skulle utvises om de ble mer tull. Noe det er blitt, men tviler på at det blir gjonnomført.

Får se hva de sier på møte. Ellers klager jeg på rektor, og deretter klager jeg skolen inn for fylkesmannen.

Jeg snakker min datters sak, men vet det er flere andre jenter som er blitt mobbet av denne gutten. 2 mødre jeg kjenner har kontaktet gutten direkte...

Skrevet

Sender deg en stor klem! Stå på!

Skrevet

Vi som foreldre er barnas eneste/beste advokater!

Vi kan gå gjennom ild og vann for dem, men da må vi vite hvordan.

Jeg har også lest lignende innlegg her tidligere, og regner med du er samme personen. Er denne gutten alene om å drive med volden eller er det en gjeng? Han må jo ha det ufattelig tungt. Han kan ikke ha mange venner. Det er noe som får han til å oppføre seg slik. Nei, sier ikke at noen nødvendigvis provoserer han, men enten har han ikke lært, eller så vet han ingen andre måter å få oppmerksomhet (o.l) på. Han er fremdeles et barn, mindreåring som du sier, og selv om han oppfører seg som dritt, så fortjener han hjelp. Får han det ikke hjemme, så må han få det andre steder. Han bryter norsk lov, og det må få konsekvenser!!

 

Jeg mener også at det er en barnevernsak, dersom foreldre ikke tar tak i dette. Mobbing er veldig alvorlig, og når det er så tydelig som blåmerker, så "burde" det være lettere å gjøre noe med.

Dokumenter merkene på jenta di. Skriv gjerne logg over hva som skjer (det hun forteller i såfall). Håper og krysser fingrene for at det retter seg, og uansett; STå På! Aldri gi opp!

Skrevet

Vi som foreldre er barnas eneste/beste advokater!

Vi kan gå gjennom ild og vann for dem, men da må vi vite hvordan.

Jeg har også lest lignende innlegg her tidligere, og regner med du er samme personen. Er denne gutten alene om å drive med volden eller er det en gjeng? Han må jo ha det ufattelig tungt. Han kan ikke ha mange venner. Det er noe som får han til å oppføre seg slik. Nei, sier ikke at noen nødvendigvis provoserer han, men enten har han ikke lært, eller så vet han ingen andre måter å få oppmerksomhet (o.l) på. Han er fremdeles et barn, mindreåring som du sier, og selv om han oppfører seg som dritt, så fortjener han hjelp. Får han det ikke hjemme, så må han få det andre steder. Han bryter norsk lov, og det må få konsekvenser!!

 

Jeg mener også at det er en barnevernsak, dersom foreldre ikke tar tak i dette. Mobbing er veldig alvorlig, og når det er så tydelig som blåmerker, så "burde" det være lettere å gjøre noe med.

Dokumenter merkene på jenta di. Skriv gjerne logg over hva som skjer (det hun forteller i såfall). Håper og krysser fingrene for at det retter seg, og uansett; STå På! Aldri gi opp!

 

Takk, for fint svar! Nei, jeg gir aldri opp. Denne gutten er utrolig sjarerende og god til å snakke for seg. En person man fort kan ta feil av!

Gleder meg til møte vi skal ha med skole og politi denne uken. Håper vi kommer frem til en løsning!

Skrevet

Høres ut som en grusom situasjon for jenta deres og ikke minst for dere! MEN, jeg er enig med noen over her når det gjelder det at barna/ungdomb er foreldrenes hovedansvar, og at dersom de ikke tar situasjonen på alvor så må bv hentes inn. (da tenker jeg selvfølgelig på foreldrene til han som mobber) Det er foreldrene som har oppdragelsen, ikke barnehagen eller skolen.

 

Jeg ser ikke helt grunnlaget for å anmelde skolen da det virker som de har satt igang flere tiltak, men de burde jo absolutt sende en bekymringsmelding til bv ang denne gutten! for det er tydelig at dette ikke blir tatt på alvor på hjemmebane.

 

Masse lykke til!!!!!!!!!!

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...