Gå til innhold

Ikke for å dømme folk, men apropos sparing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fulgt litt med på tråder som har vært her på DiB om sparing og diverse. Og undres over hva folk er villig til å gjøre for å spare noen få kroner. Dusje i kaldt vann? Lage kjipe brødskive? Gå i gamle klær som ser forferdelig ut? Fly rundt i huset og slå av lys og apparater hele tiden?

Jeg lurer på, er det så viktig å spare noen få kroner i Norge at folk frivillig går med på kjip tilværelse som kald dusj, servelat på skiva hver dag og det å sitte med genser på i stua hele året?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er vi ikke villige til , lever i 2012 med det komforten det har med seg av god mat, ved og elektrisk varme, samt lys :o) mm...

Skrevet

Jeg tok nettopp meg selv i å tanke på hvor heldige jeg og mannen er. Det vi har å leve på er en deltidslønn og studielån. På sommeren har vi bare deltidslønnen. Og vi er fornøyde. Begge syns vi har en god økonomi. Vi kjøper interiør på bruktbutikker (ikke tv, sofa, seng etc, men dette er noe man kjøper og har i årevis), vi kjøper gjerne klær i bruktbutikker eller på salg, vi er ganske kjedelige i brødskivemat så der kjøper vi ganske lite pålegg ja. Men vi har i og for seg alltid ordentlige middager.

Noen vil kanskje kalle det en kjip tilværelse der vi "må" kjøpe gamle klær etc, men faktum er at vi liker klærne våre og vi liker tilværelsen vår. Og ja, vi kan gjerne gjøre de tingene du nevner, for å spare noen kroner, bortsett fra at jeg vil ta bort ordene du bruker som "forferdelige, kjipe, gamle".

Skrevet

Du sparer ikke mye på å dusje i kaldt vann og stoppe dusjen når du sport deg inn. Gå igjennom kontoutskrift å se hva du virkelig bruker penger på. Det er ikke å levne lyset på soverommet mens du er på jobb. Men impulskjøp, ting man ikke trenger og hverdagsluksus. Noterer man på kontoutskriften hva alt er så ser du fort hvor pengene forsvant. Å ja, bil er en dyr anskaffelse. Bare tenk på alle små utgifter som bom, parkering osv...

Skrevet

Jeg tok nettopp meg selv i å tanke på hvor heldige jeg og mannen er. Det vi har å leve på er en deltidslønn og studielån. På sommeren har vi bare deltidslønnen. Og vi er fornøyde. Begge syns vi har en god økonomi. Vi kjøper interiør på bruktbutikker (ikke tv, sofa, seng etc, men dette er noe man kjøper og har i årevis), vi kjøper gjerne klær i bruktbutikker eller på salg, vi er ganske kjedelige i brødskivemat så der kjøper vi ganske lite pålegg ja. Men vi har i og for seg alltid ordentlige middager.

Noen vil kanskje kalle det en kjip tilværelse der vi "må" kjøpe gamle klær etc, men faktum er at vi liker klærne våre og vi liker tilværelsen vår. Og ja, vi kan gjerne gjøre de tingene du nevner, for å spare noen kroner, bortsett fra at jeg vil ta bort ordene du bruker som "forferdelige, kjipe, gamle".

Selv om du fjerner ordet "gamle" blir ikke klærne nyere da. Nå er dere i en spesiell situasjon, de fleste som er to i et forhold trenger ikke spare ved å dusje i kaldt vann eller spise servelat som er gått ut på dato. Har et par ganske så formuende naboer som sparer og kutter ned på alt og skryter av det. DET skjønner jeg ikke noe av.

P.S. Jeg kommer selv fra en lutfattig familie så jeg vet veldig godt hva det vil si å spare på alt fordi man Må. Derfor gjør jeg ikke det nå som jeg har OK økonomi.

Skrevet

Du sparer ikke mye på å dusje i kaldt vann og stoppe dusjen når du sport deg inn. Gå igjennom kontoutskrift å se hva du virkelig bruker penger på. Det er ikke å levne lyset på soverommet mens du er på jobb. Men impulskjøp, ting man ikke trenger og hverdagsluksus. Noterer man på kontoutskriften hva alt er så ser du fort hvor pengene forsvant. å ja, bil er en dyr anskaffelse. Bare tenk på alle små utgifter som bom, parkering osv...

Svært mange må ha bil i dette landet der mye er desentralisert. Jeg kunne ikke ha syklet 5 mil hver veg til jobb der det går buss 3 ganger i uka. Jeg kunne ikke komme i ordentlig butikk som er 20 km unna, men måtte ta til takke med det kjipe utvalget de har her på Coop Marked. Fritidsaktiviteter til barna kunne man også glemme. Og nei, jeg flytter ikke til byen for å kutte bil, siden både jeg og mannen mener at barn ikke bør vokse opp i by.

Skrevet

Nei takk. Har godt betal 1,3 mil i året jeg og gubben. Men hadde jeg hatt dårligt betalt jobb og må snu og vri på krona kansje da ja.

Skrevet

Å være fattig i Norge er dyrt.

At noen i hele tatt undrer seg over hver sparte krone, er for meg underlig, faktisk.

Jeg har vært sÅ fattig over tid, at det Å f eks kjøpe kjøkkenpapir(tørkeruller) har vært uaktuelt. Det var en julepynt, og noe som kun ble kjøpt da. ALDRI ellers. Brukte kjøkkenhÅndklær til alt mulig.

NÅr man har 800 kr uken til alt av regninger, klær, mat og andre utgifter, etter husleien, sÅ sier det seg selv at sløsing pÅ hva som helst ikke er mulig. Hvertfall nÅr man har barn.

At jeg nÅ har det ekstremt mye bedre, men samtidig har vært der jeg var for noen År siden, gjør at jeg forstÅr sparing pÅ sikkert de merkeligste ting.

Skrevet

Å være fattig i Norge er dyrt.

At noen i hele tatt undrer seg over hver sparte krone, er for meg underlig, faktisk.

Jeg har vært sÅ fattig over tid, at det Å f eks kjøpe kjøkkenpapir(tørkeruller) har vært uaktuelt. Det var en julepynt, og noe som kun ble kjøpt da. ALDRI ellers. Brukte kjøkkenhÅndklær til alt mulig.

NÅr man har 800 kr uken til alt av regninger, klær, mat og andre utgifter, etter husleien, sÅ sier det seg selv at sløsing pÅ hva som helst ikke er mulig. Hvertfall nÅr man har barn.

At jeg nÅ har det ekstremt mye bedre, men samtidig har vært der jeg var for noen År siden, gjør at jeg forstÅr sparing pÅ sikkert de merkeligste ting.

Problemet er at man nettopp IKKE sparer noe særlig pÅ Å dusje i kaldt vann og slÅ av og pÅ lysene i huset hele tiden. Ved Å slÅ lys av og pÅ sliter man mer pÅ lyspærer bare. Det er ikke der pengene forsvinner. Og kjøper du billige og lite holdbare klær og sko, mÅ de byttes oftere grunnet svært dÅrlig kvalitet. Da jeg var lutfattig, sÅ hadde jeg EN kvalitetsbukse og to kvalitetsgensere. Ikke 5 av hver slag som røk etter 2 uker.

Skrevet

De kjipeste sparetipsene tror jeg det er få som gjennomfører, det er slikt man foreslår for andre ;)

Men det å spare på pålegg er faktisk lurt. Både fordi det virker og fordi luksusfølelsen når man seier ut til helgefrokosten er deilig..

Skrevet

Skjønner at mange sikkert er i en situasjon der de trenger å spare på alt for å klare seg gjennom hverdagen i kortere eller lengre tid, men er man to i full jobb som her hjemme så trenger man heldigvis ikke tenke noe særlig på det. Vi unner oss det vi vil, og er veldig takknemlig for at det er sånn, men det har vi pokker meg jobbet hardt for i mange år også.

Har forsikringeri hue og ræva som dekker eventuell sykdom eller uførhet i framtiden, så bekymrer meg ikke.

Hadde jeg måtte spare, så hadde jeg klart det fint, var student en gang jeg også, men syns ikke det var så ille som de sies.

Man kan forøvrig lære mye om sløsing hvis man ser på luksusfellen på TV 3. Personlig økonomi burde vært et eget fag på skolen.

Skrevet

Selv om du fjerner ordet "gamle" blir ikke klærne nyere da. Nå er dere i en spesiell situasjon, de fleste som er to i et forhold trenger ikke spare ved å dusje i kaldt vann eller spise servelat som er gått ut på dato. Har et par ganske så formuende naboer som sparer og kutter ned på alt og skryter av det. DET skjønner jeg ikke noe av.

Haha, nei, klærne blir ikke nye, men det finnes måter å si det på som høres finere ut. Sier man "gamle klær" høres det ut som møllespiste klær fra 60- tallet.

Jeg forsto av innlegget ditt at du egentlig ikke henvendte deg til oss som må leve litt rimeligere, men jeg ville likevel svare fordi jeg trives sånn i denne situasjonen. Jeg føler det ikke som noe offer eller noe tap å tenke over hva vi bruker penger på. Og jeg tror ærlig talt at jeg kommer til å ta med meg endel av dette videre selv når vi begge arbeider. For noen så føles det rett og slett viktig og riktig på en måte, å leve litt "enklere".

Skrevet

jeg kansje misforstår deg litt, men oppfattet innlegget ditt som litt arrogant. Vi har ikje råd til noe ekstra og det blir ikje noe bedre på en god stund (jeg er fulltids student). I tillegg ønsker vi oss et barn til og må derfor prøve å spare det vi kan slik at vi klarer oss. Så ja, vi sparer på f eks pålegg: kjøper first price/coop ekstra/landlord, det samme med vaskemidler, såpe/sjampo/bind/bleier, der det er mulig rett og slett. Og kjøper ting brukt. Velger ikje å ha tv (pga lisens og andre utgifter) osv.

Ja, jeg gleder meg til den dagen vi kan kjøpe akkurat det pålegget vi har lyst til uten å tenke på hva det koster. Men det å kjøpe f eks barneutstyr brukt synes jeg faktisk er bare positivt.

Skrevet

Vi er to voksne med normale (sikkert på nedre grense av normalen) inntekter og har 3 barn. Vi har et huslån som gjør at vi ikke har veldig mye å rutte med når måneden går mot slutten. Vi kunne økt løpetiden på lånet, men det venter vi med til vi evt virkelig får problemer.

Vi lærer ungene våre at penger ikke vokser på trær, at vi ikke nødvendigvis kan kjøpe noe nytt hele tiden. Det er en glede i å spare opp til vi har råd til å kjøpe noe, selv om vi kunne brukt av bufferkontoen, så venter vi heller til det går på den vanlige økonomien.

Vi spiser opp maten på kreative måter, fordi jeg ikke liker å kaste mat. Mange av de sparetipsene som blir presentert, gjelder hos oss. Ikke fordi vi absolutt må, men fordi vi faktisk velger det.

Det er mer stas med helg, når man har kjipere pålegg i uken:) Vi legger oss ikke opp noen kjempeformue på denne måten, og vi er på ingen måte gjerrige på alt. Men jeg ser ingen grunn til at vi skal spise akkurat det vi har lyst på til middag hver dag. Middagslistene sørger for at vi spiser det kroppen trenger (og at vi bruker opp maten vi kjøper) Arver du klær, blir det stor stas når du får helt nye. Nå er det sånn der vi bor, at klærne går på rundgang. Dermed blir det ikke kjipt. Det blir faktisk kult! "Nå har lillesøsteren din den jakken som jeg hadde før:)"

Skrevet

Vi er to voksne med normale (sikkert på nedre grense av normalen) inntekter og har 3 barn. Vi har et huslån som gjør at vi ikke har veldig mye å rutte med når måneden går mot slutten. Vi kunne økt løpetiden på lånet, men det venter vi med til vi evt virkelig får problemer.

Vi lærer ungene våre at penger ikke vokser på trær, at vi ikke nødvendigvis kan kjøpe noe nytt hele tiden. Det er en glede i å spare opp til vi har råd til å kjøpe noe, selv om vi kunne brukt av bufferkontoen, så venter vi heller til det går på den vanlige økonomien.

Vi spiser opp maten på kreative måter, fordi jeg ikke liker å kaste mat. Mange av de sparetipsene som blir presentert, gjelder hos oss. Ikke fordi vi absolutt må, men fordi vi faktisk velger det.

Det er mer stas med helg, når man har kjipere pålegg i uken:) Vi legger oss ikke opp noen kjempeformue på denne måten, og vi er på ingen måte gjerrige på alt. Men jeg ser ingen grunn til at vi skal spise akkurat det vi har lyst på til middag hver dag. Middagslistene sørger for at vi spiser det kroppen trenger (og at vi bruker opp maten vi kjøper) Arver du klær, blir det stor stas når du får helt nye. Nå er det sånn der vi bor, at klærne går på rundgang. Dermed blir det ikke kjipt. Det blir faktisk kult! "Nå har lillesøsteren din den jakken som jeg hadde før:)"

Men det er jo det jeg snakker om. Når folk har råd til å kjøpe gode sunne middager som de har lyst på, og likevel kjøper kjipe alternativer. Og unnskyld meg, hva er vitsen med å spise mat man ikke liker i uka kun for å kunne nyte helga?

Skrevet

Vi spiser ikke kjip mat. Jeg liker torsk, men spiser det ikke hvis ikke det er planlagt. Da spiser jeg heller et eller annet halvfabrikata som er dyrere men verken sunnere eller bedre.

Men det er ikke alltid de dyreste alternativene. Jeg synes det skal være forskjell på hverdag og helg.. Mulig jeg tar feil, men jeg opplever at vi sjelden er matlei. Og for meg blir det mindre kos med alt hvis alt er tilgjengelig hele tiden. Jeg har prøvd begge deler, var singel i mange år, og da spiste jeg akkurat det jeg ville. Trives mye bedre med livsstilen vår nå.

Skrevet

Du sparer ikke mye på å dusje i kaldt vann og stoppe dusjen når du sport deg inn. Gå igjennom kontoutskrift å se hva du virkelig bruker penger på. Det er ikke å levne lyset på soverommet mens du er på jobb. Men impulskjøp, ting man ikke trenger og hverdagsluksus. Noterer man på kontoutskriften hva alt er så ser du fort hvor pengene forsvant. å ja, bil er en dyr anskaffelse. Bare tenk på alle små utgifter som bom, parkering osv...

Svært mange må ha bil i dette landet der mye er desentralisert. Jeg kunne ikke ha syklet 5 mil hver veg til jobb der det går buss 3 ganger i uka. Jeg kunne ikke komme i ordentlig butikk som er 20 km unna, men måtte ta til takke med det kjipe utvalget de har her på Coop Marked. Fritidsaktiviteter til barna kunne man også glemme. Og nei, jeg flytter ikke til byen for å kutte bil, siden både jeg og mannen mener at barn ikke bør vokse opp i by.

Selvfølgelig trenger mange bilen, hallo. Men man kan spare mye der også. Men det er ikke mange kr du sparer på å dusje i kaldt vann. Det folk bruker penger mest på av tull er turer innom Nille osv. Såkalte billig butikker der man kjøper masse tull og vas. Jeg har jobbet tidligere som øk. Rådgiver og det er ikke strøm og mathandel man kan spare mest på. Det er små penger i forhold til alt annet man bruker penger på. Gatekjøkken, pynt, unødvendige ting man kan låne av nabo osv. Ser veldig mange kjøpe høytrykkspyler for å bruke den en gang i året. Det vi alltid gjorde var å gå igjennom kontoutskrift for å se hvor man virkelig sløste for å skjønne hvor man skal spare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...