Gå til innhold

Bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere i familien har fått feil UL termin opp gjennom tidene, seneste ifjord var det flere som hadde en måned feil i UL termin.

Nå er jeg livredd for å ha fått for sen termin, min mor gikk kraftig på overtid med alle fire barna, og endte opp med forkalket morkake og hele sullamitten slik at siste endte i KS midt mellom mens termin og UL termin - for at ikke det samme skulle skje igjen.

Min mens termin er 22mai, og UL termin er 21 juni, kjenner jeg er redd for at er ikke ungen kommet til 21 juni så går jeg 'for mye' på overtid dersom UL terminen min er feil og at alt skal gå galt.

Barnet i magen er godt over gjennomsnittet på både vekt og lengde, men hode strl er normalt for der det skal være nå.

Hodet mitt klarer ikke slå seg helt til ro med at 21 juni er terminen. Prøver å snakke med jordmor om dette, men hun ler bare av meg og sier: Han kommer når han kommer.

Nei jeg er ikke så sikker på det, når de har tatt feil med så mange i familien min, og med min mor måtte de sette igang fødslene fordi ungene kom jo ikke ut.

Er ikke en hysterisk førstegangs, for dette er faktisk det eneste jeg bekymrer meg for. Men jeg er bekymret, for at det hele skal få en vond vending.

Jeg bare trenger at noen forstår at jeg er bekymret, og som kan fortelle meg at alt skal gå bra, og at jeg kan stole på UL terminen - ikke le av meg og si at det er en unødvendig bekymring :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om jeg var deg hadde jeg spart opp penger og tatt en privat ul nå og en når det nærmet seg for å sjekke barnet og terminen igjen.

Slik at du kan roe deg i forhold til at det er bra med barnet.

Jeg fikk også feil termin i ul.

Jeg visste hvilken dag mitt barn var unnfanget da det var eneste mulige dag, allikevel flyttet de terminen for ungen vel ul med nesten 3 uker.

Jaja ungen kom jo "tidelig" i forhold til terminen da ikke så veldig overraskende for meg, kan du si.

Veldig rart at de ikke kan høre på hva man sier, ihvertfall når man er så sikker som jeg var, jeg kunne jo ikke unnfange ungen 3 uker etter at jeg sist hadde hatt sex heller....

Lykke til, om de ikke vil høre på deg ta det privat det koster litt men det er det vel verdt.

Og husk at selv om din mor hadde dette problemet trenger du ikke å ha det problemet

Skrevet

Ultralydtermin kan ikke brukes til å fortelle når barnet ble unnfanget, men den forteller når man tror at barnet er ferdig og klar til å komme ut. Et svangerskap regnes å vare i 40 uker, men dette er et beregnet gjennomsnitt. Altså vil noen bruke lengre tid på å produsere babyen sin enn andre. Når det er snakk om en hel mnd i forskjell på terminene så vil du nok bli fulgt godt opp den siste mnd.

Skrevet

Jeg får vel ta og sjekke opp i hvor jeg kan få tatt det privat her hvor jeg bor da. På helsepapirene mine står det nemlig at siste mensen var i september og ikke i august, og når jeg har vært til kontroller har jeg gitt beskjed om at dette er feil - men de sier at UL terminen er såpass nøyaktig at det trengte jeg ikke tenke på. Nå skal jeg ikke tilbake til jordmor før jeg er i uke 39 (ifølge UL terminen), og kjenner at det er ikke betryggende. Har gått et par uker nå med det jordmora mente var maserier (aner ikke hva det er, kun hørt om rier og veer men vet ikke om det finnes noe forskjell?).

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet

Jeg forstår bekymringen din. Som nevnes her så ville jeg også påkostet meg privat ul når mensterminen nærmer seg hvis du har anledning. Og evt opptil flere ganger mellom denne og ultralydtermin hvis ikke fødselen starter av seg selv før. Har du ikke anledning til dette ville jeg ha prøvd i det aller lengste å overtale din lege eller jordmor om henvisning til en ul litt før menstermin. I teorien så vil jo ikke dette bli noe problem med mindre de vil forsøke å stanse en tidlig fødsel eller dersom ikke fødselen starter av seg selv.

Skrevet

Maserier er rier som ikke gjør noen nytte, dvs de fører ikke til åpning men kan hjelpe å modne litt.

Dersom du er bekymret for barnet i magen så ringer du til jordmor og krever en bedre sjekk. At lege/jordmor har ført opp feil mnd for sist mens er ganske vesentlig spør du meg så der ville jeg vært litt staere og fått de til å forandre datoen!

Skrevet

Da har jeg fått sendt mail til en privat klinikk her hvor jeg bor, så håper på å få komme til og at det ikke er så lang ventetid. Har fastlegetime på onsdag så skal ta det opp med henne igjen da, og hun kan vel endre papirene hun, og ikke bare jordmor vel?

Skrevet

Min ul-termin ble satt 2 uker etter mesntermin. Jeg brukte fertilitetsmonitor så jeg vet hvilken dag jeg hadde eggløsning og i tilleg sex.. Skal ha ks og på ks samtalen tok legene utgangspunkt i min termin og ikke ul-termin. Siden jeg i tillegg alltid hadde 28 dagers syklus så mente de at jeg hadde rett..

Skrevet

Hvis barnet ble unnfanget i august, burde den ikke vært født nå da??

Skrevet

Siste mens var i august (?), og her står det mens termin er 22 mai og hun var redd for å "gå for lenge" på overtid? Så da er hun vel på overtid eller et sted midt i mellom?

Skrevet

Jo, det er jo det HI skriver. Menstermin var 22. mai, så skjønner godt HI er bekymret. Stå på ditt HI, mas og krev tett oppfølging både av jordmor og fastlege! Forhåpentligvis kommer babyen uløste av en uke så du slipper å uroe deg for at du går veldig mye over menstermin. :)

Skrevet

Jo, det er jo det HI skriver. Menstermin var 22. mai, så skjønner godt HI er bekymret. Stå på ditt HI, mas og krev tett oppfølging både av jordmor og fastlege! Forhåpentligvis kommer babyen uløste av en uke så du slipper å uroe deg for at du går veldig mye over menstermin. :)

Dumme autocorrect, uløste skal selvfølgelig være iløpet ;)

Skrevet

Takk dere, godt å ha noen som faktisk ikke bare ler av meg! Har som sagt kontaktet en privatklinik og skal til fastlegen på onsdag, så skal ta det opp igjen der og håper virkelig jeg kan bli tatt alvorlig nå.

Skal holde dere oppdaterte!

• 4 måneder senere...
Skrevet

HEI IGJEN DERE! Beklager at jeg ikke har fått oppdatert, men her ble det full rulle fra gutten kom! Han kom med akuttsnitt den 21 juni, det ble flere slitsomme dager rett etter fødsel hvor det var noe uvisst hvordan det hele kom til å gå med ham. Etter min mening ble det gjort en grov feil, jeg ble ikke hørt eller tatt alvorlig. Han var utsultet, inntørket, missfarget fostervann og morkaken var virkelig ikke bra, de fikk ikke lest noe av fra ham under testene som ble gjort. Han hadde stoppet å vokse iløpet av de siste ukene men kom ut på gode 3900 og 52 lang.

Alt i alt gikk alt bra til slutt, han er den største og fineste kraftkaren på tre måneder og hele 8kg! Den største gleden med to armer og to ben, så kvikk og våken av seg!

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet
HEI IGJEN DERE! Beklager at jeg ikke har fått oppdatert, men her ble det full rulle fra gutten kom! Han kom med akuttsnitt den 21 juni, det ble flere slitsomme dager rett etter fødsel hvor det var noe uvisst hvordan det hele kom til å gå med ham. Etter min mening ble det gjort en grov feil, jeg ble ikke hørt eller tatt alvorlig. Han var utsultet, inntørket, missfarget fostervann og morkaken var virkelig ikke bra, de fikk ikke lest noe av fra ham under testene som ble gjort. Han hadde stoppet å vokse iløpet av de siste ukene men kom ut på gode 3900 og 52 lang. Alt i alt gikk alt bra til slutt, han er den største og fineste kraftkaren på tre måneder og hele 8kg! Den største gleden med to armer og to ben, så kvikk og våken av seg!

Så godt å høre at alt gikk bra, og gratulerer med lillemann :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...