klattattpå Skrevet 27. mai 2012 #1 Skrevet 27. mai 2012 Jeg har en datter på 11 år som er venstrehendt. Hun har vært tydelig vh siden hun ble født, sugde på venstre tommel bl.a. Saken er at jeg har lest et sted at det er sammenheng mellom (antall?) ultralyder og det å bli venstrehendt. Jeg hadde mange blødninger flere ganger de første 12 ukene, og ble sendt på sykehuset for tidlig ul to ganger. I tillegg hadde vi den ordinære omkring uke 16. Også hadde vi en ekstra i 6 mnd. Noen andre som har erfart noe i samme retning?
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 27. mai 2012 #2 Skrevet 27. mai 2012 Det har jeg aldri hørt om(ei heller tror jeg det). Datteren min er venstrehendt, men der var vi kun på ultralyd i uke 18.
klattattpå Skrevet 27. mai 2012 Forfatter #3 Skrevet 27. mai 2012 http://www.dagensmedisin.no/nyheter/ultralyd-pavirker-fosterets-hjerne/ Men dette var visst en undersøkelse på menn da. Det kan jo være arv også. Vi har flere i ganske nær slekt som er keivhendte. Interessant å høre om flere har erfart dette.
kaklemor Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 Jeg har en datter på 11 år som er venstrehendt. Hun har vært tydelig vh siden hun ble født, sugde på venstre tommel bl.a. Saken er at jeg har lest et sted at det er sammenheng mellom (antall?) ultralyder og det å bli venstrehendt. Jeg hadde mange blødninger flere ganger de første 12 ukene, og ble sendt på sykehuset for tidlig ul to ganger. I tillegg hadde vi den ordinære omkring uke 16. Også hadde vi en ekstra i 6 mnd. Noen andre som har erfart noe i samme retning? Jeg var på tilsammen 7 ul med førstemann, og han bruker høyre mest. Det tidligere forskning har lurt på er at det faktisk kan være at den vh kan ha vært tvilling.. Uansett.. Jeg er vh og det er ikke akkurat noe som påvirker hverdagen Hehe
5 søte små blir til 6 Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 ble født unger flere tiår og hundreår siden å. t.o.m de3 kunne være venstrehendte. gubben på 45 er det og mora hannes var aldri på ul
Mamma med to trollunger Skrevet 28. mai 2012 #6 Skrevet 28. mai 2012 Høres rart ut. Tror det handler om arv. Sambo er enegget tvilling, eneste forskjellen på de to er at sambo er venstrehendt og broren er ikke.
Nithuviel Skrevet 28. mai 2012 #7 Skrevet 28. mai 2012 mener å huske det stod noe i den ene Gro Nylanderboka mi at det er litt økt forekomst av keivhendthet etter at ul ble innført. Ikke så farlig akkurat det, men det tyder jo på at hjernen kan bli påvirket. Uansett. Har hatt to ul utenom den ordinære på begge mine, fordi jeg har vært engstelig. Fant ut at det kan umulig være bra og skulle gro inni et nervevrak av ei mor heller
klattattpå Skrevet 28. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2012 Det tyder på at hjernen blir påvirket ja. Og i hvert fall om det er noe i teoriene Om at venstrehendte er mer kunstneriske/ kreative... Det jeg har sett er at det er noen utfordringer hos oss knyttet til f.eks koordinasjon og aktiviteter. Vanskelig å lære pga hun gjør motsatt av de andre på refleks. Men enig, ul er et fantastisk verktøy!
Nithuviel Skrevet 29. mai 2012 #9 Skrevet 29. mai 2012 haha, jeg er venstrehendt, og gubben har for lengst lært å forholde seg til begrepet " nei, den andre høyre" (ev den andre venstre) Vet hvilken side jeg har vikeplikt til, det sitter på en måte i kroppen, men om den heter høyre eller venstre kommer an på situasjonen
Medulla Skrevet 29. mai 2012 #10 Skrevet 29. mai 2012 Mulig det er noe i dette, men så må man ikke glemme at det er ikke lenge siden venstrehendte ble tvunget til å bruke høyre hånd, den økte forekomsten kan like gjerne skyldes at det nå er greit å være venstrehendt. Akkurat som at det neppe finnes flere homofile i dag enn for 20 år siden, det er bare mer akseptert..
Mamma til tre gutter Skrevet 29. mai 2012 #11 Skrevet 29. mai 2012 trur ikkje dette har noe med det og gjøre.. men ka så?? ser ikkje helt problemet?? er mangen som er det men dei har jo et helt vanlig liv fordi...
dr@gen Skrevet 29. mai 2012 #12 Skrevet 29. mai 2012 Jeg har også hørt at det kan være en sammenheng mellom antall ultralyder og keivhendthet. Da jeg gikk gravid med min sønn ble det tatt ultralyd 15 ganger. Min sønn er høyrehendt, så i dette tilfellet stemte det ikke. Tenker at det bare er tilfeldighet jeg da.
MammaTilToTette + spire Skrevet 29. mai 2012 #13 Skrevet 29. mai 2012 jeg er venstrehendt, og min mor var kun på 1 ultralyd. Ikke er det noen venstrehendte i nær familie heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå