Gå til innhold

Venninna mi tok navnet jeg ville bruke

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden fødte en venninne av meg en jente. Jeg ble veldig glad når jeg fikk høre at hun endelig var født, men så fikk jeg vite hva babyen skulle hete..

Hun hadde valgt det navnet jeg har tenkt å gi min fremtidige datter. Det kom som en overraskelse at hun valgte akkurat det navnet, da vi ved flere anledninger har diskutert babynavn. Jeg har flere ganger sagt at dersom jeg fikk en jente, så skulle hun få akkurat dette navnet. Hun sa aldri at dette var et navn hun også hadde tenkt på, og nevnte på sin side noen andre fine jentenavn som hun likte godt.

Jeg er selv gravid, men har ikke fått vite kjønnet enda. Det er mulig jeg aldri får en datter, og da blir navnevalget ikke noe problem, men hva skal jeg gjøre dersom det befinner seg en jentespire i magen min?

Jeg vet at jeg ikke kan reservere et navn og ha enerett på det, men samtidig synes jeg det er dårlig gjort av venninna mi å ta det uten å si fra til meg først. Vi har snakket om navn flere ganger, og hun kan umulig ha glemt hvilket navn jeg hadde tenkt meg ut. Det er heller ikke et navn som "alle" heter, men jeg tror det kan bli mer vanlig med tiden. Jeg for min del bestemte meg for dette navnet når jeg var 16, og det er over 5 år siden. Mannen min liker navnet like godt som meg, og for han er det ikke aktuelt med et annet navn.

Jeg har vert inne på å finne et nytt navn dersom jeg får en datter, men etter å ha tenkt meg om tror jeg vi går for dette navnet uansett!

Våres felles venner og hennes familie vil sikkert tro at jeg kopierte hennes navn, og det plager meg siden navnevalget har vert klart i så mange år. Det kommer også til å bli rart når vi er sammen med barna våre, men hun kan ikke forvente at jeg tar et annet navn bare fordi hun var "først ute"!

Hva synes dere? Er det greit å "stjele" venners navnevalg, eller burde en heller velge et annet selv om en er først ute med å få baby?

å Herregud! Dere har et KJEMPEPROBLEM!

1) Kall din fremtidige datter noe annet

2) Kvitt deg med venninnen og bruk navnet likevel'

3) Dere får to navnetvillinger til døtre

På en annen side er det ikke sikkert du får jente en gang, jeg tror jeg ville konsentrert meg om noe annet i mellomtiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ikke noe problem at flere har samme navn. I min familie er vi 3 kusiner som heter det samme. En av min mors venninner har også en datter som heter det samme som jeg gjør. Det er bare hyggelig.

I min familie har det samme jentenavnet vært brukt i hver eneste generasjon (gjennom oppkalling) siden 1700-tallet og i min generasjon og i pappas generasjon er det flere som heter det (jeg tror det er minst 3-4 i pappas generasjon, dvs. blant ham og hans tremenninger) og minst like mange i min generasjon.

Skrevet

For noen dager siden fødte en venninne av meg en jente. Jeg ble veldig glad når jeg fikk høre at hun endelig var født, men så fikk jeg vite hva babyen skulle hete..

Hun hadde valgt det navnet jeg har tenkt å gi min fremtidige datter. Det kom som en overraskelse at hun valgte akkurat det navnet, da vi ved flere anledninger har diskutert babynavn. Jeg har flere ganger sagt at dersom jeg fikk en jente, så skulle hun få akkurat dette navnet. Hun sa aldri at dette var et navn hun også hadde tenkt på, og nevnte på sin side noen andre fine jentenavn som hun likte godt.

Jeg er selv gravid, men har ikke fått vite kjønnet enda. Det er mulig jeg aldri får en datter, og da blir navnevalget ikke noe problem, men hva skal jeg gjøre dersom det befinner seg en jentespire i magen min?

Jeg vet at jeg ikke kan reservere et navn og ha enerett på det, men samtidig synes jeg det er dårlig gjort av venninna mi å ta det uten å si fra til meg først. Vi har snakket om navn flere ganger, og hun kan umulig ha glemt hvilket navn jeg hadde tenkt meg ut. Det er heller ikke et navn som "alle" heter, men jeg tror det kan bli mer vanlig med tiden. Jeg for min del bestemte meg for dette navnet når jeg var 16, og det er over 5 år siden. Mannen min liker navnet like godt som meg, og for han er det ikke aktuelt med et annet navn.

Jeg har vert inne på å finne et nytt navn dersom jeg får en datter, men etter å ha tenkt meg om tror jeg vi går for dette navnet uansett!

Våres felles venner og hennes familie vil sikkert tro at jeg kopierte hennes navn, og det plager meg siden navnevalget har vert klart i så mange år. Det kommer også til å bli rart når vi er sammen med barna våre, men hun kan ikke forvente at jeg tar et annet navn bare fordi hun var "først ute"!

Hva synes dere? Er det greit å "stjele" venners navnevalg, eller burde en heller velge et annet selv om en er først ute med å få baby?

å Herregud! Dere har et KJEMPEPROBLEM!

1) Kall din fremtidige datter noe annet

2) Kvitt deg med venninnen og bruk navnet likevel'

3) Dere får to navnetvillinger til døtre

På en annen side er det ikke sikkert du får jente en gang, jeg tror jeg ville konsentrert meg om noe annet i mellomtiden.

Dessuten kan jo datteren din få et eller to ekstra fornavn for å skille seg litt mer ut.

I stedet for Kristine Olsen, kan hun hete Kristine Alexandra Maria Olsen eller noe sånt.

Skrevet

oupps! Unge mødre? Mammaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! -..... stjal navnet vårt! ååååååååååå!

Skrevet

Du kan da kalle henne det samme? Det hadde jeg gjort om jeg virkelig hadde likt navnet.

Barnet ditt skal du ha resten av livet.

Venniner kan forsvinne.

Skrevet

Du kan da kalle henne det samme? Det hadde jeg gjort om jeg virkelig hadde likt navnet.

Barnet ditt skal du ha resten av livet.

Venniner kan forsvinne.

Skulle venninden din si noe på navnvalget ditt, så sier du at du fortalte henne hvilket navn du ville bruke. Hun valgte å bruke det samme så det er jo hun som har valgt å bruke det samme navnet. :)

Skrevet

Skjønner virkelig ikke problemet. Hun kaller sin datter det hun vil, og du kaller din det du vil. Om dette tilfeldigvis er samme navn, so be it. Gjør vel ingenting?

At venninnen ikke har sagt noe om at hun selv har tenkt på navnet, har vel ingen betydning. Det er lov å skifte mening. Jenta har vel gjerne en far også? Kanskje det har vært drømmenavnet til faren, akkurat som det har vært drømmenavnet ditt?

Skrevet

Skjønner deg godt jeg! :) En av mine venninner fødte en datter for 2 mnd siden, og hun har fått det samme uvanlige navnet som min jente på 13 mnd. Jeg reagerte på det når jeg fikk vite om det, men jeg gidder ikke bry meg lengre. Døtrene våre kommer aldri til å gå i bhg eller på skole sammen, de kommer sikkert ikke til å omgås sammen heller.

Har du fått noen begrunnelse for hvorfor hun har valgt dette navnet? Enig med de andre; bruk det om du får en datter som passer navnet, og fortell andre at du har tenkt på det i over 5 år :)

Skrevet

Førstemann til mølla. Slik er det jo... Om det er så gøy, det vet jeg ikke.

Gjest peacock
Skrevet

HI, har du prøvd å tenke litt utenfor bitch-tankegangen din? Kanskje venninnen din ikke turde si at hun likte navnet fordi hun ikke orket å bli beskyldt for "å stjele" og det etterfølgende bråket hun viste ville komme? Kanskje hun ikke ville skape en konkurranse om hvem som skulle få en jente først? Eller kanskje hun fortalte mannen sin om navnet og han likte det, og det var det eneste de ble enige om? Eller hva om navnet finnes i familien deres?

Synes du skaper unødvendig drama. Om du vil bruke navnet om du får en datter gjør du det, og om noen spør om du har kopiert det sier du at nei, du har likt det siden du var 16.

Får litt assosiasjoner til Unge Mødre jeg og... Fjortisproblemer...

• 5 uker senere...
Skrevet

Hehe, vi snakker stoooore problemer her altså! En av de mest fantastiske tingene med å bo i ett av verdens rikeste/beste land er å kunne lese slike "problem-tråder" på nett...

Skrevet

Gi ungen din samme navn. Verre er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...